Retsudvalget 2019-20
REU Alm.del
Offentligt
2208247_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
11. juni 2020
Koncernstyringskontoret
Louise Krabdrup Filholm
2020-0030-4043
1480589
Hermed sendes endelig besvarelse af spørgsmål nr. 1177 (Alm. del), som
Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 14. april 2020.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Nick Hækkerup
/
Martin Stolpe
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1178: Spm. om, hvordan ministeren vil sikre retssikkerheden for f.eks. ældre medborgere eller andre personer i risikogrupper, der skal fremstilles for en dommer, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 1177 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Hvordan vil ministeren sikre, at indsatte fra fængslerne ikke
udsættes for unødig smittefare i forbindelse med at de pågæl-
dende fremstilles for en dommer, idet en videresmitte i fængs-
lerne kan have enorme konsekvenser for de indsatte og de an-
satte, og er ministeren indstillet på at se på mulighederne for at
anvende videoløsninger i disse situationen for at undgå unødig
smittefare?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Domstolsstyrelsen, der har oplyst følgende:
”Der findes forskellige muligheder for fremstilling af en indsat
i retten alt efter, hvilken form for fremstilling der er tale om. I
flere tilfælde er der mulighed for at anvende video i forbindelse
med fremstillingen, hvorved den sigtede/tiltalte ikke giver fy-
sisk møde i retten og udsættes for eventuel smittefare.
I henhold til retsplejelovens § 760, stk. 2, om grundlovsforhør
skal en anholdt fremstilles for en dommer inden 24 timer efter
anholdelsen, hvis den anholdte ikke forinden er løsladt.
Det følger af retsplejelovens § 32 c, at når retten i medfør af
retsplejeloven eller anden lov har tilladt, at en part eller retter-
gangsfuldmægtig deltager i et retsmøde ved anvendelse af tele-
kommunikation, anses den pågældende som deltager i retsmødet
på samme måde som ved fremmøde i retten. Det er udtrykkeligt
angivet i bestemmelsen, at dette dog ikke gælder i de i § 760,
stk. 2, og § 764, stk. 2, nævnte tilfælde. Der foreligger således
ikke på nuværende tidspunkt hjemmel til, at et grundlovsforhør
kan gennemføres via video.
Sager om forlængelse af varetægtsfængsling er en del af de kri-
tiske sagsområder, der har været opretholdt under nedlukningen
af domstolene. Disse sager behandles i vid udstrækning ved an-
vendelse af Video3-løsningen, når retten finder det ubetænkeligt
henset til formålet med retsmødet og sagens øvrige omstændig-
heder. Forsvareren kan enten deltage fra samme sted som sig-
tede, fra retten eller fra et andet sted end sigtede via video. Dom-
meren deltager fra retten.
Video3-løsningen blev oprindeligt installeret med det hovedfor-
mål at skulle anvendes i sager om fristforlængelse af varetægts-
fængsling bl.a. af hensyn til politiets ressourcer ved fremstilling
af varetægtsfængslede.
2
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1178: Spm. om, hvordan ministeren vil sikre retssikkerheden for f.eks. ældre medborgere eller andre personer i risikogrupper, der skal fremstilles for en dommer, til justitsministeren
En varetægtsfængslet kan ligeledes fremstilles in absentia, hvis
den pågældende er syg.
Efter retsplejelovens § 748 a kan retten tillade, at en sigtet del-
tager i et retsmøde ved anvendelse af telekommunikation, hvis
sigtedes tilstedeværelse i retten ikke er nødvendig. Skal sigtede
afgive forklaring, finder retsplejelovens § 192 tilsvarende an-
vendelse.
Det er i alle tilfælde en judiciel afgørelse i forbindelse med den
enkelte retssag, om der skal anvendes video.
I forbindelse med genåbningen af domstolene den 27. april 2020
er der udarbejdet en plan, der skal bidrage til at mindske smitte-
risikoen ved at møde i retten.
Planen foreskriver retningslinjer for håndtering af retsarbejdet
på en sundhedsmæssig forsvarlig måde, herunder under iagtta-
gelse af de sundhedsmæssige forskrifter. Fysisk afskærmning
med f.eks. plexiglas overvejes i de tilfælde, hvor afstandskravet
ikke kan overholdes.
De enkelte retter tilrettelægger på baggrund af de generelle ret-
ningslinjer arbejdet lokalt.
Den samlede plan for genåbning af Danmarks Domstole ved-
lægges til orientering.”
3