Retsudvalget 2019-20
REU Alm.del
Offentligt
2189326_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
12. maj 2020
Politikontoret
Mie Funder
2020-0030-4119
1474054
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 1254 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 28. april 2020. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Kristian Hegaard (RV).
Nick Hækkerup
/
Lisbeth Gro Nielsen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1254: Spm. om artikel To mænd fik coronabøde for at vente på bussen – det er helt absurd, TV2.dk den 27. april 2020, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 1254 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren på baggrund af artikel ”To mænd fik coro-
nabøde for at vente på bussen – det er helt absurd”, TV2.dk den
27. april 2020 om to borgere, der har modtaget et bødeforlæg på
2500 kr. for at overtræde opholdsforbuddet på Island Brygge,
mens de ventede på havnebussen, tage initiativ til, at det udfør-
ligt nævnes i relevant lov, at anerkendelsesværdige formål er
undtaget fra opholdsforbuddet? https://nyheder.tv2.dk/sam-
fund/2020-04-27-to-maend-fik-coronaboede-for-at-vente-paa-
bussen-det-er-helt-absurd.”
Svar:
Som det fremgår af min besvarelse af 7. maj 2020 af spørgsmål nr. S 1024,
er opholdsforbud et af de redskaber, som et enigt Folketing har givet politiet
for at forhindre, at folk opholder sig for tæt på hinanden, som vi f.eks. så det
på Islands Brygge.
Efter § 10, stk. 3, i sundheds- og ældreministerens bekendtgørelse nr. 445
af 19. april 2020 om forbud mod større forsamlinger og mod adgang til og
restriktioner for lokaler og lokaliteter i forbindelse med håndtering af covid-
19 omfatter opholdsforbud ikke almindelig færden det pågældende sted.
Allerede i dag betyder et opholdsforbud således ikke, at man ikke må færdes
i det område, som er omfattet af forbuddet. Det vil bero på en konkret vur-
dering af den pågældende situation, om der er tale om ophold i strid med et
forbud eller almindelig færden. Det vil f.eks. stadig være lovligt at løbe eller
gå igennem det område, som er omfattet af forbuddet. Derimod vil det som
udgangspunkt være i strid med forbuddet, hvis man slår sig ned i området
for f.eks. at spise medbragt mad eller nyde solen. Med hensyn til sondringen
mellem ophold og færden vil det næppe være muligt at undgå tvivl i kon-
krete situationer ved at forsøge at opregne en udtømmende liste, men jeg har
generelt tillid til den konkrete vurdering, politiet foretager i disse som i an-
dre sager.
Det vil i sidste ende være op til domstolene at vurdere, om en konkret adfærd
udgør en strafbar overtrædelse af et opholdsforbud.
2