Retsudvalget 2019-20
REU Alm.del
Offentligt
2107092_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
18. november 2019
Straffuldbyrdelseskonto-
ret
David Carl Behrens
2019-0030-2884
1272251
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 117 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 21. oktober 2019. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Rosa Lund (EL).
Nick Hækkerup
/
Pernille Østergaard
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 117: Spm. om det i danske fængsler og arrester forekommer, at indsatte udelukkes fra fællesskab (uden for cellen) med andre indsatte alene som følge af bygnings- eller bemandingsmæssige forhold, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 117 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren oplyse, om det i danske fængsler og arrester fo-
rekommer, at indsatte udelukkes fra fællesskab (uden for cellen)
med andre indsatte alene som følge af bygnings- eller beman-
dingsmæssige forhold, således som det er tilfældet i Norge, jf.
side 38 ff i Sivilombudsmannens ”Særskilt melding til Stortin-
get om isolasjon og mangel på menneskelig kontakt i norske
fengsler”, Dokument 4:3 (2018/19), og vil ministeren i bekræf-
tende fald oplyse, hvor mange indsatte som således er undergi-
vet
”faktisk
isolation”?
https://www.sivilombudsman-
nen.no/wp-content/uploads/2019/06/SOM_S%C3%A6rskilt-
melding_ WEB.pdf.”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en ud-
talelse fra Direktoratet for Kriminalforsorgen, der har oplyst følgende:
”Det fremgår af den i spørgsmålet nævnte orientering til Stor-
tinget fra den norske civilombudsmand, at ombudsmanden har
udtalt, at der er store svagheder ved myndighedernes styring af
fængslernes brug af isolation, og at der er alvorlig svigt i kvali-
teten af styringsinformation. Det er endvidere anført, at omfan-
get af isolation i fængslerne er omfattende. Det fremgår desu-
den af den nævnte orientering, at den norske lovgivning giver
mulighed for at udelukke indsatte fra fællesskab, hvis bygnings-
eller bemandingsmæssige forhold gør det påkrævet. Videre er
det anført, at opgørelser viser, at isolation, som skyldes økono-
miske eller praktiske udfordringer, er den mest udbredte form
for isolation. Det anføres endvidere, at der sker isolation i stort
omfang, uden at det skyldes indsattes egen adfærd (faktisk iso-
lation).
I Danmark findes der ikke en tilsvarende generel hjemmel til at
iværksætte udelukkelse fra fællesskab som følge af bygnings-
eller bemandingsmæssige forhold.
Der er i straffuldbyrdelsesloven og i de administrative regler,
der er udstedt i medfør af loven, fastsat regler om de indsattes
adgang til fællesskab, samt regler om hvornår indsatte kan ude-
lukkes fra fællesskab.
1.
Efter de danske regler skal en indsat så vidt muligt have ad-
gang til fællesskab med andre indsatte. Dette fremgår af straf-
fuldbyrdelseslovens § 33, stk. 1.
I fællesskabsbekendtgørelsen er der fastsat nærmere regler om
de indsattes adgang til fællesskab. Bekendtgørelsen indeholder
2
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 117: Spm. om det i danske fængsler og arrester forekommer, at indsatte udelukkes fra fællesskab (uden for cellen) med andre indsatte alene som følge af bygnings- eller bemandingsmæssige forhold, til justitsministeren
bl.a. regler om indespærring af indsatte og særlige regler om
fællesskab i arresthusene.
I relation til indespærring er det fastsat, at indsattes egne op-
holdsrum i lukkede fængsler kan låses i højst 12 timer i perio-
den mellem kl. 20.00 og kl. 09.00, mens indsattes egne opholds-
rum i arresthusene kan låses hele døgnet. I åbne fængsler kan
indsattes egne opholdsrum låses mellem kl. 21.00 og kl. 8.00,
hvis det ud fra de ordens- og sikkerhedsmæssige forhold findes
hensigtsmæssigt og forsvarligt.
Dette betyder, at de indsatte i det tidsrum, hvor der ikke kan ske
indespærring på eget opholdsrum, har ret til fællesskab med an-
dre indsatte.
