Retsudvalget 2019-20
REU Alm.del
Offentligt
2185546_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
4. maj 2020
Politikontoret
Mie Funder
2020-0030-4023
1454125
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 1156 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 6. april 2020. Spørgsmå-
let er stillet efter ønske fra Rosa Lund (EL).
Nick Hækkerup
/
Lisbeth Gro Nielsen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1156: Spm. om, hvilke retningslinjer gælder for politi og anklagemyndighed, når de under den globale coronavirus-pandemi skal løfte bevisbyrden, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 1156 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Hvilke retningslinjer gælder for politi og anklagemyndighed,
når de under den globale coronavirus-pandemi skal løfte bevis-
byrden for, at en person iført burka eller niqab i det offentlige
rum ikke bærer den nævnte klædedragt for at beskytte sig mod
coronavirus-smitte?”
Svar:
1.
Det følger af straffelovens § 134 c, stk. 1, at den, som på offentligt sted
bærer en beklædningsgenstand, der skjuler vedkommendes ansigt, straffes
med bøde. Ifølge bestemmelsens stk. 2 gælder forbuddet dog ikke for til-
dækning af ansigtet, der tjener et anerkendelsesværdigt formål.
Forbuddet omfatter eksempelvis ikke forbindinger og lignende, der skyldes
helbredsmæssige årsager. Det vil i øvrigt bero på en konkret vurdering, om
en tildækning af ansigtet i det enkelte tilfælde tjener et anerkendelsesværdigt
formål. Ved denne vurdering vil der navnlig skulle lægges vægt på beklæd-
ningsgenstandens karakter, den konkrete brug samt den situation, hvori be-
klædningsgenstanden bæres, jf. pkt. 3.2.3. i de almindelige bemærkninger
til forslag til lov om ændring af straffeloven (Tildækningsforbud) (L 219,
FT 2017-18).
Det kan i den forbindelse tilføjes, at det, som oplyst ved den daværende
justitsministers besvarelse af 17. maj 2018 af spørgsmål nr. 3 vedrørende
lovforslaget, er Justitsministeriets opfattelse, at en maske, der alene dækker
en persons næse- og mundåbning, som udgangspunkt ikke kan anses for at
skjule ansigtet i strid med tildækningsforbuddet.
2.
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet desuden ind-
hentet en udtalelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:
”Det fremgår af Rigspolitiets vejledning om politiets håndhæ-
velse af tildækningsforbuddet, at der altid skal foretages en kon-
kret vurdering i forhold til, hvorvidt en tildækning af ansigtet på
offentligt sted – der som udgangspunkt er omfattet af forbuddet
– er undtaget af forbuddet, fordi tildækningen tjener et anerken-
delsesværdigt formål.
I denne vurdering skal der navnlig lægges vægt på:
Beklædningsgenstandens karakter,
Den konkrete anvendelse af beklædningsgenstanden,
samt
2
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1156: Spm. om, hvilke retningslinjer gælder for politi og anklagemyndighed, når de under den globale coronavirus-pandemi skal løfte bevisbyrden, til justitsministeren
Den konkrete situation, hvori beklædningsgenstanden
bæres.
Rigspolitiet kan desuden oplyse, at der ikke er udarbejdet sær-
lige retningslinjer for håndtering af tildækningsforbuddet i lyset
af den nuværende COVID-19-situation.”
3