Retsudvalget 2019-20
REU Alm.del
Offentligt
2185485_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
4. maj 2020
Strafferetskontoret
Rebekka Have Enevold-
sen
2020-0030-4022
1453939
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 1158 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 6. april 2020. Spørgsmå-
let er stillet efter ønske fra Peter Skaarup (DF).
Nick Hækkerup
/
Maria Holm
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1158: Spm. om ministerens forståelse af afkriminalisering, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 1158 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren svare på, hvorfra ministerens forståelse af "af-
kriminalisering" stammer, da ministeren på REU alm. del -
spørgsmål 645 svarer: "Justitsministeriet kan indledningsvist
oplyse, at ministeriet ved afkriminalisering af hash eller andre
ulovlige euforiserende forstår, at besiddelse af de pågældende
stoffer fortsat er ulovlig, men at det ikke udløser en strafferetlig
sanktion men derimod en alternativ sanktion i form af f.eks. mis-
brugsbehandling eller rådgivning. I modsætning hertil forstår
Justitsministeriet ved legalisering, at besiddelsen ikke anses for
ulovlig, og den vil derfor ikke udløse nogen sanktioner., da det
ifølge sproget.dk ved en afkriminalisering opfattes som følger:
"Afkriminalisering. Det at holde op med at regne noget for ulov-
ligt; det at lovliggøre noget", samt Den Dansk Ordbog beskriver
det således: "Afkriminalisering. Det at holde op med at regne
noget for ulovligt; det at lovliggøre noget", og dermed at en af-
kriminalisering ifølge to ordforklaringer må opfattes som at gøre
noget lovligt, som tidligere var ulovligt, og dermed står i mod-
sætning til, hvordan ministeren opfatter det, og dermed at en af-
kriminalisering reelt vil overtræde FN`s narkotikakonvention,
hvorfor Danmark uden at udtræde af denne konvention ikke vil
kunne afkriminalisere nogen stoffer?”
Svar:
1.
Jeg har forstået spørgsmålet således, at der ønskes redegjort for, hvor be-
greberne ”afkriminalisering” og ”legalisering” – som redegjort for i besva-
relsen af spørgsmål nr. 645 (Alm. del) af 14. februar 2020 fra Folketingets
Retsudvalg – stammer fra.
Det kan i den anledning oplyses, at begreberne ”afkriminalisering” og ”le-
galisering” er den danske udgave af terminologien ”decriminalisation” og
”legalisation”, der anvendes i nationale, europæiske og internationale narko-
tikapolitiske sammenhænge.
Terminologien anvendes bl.a. af International Narcotics Control Board
(INCB), der er et uafhængigt FN-organ, der fører kontrol med landenes
overholdelse af FN’s narkotikakonventioner.
Begreberne anvendes også i europæiske narkotikapolitiske sammenhænge.
For eksempel har EU-agenturet European Monitoring Centre for Drugs and
Drug Addiction (EMCDDA) anført følgende i rapporten ”Cannabis legisla-
tion in Europe” fra 2017, s. 13:
2
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1158: Spm. om ministerens forståelse af afkriminalisering, til justitsministeren
“Decriminalisation refers to the removal of criminal status from
a certain behaviour or action. This does not mean that the be-
haviour is legal, as drugs can be confiscated and non-criminal
penalties may still be applied. In the drug debate, this term is
usually used to describe laws related to personal possession or
use rather than drug supply. Examples of countries which have
decriminalised drug use or personal possession might include
Luxembourg (only cannabis), Croatia, Portugal and Slovenia.
(…)
Legalisation refers to making an act lawful that was previously
prohibited. In the context of the drug debate, this usually refers
to removing all criminal and noncriminal sanctions, although
regulations may limit the extent of the permission, as is the case
for alcohol and tobacco. Penalties for breaching these regula-
tions may be criminal or non-criminal. This term is generally
used in the context of drug supply. Examples might include the
systems in Uruguay and the US states of Alaska, Colorado, Ore-
gon and Washington; in Europe, the Dutch system of cannabis
sale through coffeeshops is only the toleration of an unlawful
act.”
Det kan endvidere fremhæves, at begreberne ”afkriminalisering” og ”lega-
lisering” også anvendes i skandinaviske sammenhænge. For eksempel har
det norske rusreformudvalg i sin udredning ”Rusreform – fra straff til hjelp”
afgivet den 19. december 2019, s. 112, anført følgende:
”Med «avkriminalisering» menes i denne utredningen at gitte
handlinger ikke lenger er straffbare eller ikke lenger straffes i
praksis. De aktuelle handlingene forblir ulovlige etter en avkri-
minalisering, og denne ulovligheten kan danne grunnlag for
rettslige konsekvenser, for eksempel administrative sanksjoner.
Samfunnets reaksjoner på de avkriminaliserte handlingene kan
dermed fremdeles være inngripende. Dette er en praktisk og
prinsipielt viktig forskjell mellom avkriminalisering og legali-
sering. Legalisering innebærer at handlingen blir lovlig.”
2.
Jeg kan på denne baggrund henholde mig til min besvarelse af spørgsmål
nr. 645 af 14. februar 2020 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg vedrø-
rende spørgsmålet om, hvorvidt det vil være i strid med internationale kon-
ventioner at afkriminalisere besiddelse af narkotika.
3