Retsudvalget 2019-20
REU Alm.del
Offentligt
2187280_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
7. maj 2020
Politikontoret
Cecilie Birch
2020-0030-4088
1468634
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 1228 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 24. april 2020. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra ikkemedlem af udvalget (MFU) Fatma Øktem
(V).
Nick Hækkerup
/
Lisbeth Gro Nielsen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1229: MFU spm. om, at man kan omfatte massageklinikker og bordeller af bestemmelsen om lukning, når regeringen mener, at de samme steder udgør et socialt problem og ikke et erhverv, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 1228 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren - idet det af ministerens svar på REU alm. del -
spørgsmål 1091 fremgår, at Rigspolitiet betragter medarbejdere
på massageklinikker og bordeller som "erhvervsdrivende" - for-
holde sig til, hvordan det hænger sammen med, at regeringen i
almindelighed og anført af socialministeren i særdeleshed be-
tragter prostitution som et socialt problem og samtidig nægter at
anerkende branchen som et erhverv?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Social- og Indenrigsministeriet, der har oplyst følgende:
”Regeringen
anser prostitution som et socialt problem, men re-
geringen arbejder ikke for en kriminalisering af prostitution.
Under coronakrisen er der derfor behov for, at sundhedsmyn-
dighedernes anbefalinger efterleves også blandt mennesker i
prostitution. Det skal i øvrigt understreges, at mennesker i
prostitution, der har behov for sociale tilbud efter serviceloven,
på lige vilkår med andre udsatte grupper skal modtage den nød-
vendige sociale indsats under coronakrisen.
Der sættes nu gang i den vidensafdækning, der er aftalt i ud-
møntningen af reserven til foranstaltninger på social, sundheds-
og arbejds- markedsområdet for 2020-2023. Den skal bidrage
med mere viden om danske prostitueredes sociale baggrund og
levekår, og den skal svare på, i hvilket omfang danske menne-
sker i prostitution ønsker at stoppe med at sælge sex. Med un-
dersøgelsen forventes et mere solidt vidensgrundlag om prosti-
tutionen og dens skadevirkninger.”
Justitsministeriet kan herudover oplyse, at sundheds- og ældreministerens
bekendtgørelse om forbud mod større forsamlinger mv. blev ændret ved be-
kendtgørelse nr. 251 af 22. marts 2020, således at
fysiske og juridiske per-
soner skulle holde lokaler med tatovør-, piercing-, spa-, kropspleje-, skøn-
heds- og massageklinikker, frisører og øvrige lokaler, hvor der leveres tje-
nesteydelser, som efter deres karakter indebærer tæt fysisk kontakt til kun-
der, lukket for offentligheden.
Ændringen medførte, at ”øvrige lokaler, hvor der leveres tjenesteydelser,
som efter deres karakter indebærer tæt fysisk kontakt til kunder” blev om-
fattet af lukkereglen i bekendtgørelsens § 6. Det bemærkes i den forbindelse,
at bekendtgørelsen har et sundhedsfagligt sigte om at undgå smittespredning
af COVID-19.
2
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1229: MFU spm. om, at man kan omfatte massageklinikker og bordeller af bestemmelsen om lukning, når regeringen mener, at de samme steder udgør et socialt problem og ikke et erhverv, til justitsministeren
Det bemærkes endvidere, at med ikrafttrædelsen den 20. april 2020 af
sund-
heds- og ældreministerens bekendtgørelse
nr. 445 af 19. april 2020 blev den
tidligere bekendtgørelses bestemmelse om, at fysiske og juridiske personer
skulle holde lokaler med tatovør-, piercing-, spa-, kropspleje-, skønheds- og
massageklinikker, frisører og øvrige lokaler, hvor der leveres tjenesteydel-
ser, som efter deres karakter indebærer tæt fysisk kontakt til kunder, lukket
for offentligheden, ophævet.
Fysiske og juridiske personer må herefter som udgangspunkt holde sådanne
lokaler åbne for offentligheden, medmindre de er beliggende i et indkøbs-
center mv., jf. bekendtgørelsens § 6, stk. 1, nr. 2, ligesom de skal overholde
kravene om gulvareal, håndsprit mv., jf. bekendtgørelsens § 8.
3