Retsudvalget 2019-20
REU Alm.del
Offentligt
2182348_0001.png
Folketinget Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
28. april 2020
Koncerndigitaliseringsenheden
Emil Sølver Rehling
2020-0030-4045
1465344
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 1179 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet justitsministeren den 14. april 2020. Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Nick Hækkerup
/
Jakob Lundsager
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1179: Spm. om ministeren er indstillet på hurtigst muligt at nedsætte en digital task force hos domstolene, som bl.a. skal sikre en digital kommunikationsform, der muliggør afvikling af alle typer retssager, også under en krise som den nuværende coronakrise, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 1179 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Er ministeren indstillet på hurtigst muligt at nedsætte en digital
task force hos domstolene, som bl.a. skal sikre en digital kom-
munikationsform, der muliggør afvikling af alle typer retssager,
også under en krise som den nuværende coronakrise, samt lave
forsøg med forskellige former for digitale projekter hos domsto-
lene, herunder afprøve videokommunikation, fildelingsystemer
og lignende.”
Svar:
1.
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Domstolsstyrelsen, der har oplyst følgende:
”Danmarks Domstole arbejder løbende med digitalisering og
udbredelse af digitalisering med henblik på at sikre så effektiv
en sagsbehandling og stabil drift ved retterne som mulig. Som
en central del af domstolenes beredskab under Covid-19-
nedlukningen er de nuværende it-redskaber (konferenceløsnin-
ger, dokumentudveksling, collaborationsværktøjer etc.) blevet
udnyttet i et væsentligt større omfang end tidligere og nye it-
redskaber er blevet udrullet på kort tid. Det er fx tilfældet for
brugen af Microsoft Teams. En eventuel udvidelse af den
nuværende systemunderstøttelse eller digitaliseringsindsats skal
vurderes ud fra en realistisk implementeringshorisont og med
øje for eventuelle sikkerhedshensyn.
Det er endvidere en forudsætning, at der er hjemmel til
anvendelse af de digitale løsninger, samt at løsningerne har en
tilstrækkelig sikkerhed.
Anvendelse af video efter retsplejeloven
”Telekommunikation med billede” (video), som det er benævnt
i retsplejeloven, forudsætter den fornødne hjemmel. Efter rets-
plejeloven kan retten i visse tilfælde tillade, at sigtede/tiltalte,
parter, vidner, anklager, forsvarer og andre aktører deltager i
retsmøder i straffesager og civile sager via video. Det er den på-
gældende dommers judicielle afgørelse i forbindelse med den
enkelte retssag.
Efter retsplejelovens § 192, stk. 2-5, samt de bestemmelser i
retsplejeloven som henviser hertil, kan der anvendes ”telekom-
munikation med billede” ved afhøringer ved, at sigtede/tiltalte
eller vidnet (herunder syns- og skønsmænd og parter i civile sa-
ger) indkaldes til at møde for en ret eller for en myndighed eller
person, der har fået særlig bemyndigelse eller autorisation til at
stille kommunikationsmidler til rådighed til brug for videomø-
der i retssager.
2
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1179: Spm. om ministeren er indstillet på hurtigst muligt at nedsætte en digital task force hos domstolene, som bl.a. skal sikre en digital kommunikationsform, der muliggør afvikling af alle typer retssager, også under en krise som den nuværende coronakrise, til justitsministeren
Bemyndigelsen eller autorisationen gives af Domstolsstyrelsen,
hvis de pågældende kommunikationsmidler opfylder en række
krav til tekniske faciliteter, teknisk sikkerhed, kvalitet og loka-
let, som fremgår af bekendtgørelse nr. 1489 af 7. december 2015
om meddelelse og tilbagekaldelse af bemyndigelser og autori-
sationer til at stille kommunikationsmidler til rådighed til brug
for videoretsmøder m.v.
Kravene skal blandt andet sikre, at kommunikationsmidlerne
kan afvikle videoretsmøder i tilstrækkelig kvalitet uden uberet-
tiget indblanding af teknisk eller personlig karakter og med den
fornødne fortrolighed og datasikkerhed samt i øvrigt på en rets-
sikkerhedsmæssig betryggende måde.
Der anvendes i stort omfang video i sager om fristforlængelse
af varetægtsfængslinger, hvor både dommer, sigtede, forsvare-
ren og anklageren deltager via domstolenes eksisterende video-
konferenceløsning, Video3-løsningen.
