Miljø- og Fødevareudvalget 2019-20
MOF Alm.del
Offentligt
2214476_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
Den 22. juni 2020
Miljøministerens besvarelse af spørgsmål nr. 917 (MOF alm. del) stillet 26. maj 2020 efter ønske fra
Carl Valentin (SF).
Spørgsmål nr. 917
Vil ministeren besvare følgende spørgsmål om forsyningsselskaberne HOFOR og
Novafos planlagte udledning af store mængder spildevand direkte i Øresund:
Hvor stort et bundområde omkring udløbet af havledningen i København er påvirket
af udledningerne? Ministeren bedes fremsende et kort, hvor det påvirkede område er
markeret.
Hvor langt fra spildevandsudløbet, genfindes en bundfauna og vegetation, som er
karakteristisk for god økologisk kvalitet, god miljøtilstand og naturlig biodiversitet?
Hvor store mængder urenset spildevand er der udledt gennem havledningen som
overløb efter voldsomme regnskyl i hvert af de seneste fem år, og hvor en del af påvirkningen
af bundfaunaen og
–floraen
kan tilskrives disse udledninger?
Hvad er kvalitetsmålsætningen (sediment, biota, havvand) for området, og hvilke
kvalitetsmålsætninger er endnu ikke defineret som juridisk bindende i Danmark?
Hvor langt er påvirkningen fra havledningen fra at kunne leve op til kvalitetsmålsætninger
i de relevante EU-direktiver, HELCOM og OSPAR?
Hvad skal der til for at reducere det påvirkede bundareal?
Vil en beslutning om at udlede urenset spildevand
modsat et regnvandsbetinget
overløb
være i overensstemmelse med EU lovgivningen og de to havmiljøkonventioner
HELCOM og OSPAR?
Hvilke konsekvensanalyser er nødvendige i forhold til biodiversitet og vandmiljøets
kvalitet?
Har danske myndigheder benyttet ESPOO-konventionen, HELCOM eller OSPAR til at
spørge regeringer og myndigheder i Østersø- og Nordsølandene om gode råd eller teknisk
bistand til at anvende alternativer til at udlede spildevandet urenset?”
Svar
Det er Københavns og Gentofte kommuner der har meddelt udledningstilladelser for udledning af
urenset spildevand og i den forbindelse har vurderet hensyn til miljø- og naturbeskyttelse.
Overvågning og miljøtilstand i den nordlige del af Øresund
Miljøstyrelsen har oplyst, at de marine overvågningsstationer i NOVANA-programmet er udlagt med
henblik på at kunne vurdere tilstanden for de aktuelle vandområder som helhed.
Overvågningsstationerne er således placeret med henblik på at give et repræsentativt billede af den
generelle tilstand i et vandområde. Tilstanden lige omkring specifikke punktkilder vurderes ikke at
være repræsentativ for hele vandområdet. Det er på den baggrund ikke umiddelbart muligt via
NOVANA-overvågningen at vurdere lokale effekter af specifikke udledninger af spildevand i Øresund.
Punktkilder overvåges mest effektivt via målinger eller beregnede opgørelser af de udledte vand- og
Miljø- og Fødevareministeriet
Slotsholmsgade 12
1216 København K
Tlf. 38 14 21 42
Fax 33 14 50 42
• CVR
12854358
• EAN
5798000862005
[email protected]
www.mfvm.dk
MOF, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 917: Spm. om forsyningsselskaberne HOFOR og Novafos planlagte udledning af store mængder spildevand direkte i Øresund, til miljøministeren
stofmængder, som indberetninger i PULS databasen, og disse data indgår, når der skal beregnes
indsatsbehov for at opnå god økologisk tilstand i kystvande.
Ved renseanlæg og regnbetingede udløb, der udleder til vandløb, omfatter Miljøstyrelsens tilsyn ved de
mere betydende udledninger f.eks. en vurdering af vandløbets tilstand henholdsvis op- og nedstrøms
udledningerne. Et tilsvarende tilsyn ved udløbet af havledninger vil være betydeligt mere
omkostningsfuldt, fordi der vil skulle foretages målinger af de forskellige kvalitetselementer i havet
omkring udledningspunktet. Desuden vil det være vanskeligt at adskille påvirkningen fra havledningen
fra andre påvirkninger i området.
Der er ikke målopfyldelse i vandområdet i henhold til de danske vandområdeplaner for 2015-2021.
