Retsudvalget 2019-20
REU Alm.del
Offentligt
2197479_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
26. maj 2020
Politikontoret
Karoline Ove Dahl
2020-0030-4083
1466354
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 1222 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 22. april 2020. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Nick Hækkerup
/
Jesper Hagen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1222: Spm. om ministeren vil indhente tal fra alle politikredse om brugen af den såkaldte "Østrigsmodel", hvor en voldelig partner bortvises fra bopælen, og redegøre for eventuelle barrierer for brugen af denne model i Danmark, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 1222 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren indhente tal fra alle politikredse om brugen af
den såkaldte "Østrigsmodel", hvor en voldelig partner bortvises
fra bopælen, og redegøre for eventuelle barrierer for brugen af
denne model i Danmark?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelse af spørgsmålet indhentet en ud-
talelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:
”Rigspolitiet skal indledningsvis bemærke, at politiets mulighed
for i visse tilfælde at bortvise en voldelig eller truende person
mv. fra det fælles hjem i en periode med henblik på at hindre
(yderligere) vold mv. mod andre medlemmer af husstanden,
blev indført med bortvisningsloven i 2004 (Lov nr. 449 af 9. juni
2004 om bortvisning og beføjelse til at meddele tilhold m.v.).
Tilblivelse af loven byggede bl.a. på inspiration fra den østrig-
ske lovgivning– den såkaldte ”Østrigsmodel” – som ud over
muligheden for bortvisning fra bopælen også indeholder en
række andre tiltag, blandt andet efterfølgende obligatorisk tilbud
om rådgivning og støtte til den truede part i oprettede interven-
tionshuse. Den fulde model er ikke implementeret i Danmark.
De gældende regler om politiets bortvisningsmulighed findes i
tilholdsloven (lov nr. 112 af 3. februar 2012 om tilhold, opholds-
forbud og bortvisning). Generelt kan det oplyses, at det følger
af tilholdslovens §§ 7 og 8, at en person over 18 år kan forbydes
at opholde sig i sit hjem, hvis der er begrundet mistanke om, at
den pågældende mod et medlem af sin husstand har begået en
overtrædelse af straffelovens §§ 210 (samleje eller anden
seksuel omgang med slægtninge i nedstigende linje eller sø-
skende), 213 (vanrøgt eller nedværdigende behandling af ægte-
fælle, børn mv.) eller 266 (trusler) eller en overtrædelse, der er
omfattet af straffelovens kapitel 24-26 (forbrydelser mod køns-
sædeligheden, forbrydelser mod liv og legeme og forbrydelser
mod den personlige frihed), som efter loven kan medføre
fængsel i 1 år og 6 måneder.
Herudover kan der ske bortvisning, hvis den pågældende har op-
trådt på en måde, der i øvrigt indebærer en trussel om vold mod
et medlem af husstanden.
Det er desuden en betingelse for bortvisning, at der er bestemte
grunde til at antage, at den pågældende, hvis vedkommende får
lov at blive i hjemmet, vil begå yderligere af de opregnede lo-
vovertrædelser.
2
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1222: Spm. om ministeren vil indhente tal fra alle politikredse om brugen af den såkaldte "Østrigsmodel", hvor en voldelig partner bortvises fra bopælen, og redegøre for eventuelle barrierer for brugen af denne model i Danmark, til justitsministeren
2197479_0003.png
Tilholdslovens §§ 7 og 8 svarer til de tidligere bestemmelser i
§§ 1 og 2 i bortvisningsloven.
En bortvisning sker for et tidsrum på indtil fire uger. Fristen på
fire uger kan forlænges med højst fire uger ad gangen, hvis be-
tingelserne for bortvisning fortsat er opfyldt ved udløbet af den
hidtidige frist.
På baggrund af oplysninger fra politiets sagsstyringssystem
(POLSAS) er antallet af sager i alle landets politikredse, hvor
muligheden for bortvisning er taget i brug, opgjort i perioden fra
den 1. januar 2015 til og med den 3. maj 2020.