Efter de gældende regler i retsplejeloven er der herudover hjem-
mel til i begrænset omfang, at den sigtede/tiltalte deltager i en
hovedforhandling i en straffesag via videoforbindelse i visse til-
fælde og under nærmere betingelser, herunder hvis den sig-
tede/tiltalte har samtykket. Forsvareren skal som udgangspunkt
deltage det samme sted fra som den sigtede/tiltalte, medmindre
retten finder det ubetænkeligt, at forsvareren i stedet møder i ret-
ten.
I hovedforhandlinger i civile sager er der endvidere bl.a. hjem-
mel til, at en part i visse tilfælde deltager i hovedforhandlingen
telefonisk, medmindre retten finder sådan deltagelse uhensigts-
mæssig. En part eller advokat/rettergangsfuldmægtig i civile sa-
ger kan deltage i forberedende møder telefonisk, medmindre det
findes uhensigtsmæssigt.
Særligt om vidneforklaringer
For så vidt angår vidner følger det af retsplejelovens § 174, stk.
1, at vidneforklaringer som udgangspunkt afgives for den ret,
hvor sagen behandles. Udgangspunktet er således, at vidner mø-
der i retten og afgiver forklaring umiddelbart for den dømmende
ret under hovedforhandlingen.
Efter retsplejelovens § 174, stk. 2, kan retten bestemme, at et
vidne skal afgive forklaring via telekommunikation med billede
(video), hvis det findes hensigtsmæssigt og forsvarligt, herunder
hvis særlige hensyn til vidnet taler herfor.
Ved afgørelsen af, om en vidneforklaring kan afgives via video,
forudsættes retten at foretage en konkret afvejning mellem for-
delen ved denne afhøringsform over for ulempen ved, at vidnet
3
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1179: Spm. om ministeren er indstillet på hurtigst muligt at nedsætte en digital task force hos domstolene, som bl.a. skal sikre en digital kommunikationsform, der muliggør afvikling af alle typer retssager, også under en krise som den nuværende coronakrise, til justitsministeren
ikke møder umiddelbart for den dømmende ret ud fra de hensyn,
der er nævnt i loven og dens forarbejder.
I vurderingen af hvorvidt det er forsvarligt og hensigtsmæssigt
at anvende video, lægger retten bl.a. vægt på parternes og vid-
nets stilling til spørgsmålet, vidnets betydning for sagen, samt
om vidnet har langt til den dømmende ret. Hvis der er tale om et
hovedvidne, vil det fx tale væsentligt imod, at video er hensigts-
mæssig. Der bør endvidere bl.a. lægges vægt på hensynet til vid-
nets tryghed, ligesom det bør indgå i vurderingen, om anven-
delse af videoforbindelse kan begrænse risikoen for, at vidnet
vil afholde sig fra at afgive en sandfærdig forklaring af frygt for
repressalier.
Anvendelse af video i hovedforhandlinger forudsætter i øvrigt i
langt de fleste typer af både civile sager og straffesager, at én
eller flere personer – afhængig af sagstypen – er fysisk til stede
i retten.
Domstolsstyrelsen bemærker, at eventuelle overvejelser om
øget anvendelse af digital kommunikation og herunder anven-
delse af videokommunikation ved domstolene bør inddrage de
ovennævnte regler, bagvedliggende hensyn og retssikkerheds-
mæssige principper i retsplejen.
Domstolsstyrelsen deltager naturligvis i en eventuel digital ta-
skforce, hvis dette skulle være befordrende og efterspurgt.”
2.
Den 17. april 2020 besluttede et enigt folketing at udvide den første fase
af en kontrolleret genåbning af samfundet i forbindelse med COVID-19.
Som led i genåbningen opfordrer partierne domstolene til at iværksætte en
gradvis genåbning af domstolene, og Domstolsstyrelsen har efter regerin-
gens og Folketingets henstilling og baseret på sundhedsmyndighedernes til-
bagemelding besluttet at foretage en gradvis genåbning af domstolene. I ly-
set heraf ser jeg for nærværende ikke behov for at nedsætte en digital task
force med henblik på at udbrede anvendelsen af digitale kommunikations-
former ved domstolene i forbindelse med COVID-19.
3.
Jeg er dog meget opmærksom på sagsbehandlingstiden hos retterne og på
tværs af den samlede straffesagskæde både generelt og som følge af den
aktuelle situation. Der er derfor løbende fokus på at identificere bl.a. rele-
vante digitaliseringstiltag, som kan nedbringe sagsbehandlingstiden såvel
ved domstolene som på tværs af den samlede straffesagskæde.
4.
Justitsministeriet henviser i øvrigt til besvarelsen af S 856 af 22. april
2020.
4