Retsudvalget 2019-20
REU Alm.del
Offentligt
2185462_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
4. maj 2020
Økonomikontoret
Sirin Duran
2020-0030-4030
1456645
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 1162 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 7. april 2020. Spørgsmå-
let er stillet efter ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Nick Hækkerup
/
Joakim Thaning
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1162: Spm. om, på hvilken baggrund tilgangen af fuldmægtige er sket i de forskellige opgjorte år, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 1162 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Ministeren bedes redegøre for, på hvilken baggrund tilgangen
af fuldmægtige er sket i de forskellige opgjorte år? Ministeren
bedes i sin besvarelse uddybe, hvilken vurdering der har ligget
til grund for i de enkelte år at ansætte flere fuldmægtige end der
er afgået fra organisationen, når der i samme perioder har været
ansættelsesstop eller andre økonomiske besparelsesøvelser?
Fængselsforbundet bragte den 2. april 2020 en historie om, at
Kriminalforsorgen de senere år har øget sin andel af fuldmæg-
tige, mens andelen af fængselsbetjente og værkmestre er faldet
drastisk https://faengselsforbundet.dk/fagbladet-net/flerefuld-
maegtige-faerre-faengselsbetjente/.”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Direktoratet for Kriminalforsorgen, der har oplyst følgende:
”Indledningsvis kan Direktoratet for Kriminalforsorgen oplyse,
at der i perioden er sket en løbende professionalisering af opga-
veløsningen på de forskellige organisatoriske niveauer. Endvi-
dere er fængselsbetjente, der har varetaget administrative opga-
ver, på grund af manglen på uniformeret personale, blevet fri-
gjort til opsynsopgaver i det omfang, det har været muligt, hvil-
ket har haft betydning for personalesammensætningen i perio-
den.
Direktoratet for Kriminalforsorgen kan herudover oplyse, at der
er tale om mindre ændringer i den efterspurgte periode.
Årsagen til ændringerne kan primært forklares med sædvanlig
forekommende til- og afgang, herunder på grund af sygdom.
Der har endvidere været en række organisatoriske og opgave-
mæssige ændringer, der har haft betydning for personalesam-
mensætningen.
I perioden 2014-2016 gennemførte kriminalforsorgen en reor-
ganisering af organisationen, hvilket medførte ændringer i sam-
mensætningen af personalegrupperne i direktoratet og i den øv-
rige kriminalforsorg. Disse ændringer afspejles også i tallene for
til- og afgang i perioden 2014-2016. Reorganiseringen med-
førte, at direktoratet skulle varetage de overordnede strategiske
og styringsmæssige opgaver i organisationen, og at den øvrige
kriminalforsorg skulle fokusere på driften og styringen af denne.
I 2017 blev der udmøntet et tværgående besparelseskrav som
følge af omprioriteringsbidraget for finansåret 2017, hvor kri-
minalforsorgen ikke havde en gældende flerårsaftale. Dette af-
2
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1162: Spm. om, på hvilken baggrund tilgangen af fuldmægtige er sket i de forskellige opgjorte år, til justitsministeren
spejles også i udviklingen for 2017. Den nuværende flerårsaftale
og implementeringen af denne har ført til en prioritering af
blandt andet fuldmægtigressourcer i direktoratet eksempelvis
ved etableringen af et udviklingssekretariat, der varetager den
overordnede styring af kriminalforsorgens udviklingsprojekter,
herunder flerårsaftaleprojekter, styrkelse af kriminalforsorgens
indkøbsfunktion, ungekriminalforsorgen og en ny sikkerhedsor-
ganisation.”
3