Retsudvalget 2019-20
REU Alm.del
Offentligt
2190419_0001.png
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
13. maj 2020
Straffuldbyrdelseskontoret
Yousif Fares Nasser Al-Saif
2020-0030-4053
1459619
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 1203 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 15. april 2020. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Nick Hækkerup
/
Lars Solskov Lind
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1203: Spm. om kommentar til henvendelsen af 14. april 2020 vedrørende fejl i bekendtgørelsen om forebyggelse og inddæmmelse af udbredelse af Coronavirussygdom (COVID-19) på Kriminalforsorgens område, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 1203 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren kommentere henvendelsen af 14. april 2020
vedrørende fejl i bekendtgørelsen om forebyggelse og inddæm-
melse af udbredelse af Coronavirussygdom (COVID-19) på
Kriminalforsorgens område, jf. REU alm. del – bilag 343, og
redegøre for, om det som det fremgår af henvendelsen er kor-
rekt, at der ikke er taget højde for afsonede på pension, og i be-
nægtende fald oplyse, om ministeren vil sikre, at der rettes op
på dette forhold?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelse af spørgsmålet indhentet en ud-
talelse fra Direktoratet for Kriminalforsorgen, der har oplyst følgende:
”1. Det følger af § 15, stk. 2, i bekendtgørelsen om forebyggelse
og inddæmmelse af udbredelse af Coronavirussygdom
(COVID-19) på kriminalforsorgens område, at indsatte, der i
medfør af stk. 1, nægtes tilladelse til regelmæssig udgang efter
udgangsbekendtgørelsens § 38 (såkaldt weekendudgang hver
tredje uge) eller får en sådan allerede udstedt tilladelse tilbage-
kaldt, kan opspare indtil 4 af disse weekendudgange. De opspa-
rede weekendudgange kan afvikles, når begrænsningerne efter
bekendtgørelsen om forebyggelse og inddæmmelse af udbre-
delse af Coronavirussygdom (COVID-19) på kriminalforsor-
gens område er ophævet, hvorved den indsatte, såfremt betin-
gelserne for udgang stadigvæk er opfyldt, i en periode kan opnå
hyppigere weekendudgang end hver tredje uge eller sammen-
lægge weekendudgange, så weekendudgangen forlænges.
2.
Henvendelsen af 14. april 2020, som spørgsmålet henviser til,
hidrører fra en domfældt på en af kriminalforsorgens pensioner.
Det bemærkes i den forbindelse, at de begrænsninger, der for
tiden er fastsat for kriminalforsorgens pensioner med henblik på
at begrænse risikoen for smitte med coronavirus, betyder, at de
domfældte som udgangspunkt ikke har mulighed for at forlade
pensionen, f.eks. for at besøge familien. Formålet hermed er at
mindske risikoen for, at der ad den vej bringes smitte ind på pen-
sionerne.
Den pågældende gør i relation til spørgsmålet om eventuel fejl i
ovennævnte bekendtgørelse gældende, at § 15, stk. 2, om opspa-
ring af maksimalt 4 weekendudgange efter udgangsbekendtgø-
relsens § 38 ikke burde omfatte domfældte, der afsoner på kri-
minalforsorgens pensioner på såkaldte ”pensionsvilkår”.
3.
En domfældt, der afsoner på en af kriminalforsorgens pensio-
ner på ”pensionsvilkår”, har vilkår om, at den pågældende skal
2
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1203: Spm. om kommentar til henvendelsen af 14. april 2020 vedrørende fejl i bekendtgørelsen om forebyggelse og inddæmmelse af udbredelse af Coronavirussygdom (COVID-19) på Kriminalforsorgens område, til justitsministeren
opholde sig på pensionen i nærmere angivne tidsrum. Dette vil
typisk betyde, at den pågældende skal opholde sig på pensionen
om natten fra søndag til fredag i tidsrummet fra kl. 23.00 til kl.
07.00. Herudover vil der typisk være vilkår om at deltage i be-
skæftigelse eller uddannelse uden for pensionen, mens den øv-
rige fritid, herunder alle weekender, kan tilbringes sammen med
f.eks. familie.
Det er således pensionsvilkårene, der definerer, hvornår den
dømte skal opholde sig på pensionen, hvornår den pågældende
skal befinde sig på sin arbejdsplads eller uddannelsesinstitution,
og hvornår den pågældende kan vælge at tilbringe tiden uden for
pensionen, f.eks. sammen med familie.
