Miljø- og Fødevareudvalget 2019-20
MOF Alm.del
Offentligt
2103624_0001.png
Miljøminister
Til alle kommuner
Den
ii.
oktober
2019
Vedr. annoncering af arbejdet med etableringen af vandråd forud for
Bidrag til indsatsprogram vedr. vandområdeplanerene 2021-2027
Arbejdet med etablering af vandråd skal nu for alvor sættes i gang. Næste
skridt er derfor at få annonceret, at etableringen af vandråd påbegyndes. Jeg
vil derfor opfordre landets kommuner til at varsle det kommende
vandrådsarbejde og ikke mindst annoncere, at borgerne i lokale foreninger
og organisationer kan indgå i dette arbejde.
Lov om vandplanlægning understreger værdien af lokal inddragelse i
udarbejdelsen af de kommende vandområdeplaner. Kommunerne skal
dermed, under eventuel inddragelse af lokale vandråd, udarbejde forslag til
den fysiske vandlØbsindsats i bl.a. indsatsprogrammets målsatte vandløb
således, at der skabes grundlag for at opnå “god tilstand”.
I henhold til udkast til bekendtgørelse om vandråd, vandråds samarbejde
med kommunalbestyrelser og samarbejde mellem kommunalbestyrelser i et
hovedvandopland om udarbejdelse af forslag til indsatsprogrammers
supplerende vandløbsforanstaltninger samt bidrag til miljørapport
(bekendtgørelse om vandråd), der i øjeblikket er i høring, skal kommunerne
nedsætte vandrådene. Initiativet til at oprette vandråd skal dog komme fra
de organisationer og foreninger, der efter loven kan være medlem heraf. De
foreninger og organisationer, der ifølge lov om vandplanlægning kan være
repræsenteret, er:
Relevante landsækkende erhvervsorganisationer
Landsdækkende foreninger og organisationer, hvis formål er
beskyttelse af natur og miljø, eller som efter deres formål varetager
væsentlige rekreative interesser
Lokale foreninger og organisationer, der efter deres formål eller i
øvrigt er knyttet til interesser forbundet med beskyttelse og
benyttelse af vand
Lovens forarbejder nævner som eksempler på relevante
erhvervsorganisationer Landbrug & Fødevarer, Bæredygtigt Landbrug,
Dansk Akvakultur, Danske Vandløb, Dansk Industri og DANVA. Som
eksempler på landsdækkende grønne organisationer er nævnt Danmarks
Naturfredningsforening, Danmarks Sportsfiskerforbund, Dansk Kano og
Kajak Forbund og Friluftsrådet. Men også andre organisationer kan komme
på tale.
Miljø- og Fødevareministeriet. Slotsholmsgade
12
1216
København K
Tlf. 38
14 2142
Fax 33
14 50 42
CVR
12854358
.
EAN
5798000862005
.
[email protected]• www.mfvm.dk
MOF, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 86: MFU spm. om bekræftelse af, at flere af ministerens forgængere de seneste 15 år har udsendt hyrdebreve til kommunalbestyrelserne med klart pålæg om, at kommunen skal skride til handling, hvis vandløbene går over deres breder, til miljøministeren
2103624_0002.png
De lokale foreninger og organisationer skal have et lokalt udspring og være
selvstændige foreninger henholdsvis organisationer. Der er ikke tale om
lokale afdelinger af landsdækkende organisationer.
Vandrådenes arbejde forventes påbegyndt primo december 2019 med
udsendelse af en ny vandrådspakke med rammer og vejledning, der
ligeledes omfatter et IT-værktøj til at indberette forslag til indsatser for de
konkrete vandområder. Arbejdet forventes afsluttet ved at kommunen
indberetter forslagene til Miljø- og Fødevareministeriet senest d. 22.
september 2020.
Vandrådenes arbejde vil være fokuseret på at rådgive kommunerne om de
supplerende indsatser, der skal skabe grundlag for at nå konkrete miljømål i
2027. Det understreges dog samtidig, at et fokus på de konkret målsatte
vandløb ikke kan stå alene. Myndighedernes forvaltning af
vandlØbsstrækninger uden konkret miljømål må ikke forringe tilstanden
eller indebære risiko for at målsatte vandløb ikke kan nå målopfyldelse,
jf.
EU-Domstolens afgørelse C-461113 og bekendtgørelse om miljømål mv.
Ikke—forringelse, sammenhæng og kontinuiteten i hele vandløbssystemet er
således af væsentlig betydning for vandrammedirektivets mål.
