Miljø- og Fødevareudvalget 2019-20
MOF Alm.del
Offentligt
2208112_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
Den 10. juni 2020
Ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestillings besvarelse af spørgsmål nr. 918 (MOF alm. del) stillet
26. maj 2020 efter ønske fra Erling Bonnesen (V).
Spørgsmål nr. 918
”Vil
ministeren redegøre for de hollandske hjælpepakker til hollandske gartnerier, herunder
den særlige ekstraordinære hjælpepakke som den hollandske regering nu tilbyder til
de hollandske gartnerier, og vil ministeren kommentere, at de hollandske gartnerihjælpepakker
giver en meget større og bedre hjælp til hollandske gartnerier, end den danske regering
tilbyder danske gartnerier, der befinder sig i tilsvarende stærkt problematiske udfordringer
som følge af coronakrisen?”
Svar
Miljø- og Fødevareministeriet er bekendt med, at Nederlandene har iværksat en gartneri-hjælpepakke
og at EU-Kommissionen
har godkendt hjælpepakken efter EU’s statsstøtteregler.
Det fremgår af EU’s statsstøttegodkendelse,
at den nederlandske ordning er baseret på, at 30% af
omsætningstabet i perioden 12. marts
11. juni, sammenlignet med tidligere år, er det enkelte
gartneris egen risiko. De resterende 70% af omsætningstabet kompenseres med 70%. Der gælder dog
lofter over kompensationen afhængig af gartneriets normale omsætning i perioden.
I Danmark har gartnerierne mulighed for at trække på de hjælpepakker til erhvervslivet, som
regeringen har vedtaget sammen med et bredt flertal i Folketinget. Forud for lanceringen gennemførte
regeringen med aftaleparterne en justering af kompensationsordningen for faste omkostninger, så den
i højere grad imødekommer erhverv, der arbejder med letfordærvelige varelagre. Dette er en væsentlig
imødekommelse af gartnerierne i Danmark. Der er endvidere givet en ekstra hjælpende hånd til
virksomhederne ved, at kompensationsordningen for faste omkostninger blev tilpasset så bl.a. kravet
om omsætningsnedgang blev sænket fra 40 til 35 pct.
Der er stor forskel på indretningen af hjælpeordningen til gartnerierne i de to lande. Hvor den
nederlandske ordning kompenserer direkte for en andel af tabt omsætning over en vis tærskelværdi,
kompenserer den danske ordning for virksomhedens faste omkostninger på baggrund af
omsætningsnedgangen. Den nederlandske kompensationsordning har derudover en række
maksimumlofter, hvor større gartnerier kan få mindre kompensation end mindre gartnerier afhængig
af deres normale omsætning. Disse maksimlofter er der ikke i den danske kompensationsordning.
Endvidere har danske gartnere mulighed for at kombinere flere forskellige kompensationsordninger.
Det gælder for eksempel kombination af kompensation for faste omkostninger med lønkompensation
og lån. Så vidt vides har nederlandske gartnerier ikke samme øvrige hjælpeforanstaltninger at trække
Miljø- og Fødevareministeriet
Slotsholmsgade 12
1216 København K
Tlf. 38 14 21 42
Fax 33 14 50 42
• CVR
12854358
• EAN
5798000862005
[email protected]
www.mfvm.dk
MOF, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 919: Spm. om, hvorfor den danske regering kun vil give hjælpepakker til danske gartnerier, der i runde træk svarer til ca. det halve af, hvad hollandske gartnerier modtager fra den hollandske regering, til ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestilling
på. Dermed er der ikke et entydigt billede af, hvorvidt nederlandske gartnerier har flere og bedre
muligheder for at klare sig gennem krisen end danske gartnerier.
Danske Gartnerier har desuden i sin dialog med regeringen oplyst, at salget af bl.a. blomster og planter
i både Danmark og Europa er gået bedre end forventet de seneste måneder, idet flere lande åbner deres
markeder op og salget til hjemmemarkedet har stabiliseret sig. Det glæder mig selvfølgelig meget, at det
tyder på at vores gartnerier i takt med at genåbningen tager til over hele Europa står stærkt med gode
muligheder for at komme godt ud på den anden side af coronakrisen.
Mogens Jensen
/
Sofus Rex
2