Miljø- og Fødevareudvalget 2019-20
MOF Alm.del
Offentligt
2216022_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
Den 23. juni 2020
Miljøministerens besvarelse af spørgsmål nr. 967 (MOF alm. del) stillet 27. maj 2020 efter ønske fra
ikkemedlem af udvalget (MFU) Michael Aastrup Jensen (V).
Spørgsmål nr. 967
”Der er udelukkende udstedt indskærpelser ved overtrædelse af DAKA’s
miljøgodkendelse. Er ministeren indstillet på strammere sanktioner såsom
nedlukning af virksomheden (midlertidigt eller permanent) eller økonomiske
sanktioner?”
Svar
Jeg har forelagt spørgsmålet for Miljøstyrelsen, som oplyser følgende om sanktioner over for
virksomheder:
”Når
tilsynsmyndigheden konstaterer et ulovligt forhold på en virksomhed, er det myndighedens pligt
at sørge for, at der sker en lovliggørelse af forholdet, med mindre forholdet har underordnet
betydning. En virksomhed som DAKA skal have en miljøgodkendelse med en række vilkår for
indretning og drift, som den skal overholde. Overtræder den vilkårene, er sanktionen en indskærpelse,
hvor virksomheden får en frist til at bringe det ulovlige forhold til ophør
der bliver således ikke
fastsat nye vilkår. Udsteder en tilsynsmyndighed et påbud til en virksomhed med en miljøgodkendelse,
er der ikke nødvendigvis tale om et ulovligt forhold, men om et forhold, der indebærer en risiko for
forurening af omgivelserne.
Kan en lovliggørelse ikke ske via en indskærpelse, kan en politianmeldelse komme på tale, efter en
vurdering af den konkrete sag, herunder overtrædelsens karakter, proportionalitets- og
lighedsbetragtninger, og om sagen er egnet til strafferetlig forfølgelse ved domstolene.
I særlige situationer har tilsynsmyndighederne også mulighed for at udstede et standsningspåbud, dvs.
nedlægge forbud mod fortsat drift af virksomheden. Standsningspåbud anvendes kun, når der er tale
om en ganske væsentlig eller betydelig forurening til fare for mennesker eller miljøet, og når det ikke
er muligt at foretage retlig lovliggørelse. Standsningspåbud kan dog være relevant i tilfælde, hvor retlig
lovliggørelse er mulig, men hvor aktiviteten ikke bør fortsætte ureguleret frem til godkendelsen
foreligger.
Standsningspåbud er et vidtgående håndhævelsesskridt, som typisk medfører betydelige udgifter for
virksomheden. De påbudte foranstaltninger skal stå i et rimeligt forhold til den aktuelle
forureningsrisiko. Der må således ikke kræves mere indgribende foranstaltninger end nødvendigt til
sikring af miljømæssigt forsvarlige forhold (proportionalitetsprincippet).
Miljø- og Fødevareministeriet
Slotsholmsgade 12
1216 København K
Tlf. 38 14 21 42
Fax 33 14 50 42
CVR 12854358
EAN 5798000862005
[email protected]
www.mfvm.dk
MOF, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 967: MFU spm. om ministeren indstillet på strammere sanktioner såsom nedlukning af DAKA i Randers (midlertidigt eller permanent) eller økonomiske sanktioner, til miljøministeren
Tilsynsmyndigheden har ikke hjemmel til at anvende økonomiske sanktioner. Vælger myndigheden at
politianmelde en virksomhed, vil det ved strafferetslig forfølgelse kunne afstedkomme en bøde for
virksomheden.
Godkendelsesmyndigheden kan under særlige omstændigheder tilbagekalde en godkendelse eller stille
særlige vilkår om økonomisk sikkerhedsstillelse, hvis den ansvarlige kreds omkring en virksomhed
mister miljøansvarligheden og registreres i miljøansvarlighedsregistret. Registret omfatter personer og
selskaber mv., der bliver straffet for alvorligere overtrædelser af miljølovgivningen eller får en større
gæld til det offentlige for selvhjælpshandlinger, og har til formål at undgå, at grove miljøsyndere
fortsætter med at overtræde miljøbeskyttelsesloven. En registrering i miljøansvarlighedsregistret
kunne have følgevirkninger for virksomheden, som kan have økonomiske følger.”
Jeg har tillid til, at Miljøstyrelsen stiller de nødvendig krav til virksomheden og udnytter
sanktionsmulighederne i miljøbeskyttelsesloven retmæssigt.
Lea Wermelin
/
Peter Hallenberg
2