Retsudvalget 2019-20
REU Alm.del
Offentligt
2212875_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
19. juni 2020
Politikontoret
Karoline Ove Dahl
2020-0030-4075
1465920
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 1219 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 22. april 2020. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Nick Hækkerup
/
Jesper Hagen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1219: Spm. om, , hvordan politiet i Sverige har organiseret sig vedrørende partnervold og andre forbrydelser i nære relationer, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 1219 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren i forlængelse af svar på REU alm. del - spm. 508
indhente viden om, hvordan politiet i Sverige har organiseret sig
vedrørende partnervold og andre forbrydelser i nære relationer,
særligt for så vidt angår følgende:
– om den i REU alm. del spm. 508 nævnte enhed er den eneste
i svensk politi, eller om hver politikreds har en sådan enhed,
– hvilket arbejdsområde den nævnte enhed/andre enheder har,
– hvad de svenske erfaringerne med enheden er,
– hvilke personer, der er ansat i enheden og med hvilket formål,
– og baggrunden for, at man i Sverige har organiseret sig på
denne måde?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen indhentet en udtalelse fra Rigs-
politiet, der har oplyst følgende:
”1.
Om den i spørgsmål nr. 508 (Alm. del) fra Retsudvalget
nævnte enhed er den eneste i svensk politi, eller om hver politik-
reds har en sådan enhed:
Rigspolitiet kan på baggrund af udtalelsen indledningsvis op-
lyse, at Sverige er opdelt i syv politiregioner, som hver har det
overordnede ansvar for politiets arbejde i deres geografiske om-
råde. Politiregionerne er inddelt i 27 politiområder, som er or-
ganiseret under politiregionerne og varetager de operative akti-
viteter i deres geografiske område. Herudover forefindes under
politiområderne en række lokalpolitiområder.
Rigspolitiet kan på baggrund af oplysninger fra svensk politi op-
lyse, at ”Initiativ Gryning” i Politiregion Stockholm – der er be-
skrevet i artiklen ”Polisen rekryterar och fokuserar på våld i
hemmet”, som der henvises til i spørgsmål nr. 508 (Alm. del)
fra Retsudvalget – er forankret i forskellige enheder i politire-
gionen i Stockholm, og ikke i én enhed.
Indsatsen er på regionalt niveau forankret i et operationscenter,
som koordinerer arbejdet. Selve håndteringen af sager med sær-
ligt sårbare ofre sker i de tre politiområder under Politiregion
Stockholm – politiområde Nord, Syd og City – ligesom der også
foretages konkret sagsbehandling under visse af de lokalpoliti-
områder, som de tre politiområder er inddelt i.
Der findes desuden en landsdækkende intensiveret indsats ved-
rørende særligt sårbare ofre i resten af Sverige. ”Initiativ Gry-
ningen” er altså en regional indsats under den landsdækkende
indsats.
2
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1219: Spm. om, , hvordan politiet i Sverige har organiseret sig vedrørende partnervold og andre forbrydelser i nære relationer, til justitsministeren
2.
Hvilket arbejdsområde har den nævnte enhed/andre enhe-
der:”
”Initiativ Gryning” i Politiregion Stockholm er rettet mod en
langsigtet og bæredygtig styrkelse af politiregionens arbejde
med særligt sårbare ofre, herunder ofre for vold i familien,
voldtægter og seksuelle krænkelser af børn (bl.a. ofre for groo-
ming og børnepornografi).
3.
Hvad er de svenske erfaringer med enheden:
Svensk politis intensiverede indsats for særligt sårbare ofre blev
iværksat i 2019, og der følges på landsplan kvantitativt og kva-
litativt op på indsatsen.
Den kvantitative opfølgning sker på månedsbasis inden for tre
forskellige sagstyper relateret til særligt sårbare ofre for krimi-
nalitet (forbrydelser i parforhold, voldtægt mod voksne og for-
brydelser mod børn) og inkluderer et udvalg af indikatorer, her-
under modtagne sager, gennemsnitlig sagsbehandlingstid, sager
oversendt til anklagemyndigheden og åbne sager.
