Retsudvalget 2019-20
REU Alm.del
Offentligt
2182582_0001.png
Folketinget Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
28. april 2020
Databeskyttelseskontoret
Emilie Liv Loiborg
2020-0030-4014
1452018
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 1150 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 2. april 2020. Spørgsmå-
let er stillet efter ønske fra ikkemedlem af udvalget (MFU) Eva Kjer Hansen
(V).
Nick Hækkerup
/
Mie Vinkel Sørensen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1149: MFU spm. om hvilken form for beskyttelse af data, der er tale om i sagen med møbelkæden Ilva, hvor møbelkæden har opbevaret et ældre kundekartotek med kundeoplysninger og kvitteringer, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 1150 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren oplyse, hvilken vejledning Datatilsynet har
sendt til butikker om muligheden for at overføre ældre kunde-
oplysninger og kvitteringer - har Datatilsynet eksempelvis udar-
bejdet en overgangsordning for butikker med ældre kundekarto-
teker og kvitteringer, som så i overgangsperioden har mulighed
for at overføre data til nye kartoteker i overensstemmelse med
GDPR-reglerne?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet, indhentet en
udtalelse fra Datatilsynet, der har oplyst følgende:
”Det følge af databeskyttelsesforordningens artikel 57, stk. 1,
litra d, at Datatilsynet skal fremme dataansvarliges og databe-
handleres kendskab til deres forpligtelser i henhold til forord-
ningen.
Datatilsynet anvender således en betydelig del af tilsynets res-
sourcer på at yde telefonisk rådgivning og skriftlig vejledning,
ligesom tilsynet jævnligt er i dialog med bl.a. interesse- og bran-
cheorganisationer. Endvidere udbredes kendskabet til reglerne
gennem Datatilsynets hjemmeside, hvor tilsynet løbende offent-
liggør relevant praksis og vejledning i relation til databeskyttel-
sesforordningen mv. Eksempelvis kan der på tilsynets hjem-
meside findes skriftlig vejledning og en podcast om sletning af
personoplysninger.
For så vidt angår spørgsmålet om en eventuel overgangsordning
for butikker i forhold til at overføre ældre kundeoplysninger og
kvitteringer til nye kartoteker, kan Datatilsynet oplyse, at data-
beskyttelsesforordningen på dette område ikke er udtryk for en
grundlæggende ændring af den retlige beskyttelse af personop-
lysninger.
I Danmark fandt registerlovene – herunder lov om private regi-
stre mv. – anvendelse fra den 1. januar 1979, og indtil lovene
den 1. juli 2000 blev ophævet og erstattet af persondataloven,
som fandt anvendelse indtil den 25. maj 2018. Det kan i den
forbindelse nævnes, at eksempelvis kravet om sletning – som
følger af databeskyttelsesforordningens artikel 5, stk. 1, litra e –
ikke er udtryk for en ny forpligtelse for dataansvarlige.
Det fulgte således af § 6, stk. 1, i lov om private registre mv., at
der i registre, hvor der blev gjort brug af elektronisk databehand-
ling (edb-registre), skulle ske sletning af en oplysning, når den
på grund af alder eller af andre grunde havde mistet sin betyd-
2
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1149: MFU spm. om hvilken form for beskyttelse af data, der er tale om i sagen med møbelkæden Ilva, hvor møbelkæden har opbevaret et ældre kundekartotek med kundeoplysninger og kvitteringer, til justitsministeren
ning for varetagelsen af registrets opgaver. Efter persondata-
lovens § 5, stk. 5, måtte indsamlede oplysninger ligeledes ikke
opbevares på en måde, der gav mulighed for at identificere den
registrerede i et længere tidsrum end det, der var nødvendigt af
hensyn til de formål, hvortil oplysningerne blev behandlet.
Det er således Datatilsynets vurdering, at der ikke med databe-
skyttelsesforordningen er sket en sådan ændring i de databeskyt-
telsesretlige regler, at der alene af denne årsag er grund til, at
ældre kundekartoteker og kvitteringer skal overføres til nye kar-
toteker.”
3