Retsudvalget 2019-20
REU Alm.del
Offentligt
2097441_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
31. oktober 2019
Straffuldbyrdelseskonto-
ret
Patrick Kofod Holm
2019-0030-2766
1251710
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 12 (Alm. del), som Folketingets
Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 3. oktober 2019. Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Rosa Lund (EL).
Nick Hækkerup
/
Lars Solskov Lind
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 12: Spm. om, hvorvidt det lever op til gældende lovkrav på området og redegøre for Kriminalforsorgens konkrete initiativer for at sikre fuld beskæftigelse i form af enten arbejde eller undervisning i arresterne, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 12 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Kriminalforsorgen oplyser i svaret på REU alm. del - spørgs-
mål nr. 174 (2018-19, 2. samling), at beskæftigelsesgraden for
de dømte, der afsoner i arrester, er på 80 procent. Vil ministeren
oplyse, hvorvidt det lever op til gældende lovkrav på området
og redegøre for Kriminalforsorgens konkrete initiativer for at
sikre fuld beskæftigelse i form af enten arbejde eller undervis-
ning i arresterne?”
Svar:
Til brug for besvarelsen af spørgsmålet har Justitsministeriet indhentet en
udtalelse fra Direktoratet for Kriminalforsorgen, der har oplyst følgende:
”Det følger af straffuldbyrdelseslovens regler om beskæftigelse,
at en indsat har ret og pligt til at være beskæftiget ved deltagelse
i arbejde, uddannelse eller anden godkendt aktivitet.
Det følger videre af straffuldbyrdelsesloven, at justitsministeren
kan fastsætte regler om, at retten og pligten til beskæftigelse
fraviges for bestemte institutioner. I overensstemmelse hermed
er det i beskæftigelsesbekendtgørelsen fastsat, at afsonere i ar-
resthusene ikke har beskæftigelsespligt. En tilsvarende regel
gælder for varetægtsarrestanter. Kriminalforsorgen skal derfor
alene tilbyde beskæftigelse til de indsatte i arresthusene, som
ønsker at være beskæftigede. De indsatte, som ønsker beskæfti-
gelse, men som ikke kan tilbydes beskæftigelse, skal have ud-
betalt vederlag for manglende beskæftigelse.
Som det fremgår ovenfor, er der således ikke noget lovkrav om,
at en vis procentdel af de indsatte skal være beskæftigede.
Det bemærkes i øvrigt, at kriminalforsorgen løbende arbejder på
at sikre beskæftigelse til alle indsatte, og at der i det flerårsafta-
leprojekt om effektivisering af beskæftigelsen, som omtales i
den samtidige besvarelse af spørgsmål nr. 13 fra Folketingets
Retsudvalg, er afsat særlige ressourcer til at udvikle beskæfti-
gelsen.
Yderligere kan det nævnes, at det følger af kriminalforsorgens
flerårsaftale 2018-2021, at der skal bygges et nyt stort områdear-
resthus i nærheden af København. Dette nye arresthus vil bl.a.
give bedre udnyttelse af storskalafordele i driften, idet beskæf-
tigelsestilbuddene for de indsatte kan være vanskelige at opti-
mere i de små arresthuse.”
2