Retsudvalget 2019-20
REU Alm.del
Offentligt
2116452_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
2. december 2019
Politikontoret
Karoline Ove Dahl
2019-0030-2869
1269579
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 105 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 21. oktober 2019.
Nick Hækkerup
/
Jesper Hagen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 105: Spm. om ministeren i forlængelse af Tracefinds foretræde for udvalget den 10. oktober 2019 vil kommentere virksomhedens forslag om udbud af opgaver vedrørende gerningsstedsbeskivelse og sporindsamling, herunder anvendelse af de frigjorte ressourcer til øvrigt efterforskningsarbejde, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 105 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil
ministeren i forlængelse af virksomheden Tracefinds fore-
træde for udvalget den 10. oktober 2019 kommentere virksom-
hedens forslag om udbud af opgaver vedrørende gerningssteds-
beskivelse og sporindsamling, herunder anvendelse af de fri-
gjorte ressourcer til øvrigt efterforskningsarbejde, jf. REU alm.
del
bilag 14?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Rigspolitiet, hvortil jeg kan henholde mig:
”1.
Rigspolitiet modtog i februar 2018 en henvendelse fra Tra-
cefind ApS, der ønskede at indgå et samarbejde med politiet om
virksomhedens ydelser og arbejdsprocedurer, hvilket Rigspoli-
tiet på et møde med virksomheden i maj 2018 afslog.
Rigspolitiet foretog i august 2018 en helt umiddelbar juridisk
vurdering af visse spørgsmål vedrørende Tracefind ApS’ forret-
ningsmodel, herunder spørgsmålet om, hvordan politiet skal for-
holde sig, hvis Tracefind ApS i konkrete sager overleverer ma-
teriale til politiet. Rigspolitiet skal i den forbindelse understrege,
at Rigspolitiet ikke har taget stilling til kvaliteten af det arbejde,
som Tracefind ApS udfører, ligesom Rigspolitiet ikke har god-
kendt virksomhedens forretningsmodel. Rigspolitiets juridiske
vurdering af Tracefind ApS’
henvendelse var således en forud-
sætning for, at Rigspolitiet kunne tage kvalificeret stilling til,
hvordan politiet inden for den nugældende lovgivning skal for-
holde sig, hvis Tracefind ApS i konkrete sager overleverer ma-
teriale til politiet.
Det er Rigspolitiets vurdering, at der ikke i dag er noget til hin-
der for, at politiet i sin efterforskning gør brug af spor mv., som
Tracefind ApS har indsamlet
på samme måde som politiet gør
brug af andre beviser fra private, herunder fra vidner, foruret-
tede og anmeldere. Det er dog Rigspolitiets forventning, at der
vil blive stillet spørgsmålstegn ved den bevismæssige værdi af
sådanne beviser af såvel retten som forsvareren i sagen. Det vil
fortsat være politiets opgave at vurdere værdien af det indleve-
rede i forhold til politiets efterforskning, herunder om materialet
giver anledning til yderligere efterforskning.
Tracefind ApS har pr. oktober 2019 ikke leveret materiale fra
gerningssteder til politiet.
2.
Efter Rigspolitiets opfattelse vil en ordning som den, Trace-
find ApS har forelagt for Folketingets Retsudvalg være en helt
2
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 105: Spm. om ministeren i forlængelse af Tracefinds foretræde for udvalget den 10. oktober 2019 vil kommentere virksomhedens forslag om udbud af opgaver vedrørende gerningsstedsbeskivelse og sporindsamling, herunder anvendelse af de frigjorte ressourcer til øvrigt efterforskningsarbejde, til justitsministeren
ny måde at håndtere efterforskning af strafbare forhold på, der
afføder mere principielle overvejelser om grænsedragningen
mellem politiets og privates beføjelser i en retsstat.
Politiets efterforskning må ikke være rettet mod alene at skaffe
beviser for en gerningspersons skyld, men skal også fremdrage
de forhold, der taler imod dennes skyld. Det vil derfor skulle
afklares, hvordan det sikres, at den private aktør iagttager et til-
svarende krav om objektivitet. Hertil kommer f.eks. grundlæg-
gende spørgsmål om, hvordan det sikres, at en given medarbej-
der hos Tracefind ApS
eller i selskabets ledelse
ikke er in-
habile ift. den konkrete sag. I den forbindelse skal der tages
højde for, at der er tale om en privat aktør, og at det derfor skal
sikres, at navnlig virksomhedens økonomiske interesser ikke på-
virker arbejdet.
3.
Det fremgår af bilag 14, at Tracefind ApS har oplyst, at virk-
somheden følger ISO-standard 21043 om
”recognition, recor-
ding, collection, transport and storage of items of potential fo-
rensic value.” Rigspolitiet
er ikke i besiddelse af dokumentation
for, at virksomheden i dag lever op til kravene for at være ak-
krediteret og således følger en anerkendt og tilstrækkelig stan-
dard for kontrol af udstyr, metodeanvendelse, kompetencer og
uddannelser mv.
4.
Det er Rigspolitiets vurdering, at udlicitering, som den Tra-
cefind ApS foreslår, vil være forbundet med en række udgifter.
Den beregning, som Tracefind ApS har foretaget, hvorefter en
udlicitering vil frigive 70 årsværk i politiet, synes at være base-
ret på en præmis om, at de udgifter, der måtte være forbundet
med en udlicitering, ikke skal rummes inden for politiets budget.
5.
Samlet set er det Rigspolitiets vurdering, at den foreslåede
anvendelse af Tracefind ApS rejser en række meget grundlæg-
gende og til dels principielle problemstillinger. Selv hvis det an-
tages, at delegation af de omhandlede efterforskningsopgaver til
en privat aktør er mulig inden for gældende retlige rammer, kan
Rigspolitiet ikke på det foreliggende grundlag pege på eventu-
elle fordele ved en sådan ordning, som kan opveje de praktiske
ulemper og principielle udfordringer, en sådan udlicitering vil
aktualisere.”
3