Derfor vil jeg med dette brev opfordre alle kommuner til snarest muligt på
jeres hjemmesider at annoncere, at de efter loven relevante organisationer
og foreninger, nu kan henvende sig til kommunerne, hvis de ønsker, at der i
deres hovedvandopland oprettes et vandråd. Annonceringen kan eventuelt
tage udgangspunkt i teksten i vedlagte bilag 1.
Jeg håber, at alle kommuner vil medvirke til, at etableringen af og
samarbejdet med vandrådene bliver en succes.
Jeg ser frem til at følge kommunerne og vandrådenes arbejde.
Med venlig hilsen
Lea Wermelin
2
MOF, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 86: MFU spm. om bekræftelse af, at flere af ministerens forgængere de seneste 15 år har udsendt hyrdebreve til kommunalbestyrelserne med klart pålæg om, at kommunen skal skride til handling, hvis vandløbene går over deres breder, til miljøministeren
2103624_0003.png
Bilag
i.
Forslag til annoncering af mulighed for nedsættelse afvandråd
“Lov om vandplanlægning understreger værdien af den lokale inddragelse i
udarbejdelsen af de kommende vandområdeplaner 2021-2027.
Kommunerne skal således igen under eventuel inddragelse af lokale
vandråd udarbejde forslag til den fysiske vandløbsindsats.
Efter udkast til bekendtgørelse om vandråd mv., der i øjeblikket er i høring,
skal kommunerne nedsætte vandrådene. Initiativet til at oprette vandråd
skal dog komme fra de organisationer og foreninger, der efter loven kan
være medlem heraf De foreninger og organisationer, der ifølge lov om
vandplanlægning kan være repræsenteret, er;
-
-
-
relevante landsækkende erhvervsorganisationer
landsdækkende foreninger og organisationer, hvis formål er
beskyttelse af natur og miljø, eller som efter deres formål varetager
væsentlige rekreative interesser
lokale foreninger og organisationer, der efter deres formål eller i
øvrigt er knyttet til interesserforbundet med beskyttelse og
benyttelse af vand.
Lovens fora rbejder nævner som eksempler på relevante
erhvervsorganisationer Landbrug & Fødevarer, Bæredygtigt Landbrug,
Dansk Akvakultur, Danske Vandløb, Dansk Industri og DANVA. Som
eksempler på landsdækkende grønne organisationer er nævnt Danmarks
Naturfredningsforening, Danmarks Sportsfiskerforbund, Dansk Kano og
Kajak Forbund og Friluftsrådet. Men også andre organisationer kan
komme på tale.
De lokale foreninger og organisationer skal have et lokalt udspring og
være selvstændige foreninger henholdsvis organisationer. Der er ikke tale
om lokale afdelinger af landsdækkende organisationer.
På den baggrund, og efter aftale med miljøministeren, opfordres
landsdækkende erhvervsorganisationer, landsdækkende grønne
organisationer samt lokale foreninger, der arbejder med beskyttelse og
benyttelse af vand, til inden den [kommunen indsætter selv dato] at anmode
kommunalbestyrelsen om at oprette et vandråd.
Med udkastet til bekendtgørelse om vandråd skal kommunalbestyrelserne
indenfor de enkelte hovedvandoplande efter den udmeldte frist beslutte, at
der skal oprettes et vandråd, hvis der er anmodet herom. Kommunerne
aftaler desuden hvilken kommune, der skal varetage
sekretariatsbetjeningen af vandrådet.
Dette vil efterfølgende blive annonceret på kommunens hjemmeside
sammen med en tidsfristfor organisationernes ogforeningernes indstilling
3
MOF, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 86: MFU spm. om bekræftelse af, at flere af ministerens forgængere de seneste 15 år har udsendt hyrdebreve til kommunalbestyrelserne med klart pålæg om, at kommunen skal skride til handling, hvis vandløbene går over deres breder, til miljøministeren
2103624_0004.png
af medlemmer til vandrådet. Den kommunalbestyrelse, der varetager
sekretariatsbetjeningen af det enkelte vandråd, vil herefter i samråd med de
Øvrige kommunalbestyrelser indenfor hovedvandoplandet træffe afgørelse
om, hvilke af de indstillede medlemmer der kan være medlem afvandrådet.
Anmodning om oprettelse af vandråd kan ske til [relevant mailadresse for
den pågældende kommune].
