Miljø- og Fødevareudvalget 2019-20
MOF Alm.del
Offentligt
2209646_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
14. juni 2020
Miljøministerens besvarelse af spørgsmål nr. 880 (MOF alm. del) stillet 18. maj 2020 efter ønske fra
udvalget.
Spørgsmål nr. 880
Vil ministeren kommentere henvendelsen af 17/5-20 fra Dansk Møllerforening, Historiske
Huse og KulturmiljørådFyn vedr. problematik omkring bevaring af vandmøller kontra gennemføring
af vandløbs-restaureringsprojekter, jf. MOF alm. del - bilag 498?”
Svar
I henvendelsen fra Dansk Møllerforening, Historiske Huse og Kulturmiljøråd Fyn udtrykkes
bekymring for kulturhistoriske interesser ved gennemførelse af vandløbsrestaureringer. Der henvises
bl.a. til vandrammedirektivet og muligheden for at udpege vandområder som stærkt modificerede,
vandløbsloven og Miljø- og Fødevareklagenævnets afgørelse af 19. marts 2020 om Gundestrup Mølle
og til vandløbsrestaureringer, som ikke er blevet gennemført på grund af økonomiske omkostninger.
Konkret anmodes om, at en række vandløbsstrækninger udtages fra vandplanarbejdet af hensyn til
vandmøller med kulturhistoriske interesser.
Jeg kan hertil oplyse, at vandrammedirektivets bestemmelse om, at vandområder kan udpeges som
kunstige eller stærkt modificerede, hvis særlige betingelser er til stede, er implementeret ved § 9 i lov
om vandplanlægning. Dertil kommer, at direktivet og loven giver et vist skøn ved fastlæggelsen af
foranstaltninger, der skal sikre de mål, som gælder.
Dette medfører bl.a., at der som udgangspunkt kun stilles krav om foranstaltninger, som vil være
forenelige med kulturhistoriske interesser, og i tilfælde hvor det er nødvendigt at gennemføre en
restaurering til sikring af navnlig kontinuitet i vandløbssystemer, vil der som udgangspunkt kun skulle
gennemføres restaureringsforanstaltninger, som ikke vil have betydelige negative indvirkninger på
bl.a. kulturhistoriske interesser.
Dertil kommer, at alle vandløbsrestaureringer fastlagt ved vandplanlægningen gennemføres af
kommunerne som vandløbsmyndighed efter vandløbsloven. Kommunerne har stor erfaring med
forvaltning af vandløbsloven og afvejning af interesser, bl.a. miljømæssige og kulturhistoriske
interesser, herunder vandløbslovens § 37, stk. 3, hvoraf følger, at der ikke kan gennemføres
vandløbsrestaurering, hvis der derved tilsidesættes væsentlige kulturhistoriske interesser.
Om Miljø- og Fødevareklagenævnets afgørelse fra marts 2019 i en klagesag over en kommunes
afgørelse om ikke at gennemføre vandløbsrestaurering ved Hundstrup Å ved Gundestrup Mølle, kan
det oplyses, at det fremgår af nævnets afgørelse, at nævnet fandt, at der ikke konkret var redegjort for,
om vandløbsrestaureringen ville medføre tab af væsentlige kulturhistoriske interesser. Nævnet
ophævede derfor afgørelsen og hjemviste sagen til fornyet behandling i kommunen. Kommunen vil
Miljø- og Fødevareministeriet
Slotsholmsgade 12
1216 København K
Tlf. 38 14 21 42
Fax 33 14 50 42
• CVR
12854358
• EAN
5798000862005
[email protected]
www.mfvm.dk
MOF, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 880: Spm. om kommentar til henvendelse af 17/5-20 fra Dansk Møllerforening, Historiske Huse og KulturmiljørådFyn vedr. problematik omkring bevaring af vandmøller kontra gennemføring af vandløbs-restaureringsprojekter, til miljøministeren
dermed kunne træffe en ny afgørelse med en tilstrækkelig redegørelse, hvis det fortsat er vurderingen,
at gennemførelse af vandløbsrestaureringen vil tilsidesætte væsentlige kulturhistoriske interesser.
Kommunen kan også kontakte Miljøstyrelsen, der kan vurdere, om behovet for
vandløbsrestaureringen er anderledes end forudsat ved fastlæggelsen.
Om de vandløbsrestaureringer, der ikke alligevel er blevet gennemført, kan det oplyses, at
kommunerne vil kunne undlade at gennemføre en fastlagt vandløbsrestaurering, bl.a. hvis kommunen
ikke kan opnå tilsagn om tilskud til restaureringen, fordi de økonomiske omkostninger ved
restaureringen ikke står i rimeligt forhold til dens effekt. Det betyder ikke, at vandområdet er udtaget
eller på anden vis er undtaget fra vandplanlægningen. Det kan dog føre til, at der ved den efterfølgende
revision af vandplanlægningen foretages ændringer, der medfører, at foranstaltningen som tidligere
fastlagt ikke alligevel skal gennemføres.
Rammerne for kommunernes forvaltning og interesseafvejning efter vandløbsloven varetages så vidt
muligt i vandplanlægningen. F.eks. er det kommunerne bistået af lokale vandråd, som udarbejder
forslag til den del af vandplanlægningens indsatsprogrammer, som skal sikre, at vandløbenes fysiske
forhold understøtter de mål, som gælder for vandløbene. Herved sikres, at lokal viden og lokale
interesser inddrages direkte i planlægningen, og dermed at f.eks. kulturhistoriske interesser kan
varetages allerede ved fastlæggelsen af indsatser.
Udkast til vandområdeplaner og indsatsprogram, herunder vandløbsrestaureringer, for perioden 2021
2027 sendes i 6 måneders offentlig høring inden vedtagelse.
.//.
Dansk Møllerforening har tidligere ved brev af 29. november 2019 rettet henvendelse til
kulturministeren og jeg om sikring af kulturhistoriske interesser. Kulturministeren besvarede den 12.
februar 2020 henvendelsen på begge vores vegne. Kopi af henvendelsen og svaret vedlægges.
På samme vis som med henvendelsen af 29. november 2019 vil henvendelsen af 17. maj 2020 fra
Dansk Møllerforening, Historiske Huse og Kulturmiljøråd Fyn blive sendt til Miljøstyrelsen med
henblik på inddragelse i forberedelserne af planperioden 2021
2027.
Lea Wermelin
/
Peter Østergård Have
2