Retsudvalget 2019-20
REU Alm.del
Offentligt
2107080_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
18. november 2019
Straffuldbyrdelseskonto-
ret
Katrine Grith Vinten
2019-0030-2872
1270569
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 113 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 21. oktober 2019. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Kristian Hegaard (RV).
Nick Hækkerup
/
Pernille Østergaard
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 113: Spm. om udviklingen og omfanget af gennemførte AMU kurser og EUD forløb, som indsatte har fuldført i kriminalforsorgens institutioner siden 2016, til justitsministeren
2107080_0002.png
Spørgsmål nr. 113 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren oplyse udviklingen og omfanget af gennemførte
AMU kurser og EUD forløb, som indsatte har fuldført i krimi-
nalforsorgens institutioner siden 2016?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en ud-
talelse fra Direktoratet for Kriminalforsorgen, der har oplyst følgende:
”1. Kriminalforsorgen har siden 2013 haft mulighed for at af-
holde arbejdsmarkedsuddannelser (AMU) i fængsler og arrester
som en forsøgsordning. Resultaterne af forsøgsordningen har
været positive, og i 2018 blev ordningen efter aftale med Under-
visningsministeriet og ved ændring af lov om arbejdsmarkeds-
uddannelser m.v. (AMU-loven) permanentgjort. Alle fængsler
og visse arrester udbyder i dag AMU til indsatte. Af figur 1
fremgår udviklingen i antal påbegyndte og gennemførte AMU
forløb i perioden 2016-2019.
Figur 1.
Antal påbegyndte og gennemførte arbejdsmarkedsuddannel-
ser (AMU)
3500
3000
2500
2000
1500
1000
500
0
Påbegyndte
Gennemførte
2016
2241
1983
2017
2884
2299
2018
1586
1382
2019*
1307
1444
Kilde: Data er hentet fra kriminalforsorgens interne AMU-registreringsark den 22. oktober 2019.
Tallene er foreløbige og vil kunne ændres i forbindelse med efterregistreringer.
*Tallene
for 2019 er foreløbige og dækker perioden 1. januar 2019-22. oktober 2019, hvorfor de ikke
umiddelbart kan sammenlignes med de foregående år.
Direktoratet har ikke konkret viden om baggrunden for faldet i
antal påbegyndte og gennemførte AMU-forløb fra 2017 til
2018. Som konsekvens af, at betjente i mindre udstrækning kan
indgå som AMU-undervisere, har øget andelen af kurser med
undervisere fra AMU-centre og andelen af AMU organiseret
som Offentligt Privat Samarbejde (OPS), hvor faglærte fra pri-
vate virksomheder underviser på AMU.
2.
Som del af satspuljeprojektet ’Styrket uddannelse til indsatte’
(2012-2015) fik kriminalforsorgen som mål at styrke mulighe-
derne for erhvervsuddannelse i fængslerne. Af figur 2 fremgår
2
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 113: Spm. om udviklingen og omfanget af gennemførte AMU kurser og EUD forløb, som indsatte har fuldført i kriminalforsorgens institutioner siden 2016, til justitsministeren
2107080_0003.png
udviklingen i antal påbegyndte og gennemførte EUD-forløb i
perioden 2016-2019.
Figur 2.
Antal påbegyndte og gennemførte erhvervsuddannelser (EUD)
100
90
80
70
60
50
40
30
20
10
0
Påbegyndte
Gennemførte
2016
87
47
2017
79
22
2018
65
41
2019*
76
11
Kilde: Data er hentet fra kriminalforsorgens interne EUD-registreringsark den 22. oktober 2019.
Tallene er foreløbige og vil kunne ændres i forbindelse med efterregistreringer.
*Tallene
for 2019 er foreløbige og dækker perioden 1. januar 2019-22. oktober 2019, hvorfor de ikke
umiddelbart kan sammenlignes med de foregående år. Forløbene varer 20 uger, hvorfor ikke alle for-
løb vil være afsluttet i indeværende år.
Direktoratet kan oplyse, at der i perioden frem til 2016 skete et
betydeligt fald i antallet af gennemførte EUD-forløb, og at uds-
vingene fra 2016 til 2019 på den baggrund må anses for mindre.
I den forbindelse kan det oplyses, at en reform af erhvervsud-
dannelserne trådte i kraft i 2015. Reformen betød blandt andet,
at det ikke længere var muligt at have løbende optag på grund-
forløbene, hvilket har begrænset fleksibiliteten i tilrettelæggel-
sen og afholdelsen af EUD i fængslerne. Reformen medførte
desuden skærpede adgangskrav til EUD, som flere indsatte ikke
har kunnet opfylde uden supplerende undervisning i dansk og
matematik.”
3