Retsudvalget 2019-20
REU Alm.del
Offentligt
2107078_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
11. oktober 2019
Straffuldbyrdelseskonto-
ret
Katrine Grith Vinten
2019-0030-2559
1251631
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 290 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 9. september 2019.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Kristian Hegaard (RV).
Nick Hækkerup
/
Lars Solskov Lind
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 114: Spm. om udviklingen og omfanget af de aflagte FVU- og AVU-prøver, som indsatte har fuldført i kriminalforsorgens institutioner siden 2016, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 290 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren venligst – på baggrund af at satspuljebevillin-
gen ”Styrket uddannelse til indsatte” øgede tilbuddene om ud-
dannelsesvejledning, undervisning i grundlæggende FVU og
AVU fag som matematik, skrivning og læsning samt udbuddet
af eksamensrelevante fag som dansk og matematik i Kriminal-
forsorgen – angive og kommentere udviklingen og omfanget af
undervisning, herunder gennemførte prøver og eksamener for
perioden 2010-2019 (begge år inklusive), således at tallene op-
gøres årligt?”
Svar:
Som det fremgår af den samtidige besvarelse af spørgsmål nr. 270 (Alm.
del), er jeg meget optaget af det resocialiserende arbejde, som er afgørende
for, at de indsatte får den ballast og de kompetencer, der gør, at de kommer
godt ud i vores samfund igen, når de bliver løsladt. Her spiller uddannelse
en helt central rolle.
Der henvises i øvrigt til besvarelsen af spørgsmål nr. 270 (Alm. del), herun-
der at jeg vil bede kriminalforsorgen redegøre nærmere for nedgangen i de
senere år i ressourcerne til uddannelse på det næstkommende forligskreds-
møde.
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en ud-
talelse fra Direktoratet for Kriminalforsorgen, der har oplyst følgende:
”Kriminalforsorgens samlede uddannelsesindsats er bred. Den
omfatter – ud over forberedende voksenundervisning (FVU) og
almen voksenuddannelse (AVU) – også ordblindeundervisning,
vejledning og kompetenceafklaring, arbejdsmarkedsuddannelse
(AMU), erhvervsuddannelse (EUD), akademiuddannelser, HF
med videre. Kriminalforsorgens samlede indsats på uddannel-
sesområdet er således langt bredere, end antallet af prøvebevi-
ser vedrørende FVU og AVU isoleret set indikerer.
Antallet af prøvebeviser på FVU i perioden 2011-2018 samt an-
tallet af AVU prøve- og deltagerbeviser i perioden 2013-2019
fremgår af tabellen nedenfor. Tabellen indeholder ikke data for
2010, da registreringen af prøver først blev påbegyndt i 2011.
Det bemærkes, at der er flere indsatte, der påbegynder FVU og
AVU uden at opnå beviser, men at disses deltagelse ikke regi-
streres. AVU-deltagerbeviser er medtaget i tabellen for at give
et så retvisende billede af aktiviteterne som muligt.
2
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 114: Spm. om udviklingen og omfanget af de aflagte FVU- og AVU-prøver, som indsatte har fuldført i kriminalforsorgens institutioner siden 2016, til justitsministeren
2107078_0003.png
FVU
Peri-
ode
2011*
2012*
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2019**
Prøvebevi-
ser
457
568
519
376
365
453
280
337
144**
AVU
Prøve- og delta-
gerbeviser
-
-
203
312
307
260
178
163
71**
FVU og
AVU
I alt
457*
568*
722
688
672
713
458
500
215**
Kilde: Kriminalforsorgen. Manuelle registreringer
*Der er ikke registreringer af AVU i perioden.
** Foreløbigt tal for medio september 2019
efterreguleringer kan forekomme i takt med at prøve-
beviserne registreres.
Kriminalforsorgen kan oplyse, at antallet for udstedte prøve- og
deltagerbeviser på AVU og prøvebeviser på FVU har varieret
over tid, hvilket skyldes en kombination af flere forhold.
Det er således af betydning for antallet af udstedte AVU og FVU
beviser, at belægget og klientellets sammensætning varierer
over tid, hvilket har betydning for andelen af indsatte, der har
behov for og er motiveret for undervisning.
Af andre faktorer, som har betydning, kan det nævnes, at indfø-
relsen af screeningsredskabet LS/RNR og afsoningsplaner har
været med til at ændre fokus for fængselsskolerne. LS/RNR
medfører et øget fokus på de indsattes kriminogene behov (dvs.
behov, som har sammenhæng med den kriminelle adfærd), og
hvilke indsatser der bedst bidrager til at sænke risikoen for ny
kriminalitet, i stedet for som tidligere udelukkende at fokusere
på de indsattes egne ønsker om fx at komme i skole.
Hertil kommer, at der er et øget fokus på at indplacere de ind-
satte på det korrekte FVU-trin, hvilket har medført, at færre ind-
satte er blevet ført til prøve. Fokus på trinindplaceringen har væ-
ret nødvendigt for at imødegå en uhensigtsmæssig praksis, hvor
de indsatte blev ført til prøve på niveauer (trin), som var lavere
end deres uddannelsesmæssige forudsætninger tilsagde.”
3
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 114: Spm. om udviklingen og omfanget af de aflagte FVU- og AVU-prøver, som indsatte har fuldført i kriminalforsorgens institutioner siden 2016, til justitsministeren
4