Retsudvalget 2019-20
REU Alm.del
Offentligt
2169521_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
26. marts 2020
Straffuldbyrdelseskontoret
Yousif Fares Nasser Al-Saif
2020-0030-3963
1436377
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 1101 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den19. marts 2020. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Nick Hækkerup
/
Lars Solskov Lind
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1101: Spm. om ministeren vil forholde sig til, at de indsatte, som løslades i denne tid, reelt vil kunne være uden bolig ved løsladelse og derfor ender som sofasurfere eller hjemløse, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 1101 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren forholde sig til, at de indsatte, som løslades i
denne tid, reelt vil kunne være uden bolig ved løsladelse og der-
for ender som "sofasurfere" eller hjemløse, idet det et velkendt
trick at lade sig løslade til en bekendt eller et familiemedlem,
uden at det reelt er et opholdssted, og redegøre for, hvordan
denne situation undgås?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Direktoratet for Kriminalforsorgen, der har oplyst følgende:
”1. Det er ifølge straffelovens § 38, stk. 4, en forudsætning for
løsladelse på prøve, at den dømtes forhold ikke gør løsladelsen
utilrådelig, at der er sikret den dømte passende ophold og ar-
bejde eller andet underhold, og at den pågældende erklærer at
ville overholde de vilkår for løsladelsen, som fastsættes efter
straffelovens § 39, stk. 2-4.
Kriminalforsorgen har derfor generelt et stort fokus på boligfor-
hold i forbindelse med løsladelse, og det indgår således som et
fast element i det forsorgsmæssige arbejde i modtagelsen af ind-
satte og frem til løsladelsen.
Hvis kriminalforsorgen vurderer, at der er et behov for at støtte
den indsatte, f.eks. med at finde en bolig, og den indsatte giver
samtykke hertil, vil kriminalforsorgen søge at indgå i et samar-
bejde herom med den relevante bopælskommune i forbindelse
med løsladelse.
Hvis den indsatte i forbindelse med en prøveløsladelse ikke har
egen bolig til rådighed, kan den indsatte – efter en konkret vur-
dering af, om boligsituationen er passende – blive løsladt til fa-
milie, venner, herberg, forsorgshjem el.lign. Hvis det heller ikke
er muligt at sikre den indsatte passende ophold på denne måde,
vil den pågældende ikke kunne prøveløslades.
2.
For indsatte, der løslades efter at have udstået hele straffen
eller løslades fra varetægt uden at have egen bolig til rådighed,
vil kriminalforsorgens personale med samtykke fra den indsatte,
i samarbejde med kommunen, bistå den pågældende med at
finde alternative opholdsmuligheder for den første tid efter
løsladelsen. Et sådan midlertidigt ophold kan eksempelvis være
ophold hos pårørende, indtil der opnås en ledig plads på et her-
berg.
2
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1101: Spm. om ministeren vil forholde sig til, at de indsatte, som løslades i denne tid, reelt vil kunne være uden bolig ved løsladelse og derfor ender som sofasurfere eller hjemløse, til justitsministeren
3.
Kriminalforsorgen har i den aktuelle situation særlig opmærk-
somhed på, at nogle kommuner og andre aktører har ændret
praksis vedrørende adgangen til herberger og nødherberger. Kri-
minalforsorgen er således bekendt med, at der nu foretages en
vurdering af borgere til de pågældende tilbud, bl.a. med henblik
på at hindre smittespredning, ligesom der skal foretages telefo-
nisk henvendelse direkte til herberget, hvis en borger ønsker at
undersøge muligheden for overnatning. Endvidere har kriminal-
forsorgen fået oplyst, at nogle af de frivillige tilbud, herunder
varmestuer og muligheder for måltider, har reduceret kapacite-
ten eller er lukket ned.
I de tilfælde, hvor den indsatte ikke har fundet et egnet opholds-
sted, vejledes den pågældende derfor i henhold til den aktuelt
ændrede praksis på området. I den forbindelse kan den pågæl-
dende opfordres til at tage ophold hos pårørende eller venner.”
3