Retsudvalget 2019-20
REU Alm.del
Offentligt
2177198_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
15. april 2020
Politikontoret
Mie Funder
2020-0030-3954
1435578
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 1092 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 19. marts 2020. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Nick Hækkerup
/
Lisbeth Gro Nielsen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1092: Spm. om ministeren i lyset af at politiet nu skal håndhæve, at ingen arrangementer finder sted med over 10 deltagere vil redegøre for, hvordan en overtrædelse vil blive sanktioneret og til hvilken takst, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 1092 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren - i lyset af at politiet nu skal håndhæve, at ingen
arrangementer finder sted med over 10 deltagere - redegøre for,
hvordan en overtrædelse vil blive sanktioneret og til hvilken
takst? Ministeren bedes herunder også tage stilling til, om per-
soner, der generelt får et bødeforlæg, kan se frem til at få den
udskudt, hvis de pågældende ikke har lønindtægter som følge af
corona-virussen?”
Svar:
1.
Forbuddet mod at afholde og deltage i indendørs og udendørs arrange-
menter, begivenheder, aktiviteter eller lignende, hvor der er flere end 10 per-
soner til stede, fremgår af § 1, stk. 1, i bekendtgørelse nr. 370 af 4. april
2020 om forbud mod større forsamlinger og mod adgang til og restriktioner
for lokaler i forbindelse med håndtering af covid-19. Bestemmelsen er ud-
stedt i medfør af § 6, stk. 1, i lov om foranstaltninger mod smitsomme og
andre overførbare sygdomme (epidemiloven).
Ved lov nr. 359 af 4. april 2020 om ændring af lov om foranstaltninger mod
smitsomme og andre overførbare sygdomme og forskellige andre love
(Yderligere foranstaltninger for at forebygge og inddæmme smitte med
covid-19 m.v.) er epidemiloven blevet ændret.
Det fremgår bl.a. af de almindelige bemærkninger, punkt 2.8.2, til lovforslag
nr. L 158, fremsat den 26. marts 2020, om ændring af lov om foranstaltnin-
ger mod smitsomme og andre overførbare sygdomme og forskellige andre
love (Yderligere foranstaltninger for at forebygge og inddæmme smitte med
covid-19 m.v.), at det er Sundheds- og Ældreministeriets opfattelse, at ud-
målingen af bøder til fysiske personer for overtrædelse af forsamlingsfor-
buddet bør have en tilstrækkelig præventiv effekt. Det forudsættes derfor
med lovforslaget, at bødeniveauet for overtrædelse af regler udstedt i medfør
af lovens § 6, stk. 1, som ændret ved lovforslaget, som udgangspunkt hæves
fra det gældende niveau på 1.500 kr. til 2.500 kr. i førstegangstilfælde. Der
vil i gentagelsestilfælde være grundlag for højere bødestraffe.
Dette vil bl.a. omfatte fysiske personers overtrædelse af forbuddet mod at
afholde eller deltage i arrangementer, begivenheder, aktiviteter eller lig-
nende med flere end 10 personer, jf. § 1, stk. 1, i bekendtgørelse nr. 370 af
4. april 2020 om forbud mod større forsamlinger og mod adgang til og re-
striktioner for visse lokaler i forbindelse med håndtering af covid-19.
2
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1092: Spm. om ministeren i lyset af at politiet nu skal håndhæve, at ingen arrangementer finder sted med over 10 deltagere vil redegøre for, hvordan en overtrædelse vil blive sanktioneret og til hvilken takst, til justitsministeren
Bødetaksten for at overtræde det midlertidige forbud mod at forsamles mere
end 10 personer er endvidere offentliggjort på hjemmesiden www.coronas-
mitte.dk.
2.
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet desuden ind-
hentet en udtalelse fra Rigsadvokaten, der har oplyst følgende:
”Bøder til personer under 18 år eller med særlig lav indtægt kan
generelt nedsættes. Der er givet nærmere retningslinjer herfor i
Rigsadvokatmeddelelsens afsnit om strafudmåling (§§ 80-84).
Det følger af disse retningslinjer, at
bøder til personer under 18
år
generelt skal nedsættes til det halve beløb, dog mindst 500 kr.
Der foretages ikke en konkret vurdering af indtægtsforholdene
for så vidt angår denne gruppe. Nedsættelsen af bøden skal ske
ved anklagemyndighedens foranstaltning i forbindelse med ud-
sendelse af bødeforelæg eller ved nedlæggelse af påstand om
bøde.
Dette gælder dog ikke, hvis andet følger af retningslinjerne for
bødens fastsættelse vedrørende de enkelte lovovertrædelser.
Det følger endvidere af retningslinjerne, at bøder til personer
med særlig lav indtægt kan nedsættes til det halve beløb, dog
mindst 500 kr. Der skal ved beregningen af sigtedes indtægt
ikke tages hensyn til sigtedes eventuelle formue, herunder likvid
formue.
En indtægt, der er væsentlig mindre end dagpengebeløbet for en
fuldtidsbeskæftiget, anses i denne sammenhæng som særlig lav.
Dagpengebeløbet for en fuldtidsbeskæftiget er fra den 1. januar
2020 ca. 229.060 kr. pr. år, svarende til ca. 19.083 kr. pr. måned.
Hvis sigtedes indtægt udgør mindre end ca. ¾ af dette beløb,
dvs. ca. 171.795 kr. pr. år/14.316,25 kr. pr. måned, skal der ske
nedsættelse af bøden til det halve beløb, dog mindst 500 kr. Ind-
tægtsgrænsen reguleres årligt, og den angivne indtægtsgrænse
finder anvendelse for overtrædelser, der begås efter den 1. ja-
nuar 2020.
Når indtægten skal opgøres, skal der tages udgangspunkt i den
sigtedes bruttoindtægt. Hele den sigtedes indtægt skal medreg-
nes, herunder f.eks. pensionsudbetalinger og udbetalinger fra
ATP, og der skal ikke fratrækkes skat, arbejdsmarkedsbidrag og
andre fradrag.
Der må således ikke ske nedsættelse af en bøde blot under hen-
visning til, at den sigtede er pensionist, studerende, kontant-
hjælpsmodtager eller lignende, uden at der foreligger oplysnin-
ger om den pågældendes indtægt.
3
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1092: Spm. om ministeren i lyset af at politiet nu skal håndhæve, at ingen arrangementer finder sted med over 10 deltagere vil redegøre for, hvordan en overtrædelse vil blive sanktioneret og til hvilken takst, til justitsministeren
Det er forholdene på gerningstidspunktet, der er afgørende for
en eventuel nedsættelse både med hensyn til sigtede under 18 år
og sigtede med særlig lav indtægt, jf. f.eks. U 1994.783 Ø ved-
rørende lav indtægt.
Der vil således efter omstændighederne kunne ske nedsættelse
af bøden efter de generelle regler om bødenedsættelse, der er
beskrevet ovenfor.”
4