Opgørelsen viser, at der i perioden er begæret bortvisning i 49
tilfælde og meddelt bortvisning i 24 tilfælde.
Tabel 1: Antallet af begæringer om bortvisning 2015-2020*
Anmeldelsesår
Begæring
bortvisning
om Begæring
bortvisning
tilhold
8
5
8
8
2
4
35
om Begæring
om Begæring
om
og bortvisning og bortvisning, til-
opholdsforbud
hold og opholds-
forbud
3
0
1
3
0
0
7
0
0
0
0
1
0
1
2
1
0
1
2
0
6
Total
2015
2016
2017
2018
2019
2020
Total
13
6
9
12
5
4
49
*Det skal bemærkes, at opgørelsen er baseret på dynamiske data, hvilket betyder, at opgørelsen ikke er en-
delig, idet der f.eks. kan forekomme efterregistreringer. Data er opdateret den 3 maj 2020.
Tabel 1: Antallet af begæringer om bortvisning 2015-2020*
Anmeldelsesår
Begæring
bortvisning
om Begæring
bortvisning
tilhold
8
5
8
8
2
4
35
om Begæring
om Begæring
om
og bortvisning og bortvisning, til-
opholdsforbud
hold og opholds-
forbud
3
0
1
3
0
0
7
0
0
0
0
1
0
1
2
1
0
1
2
0
6
Total
2015
2016
2017
2018
2019
2020
Total
13
6
9
12
5
3
49
*Det skal bemærkes, at opgørelsen er baseret på dynamiske data, hvilket betyder, at opgørelsen ikke er en-
delig, idet der f.eks. kan forekomme efterregistreringer. Data er opdateret den 3 maj 2020.
Tabel 2: Antallet af meddelte bortvisninger 2015-2020*
Afgørelsesår
Meddelt bortvis- Meddelt bortvis- Meddelt bortvis- Meddelt bortvis-
ning
ning og tilhold
ning og opholds- ning, tilhold og
forbud
opholdsforbud
2
2
7
7
0
0
0
1
0
1
0
0
0
0
0
0
3
Total
2015
2016
2017
2018
2
3
7
8
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1222: Spm. om ministeren vil indhente tal fra alle politikredse om brugen af den såkaldte "Østrigsmodel", hvor en voldelig partner bortvises fra bopælen, og redegøre for eventuelle barrierer for brugen af denne model i Danmark, til justitsministeren
2197479_0004.png
2019
2020
Total
1
2
21
0
0
1
1
0
2
0
0
0
2
2
24
*Det skal bemærkes, at opgørelsen er baseret på dynamiske data, hvilket betyder, at opgørelsen ikke er endelig, idet der
f.eks. kan forekomme efterregistreringer. Data er opdateret den 3. maj 2020.
Som det fremgår, er politiets anvendelse af bortvisningsmulig-
heden forholdsvis begrænset.
Det skyldes blandt andet, at der i en række tilfælde – hvor bort-
visning kan være relevant – ofte også kan være grundlag for at
søge voldsudøveren fremstillet i grundlovsforhør og varetægts-
fængslet, hvorefter bortvisning som udgangspunkt ikke er aktu-
elt.
Endvidere ønsker den forurettede i en række tilfælde at flytte til
en sikker adresse på et krisecenter eller lignende, hvilket i mere
alvorlige tilfælde kan være at foretrække af sikkerhedsmæssige
årsager.
Den forurettede ønsker også i en række situationer at tage op-
hold hos familie eller bekendte.
Der kan også være tale om situationer, hvor den formodede ger-
ningsperson efter dialog med politiet ønsker at forlade den fæl-
les bopæl og tage midlertidigt eller permanent ophold et andet
sted.
I sager, hvor der behov for, at en af parterne forlader hjemmet,
har politiet således en række muligheder for at løse situationen
– alt efter hvad der vurderes mest formålstjenligt og hensigts-
mæssigt i forhold til den konkrete situation og i relation til de
implicerede parter.”
4