Herudover er det fastsat, at indsatte kan låses inde i eget op-
holdsrum eller på andet anvist opholdssted i arbejdstiden, hvis
den indsatte ikke kan være beskæftiget med en godkendt aktivi-
tet på grund af sygdom, i en kort periode ikke kan anvises be-
skæftigelse, mens det overvejes, hvilken af institutionens ar-
bejdspladser den pågældende skal tilknyttes, eller på grund af
fritagelse fra beskæftigelse i anledning af en religiøs helligdag.
2.
I relation til fællesskab i arresthusene, hvor der som nævnt
ovenfor kan ske indespærring på eget opholdsrum hele døgnet,
er der fastsat særlige regler for fællesskab. I mange arresthuse
er der begrænsede muligheder for at tilbyde fællesskab. Dette
skyldes primært de bygningsmæssige forhold i arresthusene,
som i mange arresthuse f.eks. indebærer, at der ikke er egentlige
fællesskabsrum.
I mange arresthuse afvikles fællesskab derfor som cellefælles-
skab (styret fællesskab med en anden indsat i eget opholdsrum).
Det er kriminalforsorgen, der træffer afgørelse om, hvilke ind-
satte der kan have cellefællesskab sammen. Ved afgørelsen
heraf skal der foretages en konkret vurdering af, hvilke indsatte
der er egnet til at have fællesskab sammen. I denne vurdering
skal bl.a. indgå risikoen for, at der kan ske overgreb eller lig-
nende. Det er endvidere en forudsætning, at begge indsatte øn-
sker cellefællesskabet.
Der skal være adgang til fællesskab i fritiden mindst to timer
dagligt og så vidt muligt mere.
Hvis en indsat nægtes cellefællesskab med en bestemt indsat (og
der i arresthuset ikke er adgang til fællesskab i fællesskabsrum
eller lign.), og den indsatte på grund af den aktuelle belægsmæs-
sige sammensætning (for tiden) ikke har mulighed for cellefæl-
lesskab med andre indsatte, vil der være tale om en de facto ude-
lukkelse fra fællesskab. I en sådan situation påhviler det krimi-
nalforsorgen at overveje muligheden for at flytte den indsatte til
3
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 117: Spm. om det i danske fængsler og arrester forekommer, at indsatte udelukkes fra fællesskab (uden for cellen) med andre indsatte alene som følge af bygnings- eller bemandingsmæssige forhold, til justitsministeren
en anden institution, hvor der er mulighed for fællesskab.
3.
Endvidere findes der såkaldte fokusafdelinger i fængsler og
arresthuse, hvor fællesskab gennemføres som cellefællesskab
med en anden indsat i eget opholdsrum. Dette er reguleret i straf-
fuldbyrdelseslovens § 33, stk. 2. Cellefællesskabet på disse af-
delinger foregår på samme måde som beskrevet overfor under
pkt. 2 om cellefællesskab i arresthusene.
4.
Fællesskabet i institutionen eller dele af denne kan midlerti-
digt begrænses eller ophæves, når helt ekstraordinære ordens-
eller sikkerhedsmæssige hensyn gør det påkrævet. Dette frem-
går af straffuldbyrdelseslovens § 33 a.
Bestemmelsen kan bl.a. finde anvendelse, hvor mere ordens-
mæssige hensyn af ekstraordinær karakter, f.eks. i forbindelse
med større skader på bygningerne gør det nødvendigt midlerti-
digt at begrænse eller ophæve fællesskabet. Det kan eksempel-
vis være i tilfælde af lynnedslag, og hvor fængslets tekniske ud-
styr er blevet ødelagt.
I sådanne ekstraordinære situationer vil det i almindelighed ikke
være muligt at foretage en konkret vurdering af, om der i for-
hold til den enkelte indsatte kan ske udelukkelse fra fællesskab
efter straffuldbyrdelseslovens § 63, som forudsætter, at den ind-
satte har udvist en uberettiget adfærd.
5.