Den manglende målopfyldelse i vandområdet skyldes overvejende for store tilførsler af næringsstoffer,
særligt kvælstof. I forhold til den samlede danske direkte udledning af kvælstof til vandområdet i
Øresund udgør spildevandsudledningen af kvælstof ca. 80-90 %. Spildevandspåvirkningen i forhold til
påvirkningen fra landbrug er i dette vandområde således væsentligt højere end landgennemsnittet,
hvor spildevandsbelastningen af kvælstof udgør ca. 10 % af den samlede belastning. Den danske
tilførsel af kvælstof udgør alene en del af den samlede kvælstoftilførsel til Øresund.
Ligeledes er der i Øresund endnu ikke opnået god miljøtilstand i forhold til eutrofiering
(overgødskning) under havstrategidirektivet. I den regionale havkonvention for Østersøen, HELCOM,
er der fastsat konkrete nationale lofter for udledning af kvælstof og fosfor. Disse er implementeret som
miljømål i den gældende danske havstrategi. Offentlige myndigheder er ved udøvelse af deres opgaver
i henhold til lovgivningen forpligtet af havstrategiens miljømål. Der må således ikke gives tilladelse til
spildevandsudledning, hvis udledningen vil være uforenlig med opnåelse af miljømålet for udledning
af kvælstof og fosfor. Danmark overholder for indeværende
miljømålet og dermed HELCOM’s
udledningslofter for både kvælstof og fosfor til Bælthavet, som Øresund er en del af.
Miljø- og Fødevareministeriet kan i øvrigt oplyse, at Danmark i første halvdel af juni 2020 har
orienteret vores internationale samarbejdspartnere i HELCOM om kommunernes planlagte udledning
af spildevand, herunder at de konkrete udledningsplaner er aflyst.
Udledning af spildevand via overløb gennem havledningen
Miljøstyrelsen har i vedlagte bilag anført omfanget af udledninger fra overløb via havledningen fra
København og Gentofte kommuner i årene 2014-2018. Datagrundlaget stammer fra ovenstående
anførte indberetninger. Det fremgår, at udledningen varierer mellem årene, bl.a. afhængig af nedbør,
og varierer fra mindre end 100 tons/år kvælstof til mere end 200 tons/år, ligesom fosforudledningen
varierer fra godt 10 tons/år til mere end 40 tons/år.
Kvalitetsmålsætninger for Øresund
Ifølge vandområdeplanerne for 2015-2021 skal der opnås god økologisk tilstand i Øresund. Dette
bedømmes ud fra tre kvalitetselementer:1. Dybdegrænsen for ålegræsudbredelsen, 2. Sommerindhold
af klorofyl og 3. Bundfauna.
Konsekvensvurderinger i forbindelse med en udledningstilladelse
Når kommunernes giver tilladelse til udledning af spildevand skal de også forholde sig til en række
regler, som sætter rammer for hvad der må udledes af stoffer mv. Reglerne fremgår bl.a. af
miljøbeskyttelsesloven og spildevandsbekendtgørelsen, samt følger af byspildevand- og
vandrammedirektivet. Ifølge vandrammedirektivet må der ikke meddeles tilladelse til udledninger, der
medfører en forringelse af et vandområdes tilstand, eller som vil kunne hindre opfyldelse af det
fastlagte miljømål for vandområdet. De danske bestemmelser, der gennemfører direktivet, fremgår
./.
2
MOF, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 917: Spm. om forsyningsselskaberne HOFOR og Novafos planlagte udledning af store mængder spildevand direkte i Øresund, til miljøministeren
2214476_0003.png
blandt andet af Miljø- og Fødevareministeriets bekendtgørelse om indsatsprogrammer for
vandområdedistrikter og er uddybet i den tilhørende vejledning
1
.
Før der gives tilladelse til udledning i medfør af miljøbeskyttelseslovens § 28, skal foretages en
habitatvurdering, dvs. en vurdering af om projektet i sig selv, eller i forbindelse med andre planer og
projekter, kan påvirke et Natura 2000-område væsentligt. Hvis projektet kan påvirke et Natura 2000-
område væsentlig, skal der foretages en nærmere konsekvensvurdering, og der kan ikke gives
tilladelse, hvis projektet vil skade Natura 2000-områdets integritet. Der kan heller ikke gives tilladelse,
hvis projektet kan beskadige eller ødelægge bestemte dyre- og plantearter, de såkaldte bilag IV-arter.
Det følger af habitatbekendtgørelsens § 7, stk. 6, nr. 5.
Jeg har noteret mig, at Københavns Kommune nu får en ekstern undersøgelse af afgørelsen og
alternativer, og at Københavns overborgmester helt har aflyst de konkrete udledningsplaner.
Lea Wermelin
/
Peter Østergård Have
1
https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2019/449
https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2019/449
3