Retsudvalget 2019-20
REU Alm.del
Offentligt
2196873_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
1. april 2020
Straffuldbyrdelseskontoret
Patrick Kofod Holm
2020-0030-3890
1422978
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 1016 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 5. marts 2020. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Nick Hækkerup
/
Lars Solskov Lind
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1249: Spm,. om de ekstra midler til kriminalforsorgen via merbevillingen på 81,5 mio. kr. i 2020 betyder, at sikkerhedsposten vender tilbage i Hobro og Viborg Arrest, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 1016 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren redegøre for, hvilke konsekvenser det har for de
ansattes sikkerhed og de indsattes resocialisering, når man skæ-
rer sikkerhedsposten væk i Hobro, Viborg og Frederikshavn, og
vil ministeren redegøre for om ministeren mener, det kan gøres
uden risiko for den dynamiske sikkerhed?”
Svar:
Til brug for besvarelsen af spørgsmålet har Justitsministeriet indhentet en
udtalelse fra Direktoratet for Kriminalforsorgen, der har oplyst følgende:
”Direktoratet for Kriminalforsorgen har til brug for besvarelsen
indhentet en udtalelse fra Kriminalforsorgen Midt- og Nordjyl-
land, som de nævnte arresthuse hører under, og direktoratet kan
bl.a. på den baggrund oplyse følgende:
1.
Der er i forbindelse med en ressourcetilpasning i Kriminal-
forsorgen Midt- og Nordjylland foretaget en omlægning af po-
stbesættelsen i bl.a. arresterne i Hobro, Viborg og Frederiks-
havn. I den forbindelse er der foretaget en nedjustering af, hvor
mange fængselsbetjente der er på arbejde i de nævnte arrester på
bestemte tider af døgnet. Justeringen har således haft betydning
for bemandingen/postbesættelsen i ovennævnte arrester i et be-
stemt tidsrum. Bemandingen/postbesættelsen i det pågældende
tidsrum har historisk været benævnt en ”sikkerhedspost”. Den
nævnte justering vurderes imidlertid ikke at have betydning for
den enkelte ansattes sikkerhed i de berørte arrester. Ved vurde-
ringen heraf indgår det bl.a., at de pågældende arrester skal
håndtere indsatte i den såkaldte sikkerhedsklasse 3, og at de sær-
ligt problematiske varetægtsarrestanter således håndteres i
større arrester med et højere sikkerhedsniveau. Det skal dog
samtidig understreges, at det altid vil være muligt ud fra en kon-
kret sikkerhedsvurdering at styrke bemandingen med yderligere
fængselsbetjente på bestemte tider af døgnet.
Det kan oplyses, at den såkaldte ”sikkerhedspost” i arresterne
ikke har haft særlige resocialiserende opgaver eller opgaver, der
indebærer relationsarbejde, og justeringen forventes derfor ikke
at få betydning herfor.
2.
Bemandingen i de enkelte arrester vil altid bero på en konkret
vurdering af forholdene i arresten. Kriminalforsorgen har af
samme årsag ikke retningslinjer for den antalsmæssige fordeling
mellem ansatte og indsatte. Bemandingen af arresterne vil dog
altid blive tilrettelagt på en sådan måde, at den er sikkerheds-
mæssig forsvarlig. I forlængelse heraf bemærkes, at der ikke fin-
des vejledninger, standarder eller lignende, som beskriver et
2
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1249: Spm,. om de ekstra midler til kriminalforsorgen via merbevillingen på 81,5 mio. kr. i 2020 betyder, at sikkerhedsposten vender tilbage i Hobro og Viborg Arrest, til justitsministeren
særligt formål med den såkaldte ”sikkerhedspost”.
3.
For så vidt angår procedurer for håndteringen af kritiske hæn-
delser i arresterne, herunder i Hobro Arrest, kan det oplyses, at
der for alle institutioner i kriminalforsorgen er udarbejdet bered-
skabsplaner for en lang række alvorlige situationer. De pågæl-
dende beredskabsplaner er tilgængelige i den enkelte arrest og
kan desuden tilgås af personalet via kriminalforsorgens Intranet.
Beredskabsplanerne indeholder bl.a. en beskrivelse af procedu-
ren for alarmering af politiet, og hvordan der i øvrigt skal ageres
i en række nærmere beskrevne situationer, herunder f.eks. i til-
fælde af overfald og gidseltagning. Når der foretages justeringer
af bemandingen i kriminalforsorgens arrester, sker der samtidig
en gennemgang af arresternes beredskabsplaner, således at de
beredskabsmæssige forhold tilpasses, herunder i forhold til
fremgangsmåden ved alarmering af politiet.
Afslutningsvis kan det bekræftes, at den såkaldte ”sikkerheds-
post” i Sønderborg Arrest ikke er nedlagt. Som det fremgår
ovenfor, er nedlæggelsen af ”sikkerhedsposten” i arresterne i
Kriminalforsorgen Midt- og Nordjylland, herunder i Viborg Ar-
rest, sket som led i en ressourcetilpasning og vurderes ikke at
have betydning for den enkelte ansattes sikkerhed i de berørte
arrester. Som følge af den gennemførte ressourcetilpasning i
Kriminalforsorgen Midt- og Nordjylland kan det ikke udeluk-
kes, at der på et senere tidspunkt også vil blive foretaget en nær-
mere gennemgang af bemandingen i andre af landets arrester,
herunder Sønderborg Arrest, med henblik på en vurdering af,
om der bør ske en tilsvarende ressourcetilpasning.”
3