Retsudvalget 2019-20
REU Alm.del
Offentligt
2185230_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
4. maj 2020
Politikontoret
Morten Pilgaard Peder-
sen
2020-0030-4020
1453892
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 1157 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 6. april 2020. Spørgsmå-
let er stillet efter ønske fra ikkemedlem af udvalget (MFU) Eva Kjer Hansen
(V).
Nick Hækkerup
/
Jesper Hagen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1157: MFU spm. om politiet, på grund af persondataforordningen, i deres efterforskning ikke kan få udleveret videoovervågningsmateriale fra en tankstation til brug i en efterforskning, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 1157 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Kan ministeren bekræfte, at politiet, på grund af persondatafor-
ordningen, i deres efterforskning ikke kan få udleveret video-
overvågningsmateriale fra en tankstation til brug i en efterforsk-
ning, da der kan fremgå øvrige personer og registreringsnumre
på overvågningen, der ikke er en del af efterforskningen?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Rigspolitiet, som har oplyst følgende:
”1. Rigspolitiet kan oplyse, at reglerne for videregivelse af bil-
led- og lydoptagelser fra tv-overvågning foretaget i kriminali-
tetsforebyggende øjemed er reguleret i tv-overvågningsloven.
Det følger af lovens § 4 c, stk. 1, nr. 3, at videregivelse af billed-
og lydoptagelser med personoplysninger, der er optaget i forbin-
delse med tv-overvågning i kriminalitetsforebyggende øjemed,
kan ske til politiet i kriminalitetsopklarende øjemed.
Mere generelt er videregivelse af personoplysninger reguleret i
databeskyttelsesforordningen og databeskyttelsesloven, som har
fundet anvendelse siden 25. maj 2018. Som ligeledes oplyst i
Justitsministeriets besvarelse af 30. marts 2020 af spørgsmål nr.
1006 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg, er det Datatilsy-
nets opfattelse, at reglerne i databeskyttelsesforordningen og da-
tabeskyttelsesloven ikke i sig selv til hinder for, at dataansvar-
lige videregiver personoplysninger, når det sker på baggrund af
en konkret og afgrænset henvendelse fra politiet.
2.
Rigspolitiet kan endvidere oplyse, at politiet generelt oplever
en øget opmærksomhed hos både private virksomheder og of-
fentlige myndigheder på efterlevelsen af reglerne i databeskyt-
telsesforordningen og databeskyttelsesloven.
Rigspolitiet har dog konstateret, at det øgede fokus på området
i en række sammenhænge giver anledning til udfordringer for
politiet. Det kan f.eks. være en situation svarende til det, der be-
skrives i spørgsmålet, hvor en dataansvarlig er blevet anmodet
af politiet om at udlevere tv-overvågningsoptagelser til brug for
en konkret efterforskning. Det kan i den forbindelse forekomme,
at den dataansvarlige – under henvisning til databeskyttelsesfor-
ordningen og databeskyttelsesloven – mener sig forpligtet til at
anonymisere ansigter på personer eller nummerplader på biler,
der fremgår af optagelserne. En sådan anonymisering vil i sa-
gens natur afskære politiet fra at anvende optagelserne til at
identificere gerningsmænd, vidner og forurettede. Hertil kom-
mer, at optagelserne efter omstændigheder vil skulle tjene som
2
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1157: MFU spm. om politiet, på grund af persondataforordningen, i deres efterforskning ikke kan få udleveret videoovervågningsmateriale fra en tankstation til brug i en efterforskning, til justitsministeren
bevis som led i en eventuel senere strafforfølgning og ligeledes
af denne årsag skal være tilgængelige for politiet i uredigeret
form.
Ovennævnte forhold kan i sagens natur indebære hindringer for
politiets effektive opgavevaretagelse, herunder efterforskningen
af strafbare forhold, eftersøgning af bortkomne personer mv.
Rigspolitiet har derfor løbende haft fokus på området og har i
konkrete sammenhænge rådgivet om reglernes indhold med
henblik på at adressere eventuelle misforståelser mv. Det er
Rigspolitiets generelle vurdering, at ovennævnte udfordringer i
vid udstrækning har kunnet løses gennem denne rådgivning.
3.
Med henblik på at sikre et aktuelt og dækkende overblik over,
i hvilket omfang den praktiske anvendelse af reglerne i databe-
skyttelsesforordningen og databeskyttelsesloven giver anled-
ning til utilsigtede hindringer for politiets opgavevaretagelse,
har Rigspolitiet besluttet at iværksætte en høring af samtlige po-
litikredse. Udfaldet af høringen vil indgå i de videre drøftelser
med Justitsministeriet om behovet for øget vejledning på områ-
det, jf. Justitsministeriets besvarelse af 30. marts 2020 af spørgs-
mål nr. 1006 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg.”
Justitsministeriet kan i øvrigt oplyse, at tv-overvågningslovens § 4 c, stk. 1,
er en videreførelse af den tidligere gældende persondatalovs § 26 a, stk. 1,
som blev indsat i persondataloven ved lov nr. 519 af 6. juni 2007.
Den ovennævnte bestemmelse om videregivelse af billed- og lydoptagelser
fra tv-overvågning til politiet i kriminalitetsopklarende øjemed har dermed
været gældende ret siden 2007.
3