Retsudvalget 2019-20
REU Alm.del
Offentligt
2190776_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
14. maj 2020
Politikontoret
Morten Pilgaard Peder-
sen
2020-0030-4062
1461712
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 1205 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 16. april 2020. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Peter Skaarup (DF).
Nick Hækkerup
/
Jesper Hagen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1205: Spm. om ministeren vil tage initiativ til en dialog med Facebook Danmark om et bedre samarbejde med de danske myndigheder, ikke mindst når det drejer sig om potentielle straffesager, hvor de lange svartider fra Facebook forhindrer eller unødigt forlænger efterforskningen af falske profiler, der spreder fake news på Facebook, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 1205 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren tage initiativ til en dialog med Facebook Dan-
mark om et bedre samarbejde med de danske myndigheder, ikke
mindst når det drejer sig om potentielle straffesager, hvor de
lange svartider fra Facebook forhindrer eller unødigt forlænger
efterforskningen af falske profiler, der spreder fake news på
Facebook?”
Svar:
1.
Såkaldte falske nyheder (fake news) er ikke et fast begreb. Det er som
udgangspunkt ikke strafbart for privatpersoner at fremsætte eller viderefor-
midle ikke underbyggede påstande, der ikke er retsstridige. Det er heller
ikke ulovligt at fremsætte sådanne påstande fra en falsk profil på sociale
medier. Retsstridige påstande kan f.eks. være æreskrænkelser omfattet af
straffelovens § 267.
En eventuel lovregulering af falske nyheder og disinformation vil kræve
grundige overvejelser, herunder en vurdering af samspillet med retten til yt-
ringsfrihed. Det er en vigtig og aktuel debat, som jeg gerne vil indgå i med
resten af Folketingets partier.
2.
Justitsministeriet har til brug for besvarelse af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende om samarbejdet med Face-
book:
”1. Rigspolitiet styrkede i forbindelse med Umbrella-sagen om
deling af børnepornografisk materiale i efteråret 2017 et allerede
etableret samarbejde med Facebook, som siden har været opret-
holdt med et særligt fokus på sager om digitale sexkrænkelser.
Samarbejdet består dels i anvendelsen af Facebooks internetba-
serede Law Enforcement Portal, der anvendes ved indhentelse
af konkrete oplysninger i straffesager, dels en behovsbaseret di-
alog med en repræsentant fra Facebook, der varetager dialogen
med bl.a. retshåndhævende myndigheder om samarbejdet gene-
relt, herunder også i forhold til andre sagsområder som f.eks.
salg af våben og narkotika via Facebookprofiler og -grupper.
2. Med henblik på at sikre en professionaliseret og fokuseret ind-
sats i sager om digitale sexkrænkelser oprettede Rigspolitiet i
ultimo 2019 en ”Single Point of Contact”-enhed (SPOC) i Rigs-
politiets Nationale Cyber Crime Centers (NC3) afsnit for Cy-
berrelaterede Seksualforbrydelser, der har som primært formål
at varetage al kontakt til internationale internetplatforme, herun-
2
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1205: Spm. om ministeren vil tage initiativ til en dialog med Facebook Danmark om et bedre samarbejde med de danske myndigheder, ikke mindst når det drejer sig om potentielle straffesager, hvor de lange svartider fra Facebook forhindrer eller unødigt forlænger efterforskningen af falske profiler, der spreder fake news på Facebook, til justitsministeren
der kontakten til Facebook, i sager om deling af seksuelt kræn-
kende materiale.
3. Rigspolitiet har siden etableringen af det styrkede samarbejde
med Facebook og etableringen af SPOC’en generelt haft gode
erfaringer med samarbejdet med Facebook både for så vidt an-
går generelle drøftelser og de konkrete straffesager inden for
SPOC’ens arbejdsområde.
Rigspolitiet kan endvidere oplyse, at SPOC’en også har haft
gode erfaringer med Facebooks behandling af særligt hastende
anmodninger på andre sagsområder end digitale sexkrænkelser.
SPOC’en har således i visse særligt hastende tilfælde bistået po-
litikredsene i forhold til kontakten til Facebook i sager om f.eks.
bombetrusler, selvmordstruede personer og bortførsel af egne
børn. Facebook har i den forbindelse bl.a. bidraget til at lokali-
sere personer, hvor det krævede en hurtig indsats at lokalisere
personen for at forhindre gerningen i at blive udført.”
3.
Der kan ligge forskellige intentioner bag spredning af disinformation,
men formålet vil typisk være at manipulere vores holdninger eller følelser i
en bestemt retning. Spredning af disinformation kan også komme fra uden-
landske statslige aktører og være designet til eksempelvis at skabe splid i
befolkningen eller at underminere tilliden til bl.a. et valg eller til samfundets
institutioner.
De relevante myndigheder er opmærksomme på truslen fra bl.a. statslige
påvirkningskampagner rettet mod Danmark. Der er nedsat en tværministe-
riel task force, der har styrket myndighedernes koordination og indsats for
at imødegå statslige påvirkningskampagner.
3