Retsudvalget 2019-20
REU Alm.del
Offentligt
2176703_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
14. april 2020
HR-kontoret
Christina Grene Thom-
sen
2020-0030-3995
1445651
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 1135 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 28. marts 2020. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Preben Bang Henriksen (V).
Nick Hækkerup
/
Michelle Argir Simonsen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1135: Spm. om, at medarbejderens ansættelsesforhold var groft misligholdt (strafbare forhold) i en grad, hvor ansættelsesforholdet kunne HÆVES med omgående virkning, jf. sagen om den afskedigede afdelingschef i Rigspolitiets administration af udbudsreglerne, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 1135 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren i forbindelse med sagen om den afskedigede af-
delingschef i Rigspolitiets administration af udbudsreglerne –
idet Rigspolitiet, da de i marts 2017 indgav politianmeldelse om
strafbare forhold mod medarbejderen, nødvendigvis må have
været af den opfattelse, at medarbejderens ansættelsesforhold
var groft misligholdt (strafbare forhold) i en grad, hvor ansæt-
telsesforholdet kunne HÆVES med omgående virkning – op-
lyse om ministeren er enig i, at det i den situation er dybt uhel-
digt, at man allerede har udbetalt det samlede lønbeløb frem til
31. august samt fratrædelsesgodtgørelsen (dvs. i alt ca.
1.400.000 kr.) til medarbejderen og således ikke kunne standse
yderligere udbetalinger? Sagen – og dermed ministerens kom-
mentarer/oplysninger – har i allerhøjeste grad offentlighedens
interesse, da sagen dels vedrører grove pligtforsømmelser fra en
ansat i en særlig betroet stilling hos Rigspolitiet, dels i forvejen
har været undergivet en – muligvis ufuldstændig – offentlig om-
tale i dagspressen.”
Svar:
Jeg vil gerne understrege, at det er fuldstændig afgørende, at ansatte i politiet
overholder reglerne. Befolkningen skal kunne have tillid til politiet. Det
gælder både betjenten på gaden og folk i administrationen. Og det gælder
især, når der er tale om højtstående personer ansat i særligt betroede stillin-
ger med meget stort ansvar.
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende, som jeg kan henholde mig
til:
”Rigspolitiet skal indledningsvis henvise til den samtidige be-
svarelse af spørgsmål nr. 1133 og 1134 (Alm. del) fra Retsud-
valget, hvoraf det fremgår, at der skete sædvanlig månedlig ud-
betaling af den pågældende medarbejders løn i opsigelsesperio-
den samt udbetaling af den pågældende medarbejders fratrædel-
sesbeløb ved fratrædelsen den 31. august 2017. Det fremgår
endvidere, at Rigspolitiet på tidspunktet for indgåelse af fratræ-
delsesaftalen i februar 2017 ikke var i besiddelse af oplysninger,
der gav anledning til at tro, at der forelå en så væsentlig mislig-
holdelse af ansættelsesforholdet, at det kunne begrunde en bort-
visning.
Da Rigspolitiet i marts 2017 fik mistanke om et muligt strafbart
forhold, blev den pågældende medarbejder politianmeldt. På
baggrund af politianmeldelsen og konklusionerne i PwC-under-
2
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1135: Spm. om, at medarbejderens ansættelsesforhold var groft misligholdt (strafbare forhold) i en grad, hvor ansættelsesforholdet kunne HÆVES med omgående virkning, jf. sagen om den afskedigede afdelingschef i Rigspolitiets administration af udbudsreglerne, til justitsministeren
søgelsen af 28. februar 2018 bad Rigspolitiet i februar 2018
Kammeradvokaten undersøge, om det var juridisk muligt at
træde tilbage fra den indgåede fratrædelsesaftale.
Kammeradvokaten vurderede i april 2018, at Rigspolitiet ikke
kunne forvente at få medhold ved domstolene i et tilbagebeta-
lingskrav på daværende tidspunkt. Kammeradvokaten vurde-
rede dog samtidig, at dette ville kunne ændre sig, hvis den på-
gældende medarbejder blev dømt for et strafbart forhold.
Rigspolitiet har efterfølgende kunnet konstatere, at efterforsk-
ningen i sagen har afdækket nogle forhold, som hidtil har været
ukendt for Rigspolitiet. Disse oplysninger blev Rigspolitiet først
bekendt med i slutningen af 2019 i forbindelse med en klage
over Københavns Politis påtaleopgivelse. Rigspolitiet fandt der-
for på dette tidspunkt, at der var grundlag for at foretage en ny
juridisk vurdering af de ansættelsesretlige konsekvenser for den
tidligere afdelingschef, herunder i forhold til et eventuelt tilba-
gebetalingskrav.
Rigspolitiet rådførte sig på den baggrund på ny med Kamme-
radvokaten, der dog vurderede, at der ville være en vis procesri-
siko, hvis Rigspolitiet ville lægge sag an mod den pågældende
tidligere medarbejder med henblik på krav om tilbagebetaling af
løn og fratrædelsesgodtgørelse.
Rigspolitiet indhentede en ”second opinion” fra advokatfirmaet
Norrbom Vinding, hvis rådgivning førte til, at Rigspolitiet be-
sluttede at kræve løn i opsigelsesperioden og fratrædelsesgodt-
gørelsen tilbagebetalt. Rigspolitiet fremsatte derfor den 9. ja-
nuar 2020 et tilbagebetalingskrav over for den tidligere afde-
lingschef på 1.407.062,19 kr.”
3