Der udvikles desuden en kvalitativ opfølgning på implemente-
ringen af svensk politis metode på området, hvor alle politiom-
råder i landet skal undersøge sager inden for de tre sagstyper i
henhold til metoden.
Svensk politi har oplyst, at der endnu ikke er foretaget en kvali-
tativ evaluering af den intensiverede indsats for særligt sårbare
ofre. Opfølgningen vil blive foretaget i august 2020, og resulta-
terne heraf vil sandsynligvis være tilgængelige i september.
4.
Hvilke personer er ansat i enheden og med hvilket formål:
Politiregion Stockholm har rekrutteret nye ansatte til den inten-
siverede indsats for særligt sårbare ofre under ”Initiativ Gry-
ning”, bl.a. efterforskere, kriminalteknikere og administrative
medarbejdere. Der er desuden rekrutteret medarbejdere med er-
faring fra det sociale område.
5.
Baggrunden for, at man i Sverige har organiseret sig på
denne måde:
Svensk politis intensiverede indsats for særligt sårbare ofre skal
ses i lyset af resultaterne af svensk politis tilsyn med og gen-
nemgang af en række straffesager inden for sagsområder som
vold i nære relationer, seksuelle krænkelser, kontaktforbud og
partnerdrab, som har været med til at afdække og identificere
forbedringspotentialer og udviklingsmuligheder.
Tilsyn med håndtering af sager om vold i nære relationer og
3
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1219: Spm. om, , hvordan politiet i Sverige har organiseret sig vedrørende partnervold og andre forbrydelser i nære relationer, til justitsministeren
seksuelle forbrydelser foretaget i 2019 har bl.a. bidraget med
observationer i forhold til efterforskningsprocessen. Tilsynet vi-
ste blandt andet, at kun en mindre del af de indledende afhørin-
ger optages, at der kun i få tilfælde optages fotos eller film af
gerningsstederne og at mistænktes pådragne skader – eller man-
gel på samme – sjældent dokumenteres. Ud fra undersøgelsen
kunne det blandt andet konkluderes, at de politiområder i Sve-
rige, der i højere grad arbejder efter svensk politis fastlagte me-
tode på området, retsforfølger relativt flere sager.
Tilsynsrapporter udarbejdet i forbindelse med to sager om part-
nerdrab i henholdsvis 2017 og 2019 har derudover bl.a. peget på
forbedringspotentialer i form af øget opmærksomhed på brugen
af faste metoder og tjeklister i sagsbehandlingen samt udvikling
af retningslinjerne for risikovurderinger.
Endelig har tilsyn med håndtering af sager om kontaktforbud i
2020 bl.a. vist, at der er behov for statistiske værktøjer, der mu-
liggør overvågning, analyse og forretningsudvikling på strate-
gisk og lokalt niveau, øget fokus på dokumentation af mundtlig
kommunikation og kompetenceudvikling i teori og praksis.
Den intensiverede indsats for særligt sårbare ofre er tilført mid-
ler svarende til 350 årsværk årligt i hele svensk politi efter be-
slutning fra den svenske rigspolitichef. Målet med den intensi-
verede indsats for særligt sårbare ofre er, at politiets indsats skal
være effektiv, ensartet og foretages med den fornødne juridiske
legalitetssikring. Indsatsen skal således føre til, at flere sager
overdrages til juridisk vurdering hos anklagemyndigheden, at
antallet af åbne, ældre sager reduceres, at sagsbehandlingstiden
reduceres og at andelen af sager, der efterforskes, øges. Endelig
skal indsatsen medføre, at ofrene kan forvente, at de forbrydel-
ser, der anmeldes, eller som på anden måde kommer til politiets
kendskab, bliver vurderet og behandlet på en kvalificeret og kor-
rekt måde.”
4