Der er derfor ikke tale om, at domfældte på ”pensionsvilkår”
afvikler weekendudgang hver tredje uge efter udgangsbekendt-
gørelsens § 38. De pågældende er derfor heller ikke af omfattet
af § 15, stk. 2, i bekendtgørelsen om forebyggelse og inddæm-
melse af udbredelse af Coronavirussygdom (COVID-19) på kri-
minalforsorgens område, og der ses af samme grund ikke at
være behov for at ændre bekendtgørelsen i forhold til domfældte
på ”pensionsvilkår”.
4.
Direktoratet kan oplyse, at når udgangsbegrænsningerne for
en domfældt, der afsoner på pensioner på ”pensionsvilkår”, på
et tidspunkt bliver ophævet, vil det blive fastlagt, hvorledes der
kan kompenseres for den manglende mulighed for weekendud-
gang hver uge i den forgangne tid. Dette kan i givet fald f.eks.
ske ved, at den domfældte får tilladelse til at forlænge nogle we-
ekendudgange, så de ikke ophører søndag aften. Der er dog ikke
hjemmel til at fratrække opsparede udgange i forbindelse med
strafberegningen.
5.
I øvrigt kan det oplyses, at der i medfør af straffuldbyrdelses-
loven kan meddeles tilladelse til, at en straffuldbyrdelse midler-
tidigt afbrydes, når ganske særlige omstændigheder af f.eks. ar-
bejds-, uddannelses-, familie- eller helbredsmæssig karakter ta-
ler imod en umiddelbar fortsættelse af straffuldbyrdelsen. Det
fremgår af straffuldbyrdelsesloven, at det er en forudsætning for
at kunne meddeles tilladelse til strafafbrydelse, at der ikke anta-
ges at foreligge fare for misbrug af tilladelsen, og at hensynet til
retshåndhævelsen ikke taler imod strafafbrydelse.
En domfældt kan for eksempel få lov til midlertidigt at afbryde
sin straf, hvis den indsattes familie er i en helt særlig situation,
og der er behov for, at den domfældte kommer hjem og hjælper
en gravid eller syg ægtefælle, der er alene med mindreårige
børn. En domfældt kan også få tilladelse til midlertidigt at af-
bryde sin straf, hvis den pågældende for eksempel har et barn,
der er indlagt på hospitalet, og der er behov for, at begge foræl-
dre er til stede.
3
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1203: Spm. om kommentar til henvendelsen af 14. april 2020 vedrørende fejl i bekendtgørelsen om forebyggelse og inddæmmelse af udbredelse af Coronavirussygdom (COVID-19) på Kriminalforsorgens område, til justitsministeren
Endvidere vil der bl.a. være mulighed for midlertidigt at afbryde
straffen for en domfældt, der ellers vil blive afskediget fra sit
arbejde, fordi det af hensyn til at forebygge og inddæmme ud-
bredelse af covid-19/coronavirus på kriminalforsorgens område
i en periode ikke er muligt at afvikle udgang med henblik på at
varetage et arbejde.
Det bemærkes, at en tilladelse til strafafbrydelse gives for et be-
stemt tidsrum. Når tilladelsen er ophørt, genoptages afsoningen.
Den periode, hvori straffen midlertidigt er afbrudt, medregnes
ikke i straffetiden. En dømt, som får tilladelse til strafafbrydelse,
skal således udstå nøjagtigt den samme straflængde, som pågæl-
dende ellers skulle have gjort i henhold til dommens længde.
Der er således hverken tale om en form for tidligere prøveløsla-
delse eller benådningslignende afgørelse, men alene en konkret
tidsmæssigt afgrænset udsættelse af den resterende del af afso-
ningen.
De domfældte på pensionerne har således mulighed for at søge
om strafafbrydelse. Flere domfældte på pensionerne har fået
meddelt strafafbrydelse under henvisning til grunde, der knytter
sig til covid-19/coronavirus, jf. besvarelse af 4. maj 2020 af
spørgsmål nr. 1167 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg.
6.
For så vidt angår spørgsmålet om løsladelse med vilkår om
samfundstjeneste, jf. straffelovens § 40 a, kan det oplyses, at al
afvikling af samfundstjeneste i øjeblikket er suspenderet som
følge af situationen med covid-19/coronavirus.”
Som det fremgår, har kriminalforsorgen iværksat en række nødvendige til-
tag for at sikre, at situationen i kriminalforsorgens institutioner kan håndte-
res i lyset af risikoen for smitte med covid-19. Der er efter min opfattelse
ikke grundlag for at ændre reglerne for strafafbrydelse eller prøveløsladelse
med henblik på at udvide mulighederne for løsladelse af indsatte, herunder
domfældte, der afsoner på ”pensionsvilkår” i en af kriminalforsorgens pen-
sioner.
Jeg kan i øvrigt henholde mig til Direktoratet for Kriminalforsorgens udta-
lelse.
4