Situationer, hvor der kan være tale om, at en indsat, uden at
det skyldes den indsattes egen adfærd, de facto er udelukket fra
fællesskab, kan således forekomme i arresthuse og på fokusaf-
delinger, hvor de indsattes fællesskab gennemføres som styret
cellefællesskab med en anden indsat i eget opholdsrum. Som det
fremgår ovenfor, kan dette forekomme, hvis der ikke er en an-
den indsat, som den indsatte kan have fællesskab med, enten
fordi der ikke er indsatte, der ønsker fællesskab med den pågæl-
dende eller omvendt, eller fordi kriminalforsorgen konkret vur-
derer, at der ikke er en indsat, som den pågældende indsatte af
ordens- eller sikkerhedsmæssige grunde kan have fællesskab
med. Det kan endvidere forekomme i situationer, hvor det af helt
ekstraordinære ordens- eller sikkerhedsmæssige hensyn gør det
påkrævet midlertidigt at begrænse eller ophæve fællesskabet i
institutionen eller dele af denne.
Direktoratet for Kriminalforsorgen har ikke statistiske opgørel-
ser over, i hvilket omfang der forekommer situationer, hvor en
indsat de facto er udelukket fra fællesskab som beskrevet oven-
for. Det er endvidere ikke muligt ud fra et elektronisk udtræk af
data fra kriminalforsorgens klientsystem at finde sådanne oplys-
ninger.
6.
Hvis en indsat er udelukket fra fællesskab efter straffuldbyr-
4
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 117: Spm. om det i danske fængsler og arrester forekommer, at indsatte udelukkes fra fællesskab (uden for cellen) med andre indsatte alene som følge af bygnings- eller bemandingsmæssige forhold, til justitsministeren
delseslovens § 63, der som nævnt forudsætter, at den indsatte
har udvist en uberettiget adfærd, og det samtidig besluttes, at
den indsatte skal overføres til en anden institution, vil den ind-
satte typisk være udelukket fra fællesskab, indtil overførslen kan
finde sted.
Folketingets Ombudsmand har i en temarapport fra august 2019
om udelukkelse fra fællesskab i kriminalforsorgens institutioner
bl.a. undersøgt, om der i sådanne situationer, hvor den indsatte
skulle overføres fra åbent til lukket fængsel eller arresthus, har
været tilfælde, hvor udelukkelse fra fællesskab har trukket ud i
længere tid, end grundlaget for udelukkelsen fra fællesskab har
givet anledning til. Ombudsmanden fandt i disse tilfælde, at be-
tingelserne for at udelukke den indsatte fra fællesskabet havde
været opfyldt, da udelukkelsen blev iværksat, men ikke på et se-
nere tidspunkt, hvor den indsatte stadig var udelukket fra fæl-
lesskabet, alene fordi det åbne fængsel ventede på en plads i luk-
ket regi.
Da mangel på kapacitet i lukket regi ikke efter straffuldbyrdel-
seslovens § 63 er tilstrækkeligt grundlag for fortsat at udelukke
en indsat fra fællesskab, har ombudsmanden anbefalet, at direk-
toratet sikrer, at udelukkelse fra fællesskab alene sker, når reg-
lerne herfor er opfyldt, således at f.eks. indsatte, der skal over-
føres fra åbent fængsel til lukket fængsel eller arresthus, ikke
fortsat holdes udelukket fra fællesskabet på grund af mangel på
pladser i lukket regi.
Direktoratet er i færd med at undersøge den rejste problemstil-
ling med henblik på, at det sikres, at der ikke sker udelukkelse
fra fællesskab alene begrundet i kapacitetsproblemer i lukket
regi. Det skal i den forbindelse bemærkes, at såfremt der skal
ske hurtigere overførsel til lukket regi, vil det for tiden kunne
have den konsekvens, at den indsatte placeres i dobbeltbelæg på
en celle beregnet til en person.”
Jeg noterer mig, at Direktoratet for Kriminalforsorgen er i gang med at un-
dersøge den af ombudsmanden rejste problemstilling med henblik på, at det
sikres, at der ikke sker udelukkelse fra fællesskab alene på grund af kapaci-
tetsproblemer i lukket regi.
5