Kommunerne vil sørge for den fornødne vejledning afvandrådene i
forbindelse med arbejdet om forslag til indsatsprogrammets supplerende
vandløbsforanstaltninger”.
4
MOF, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 86: MFU spm. om bekræftelse af, at flere af ministerens forgængere de seneste 15 år har udsendt hyrdebreve til kommunalbestyrelserne med klart pålæg om, at kommunen skal skride til handling, hvis vandløbene går over deres breder, til miljøministeren
2103624_0005.png
Miljø- og Fødevarerninisteriet
Til borgmestre og kommunalbestyrelsesmedlemmer
Ministeren
J. nr. NST-4o1-o1674
I)en
NflV 2015
Administration afvandlobsioven, herunder sammenhængen til
retningslinjerne og bilag 71 vandpianerne
(2009-15)
Jeg oplever mange steder rundt i landet, at der er store problemer med afledning
af vand, bLa. som følge af øgede nedbørsmængder. Vandet står på markerne, og
det gør dem umulige at dyrke. Det stiller krav til kommunernes vedligeholdelse af
de offentlige vandløb, og det giver mig anledning til at pointere, at det er vigtigt, at
kommunerne som vandlobsmyndighed er sig deres ansvar bevidst.
Det skal sikres, at vandlobsvedligeholdelsen sker i overensstemmelse med de krav,
der er fastsat i regulativet for det enkelte vandløb for at forebygge, at der sker
oversvømmelse afvandlobsnære arealer med risiko for afgrodetab. Det har
lodsejerne et retskrav på.
I forbindelse med revision af vandløbsregulativer vil jeg gøre kommunerne
opmærksom på, at det ved fastsættelse af regulativbestemmelser om
vedligeholdelse af vandløb er vigtigt, at kommunerne har fokus på, at vandløbene
kan anvendes til vandafledning. Kommunerne skal dog i overensstemmelse med
loven samtidig tage hensyn til de krav til vandlobskvalitet, som er fastsat eller
forudsat i anden lovgivning. Det gælder fx miljømålene i vandpianerne.
Der har været nogen usikkerhed om de konkrete retningslinjer vedr, vandløb og
bilag i de gældende vandpianer
2009-15
set i forhold til vandlobsvedligeholdelse
efter vandløbsioven. Derfor finder jeg grund til at præcisere sammenhængen.
Ændret vandløbsvedligeholdelse indgår ikke som virkemiddel i vandplanerne, som
blev offentliggjort den
30.
oktober
2014.
Planerne indeholder imidlertid
retningslinjer for myndigheders administration af miljolovgivningen, herunder
vandlobsioven, og et bilag 7 om vejledende kriterier til sikring af fysisk variation i
vandløb.
Bilag 7 omfatter primært en gengivelse af konklusioner fra et notat om
udarbejdelse afvandløbsregulativer (“Udarbejdelse af vandløbsregulativer
erfaringsopsamling og ny viden”) fra juni
2007
og en henvisning til rapporten
“Grødeskæring i vandløb erfaringsopsamling af metoder, praksis og effekter” fra
november
2007.
By- og Landskabsstyrelsen udarbejdede på baggrund af notat og
rapport desuden i juli
2008
“Vejledning om grodeskæring i vandløb”,
som
der ikke
er henvist til i bilag 7.
-
.flf
Miljø- og Fudevareniinisteriet
.
Slotsholrnsgade
12
1216
København K
+4538 142 142
Fax
+4533
145
042
CVR 12854358
EAN
5798000862005
rnfvrn@ mfvm.dk
www.,nfvrndk
MOF, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 86: MFU spm. om bekræftelse af, at flere af ministerens forgængere de seneste 15 år har udsendt hyrdebreve til kommunalbestyrelserne med klart pålæg om, at kommunen skal skride til handling, hvis vandløbene går over deres breder, til miljøministeren
2103624_0006.png
Både notat, rapport og vejledning er alene vejledende inspirationsmateriale for
kommunerne. Jeg vil gerne fastslå, at bilag
7
ikke er en anvisning til kommunernes
tilrettelæggelse af den løbende vedligeholdelse af vandløbene, og der er ikke nogen
direkte sammenhæng mellem bilaget og vandlobsioven.
Det er endvidere vigtigt for mig at præcisere, at retningslinjerne i vandpianerne
skal fortolkes i lyset af den overliggende lovgivning, fx vandlobsioven og
naturbeskytteisesloven, og anvendelse af retningsliujerne har derfor ikke som
konsekvens, at gældende lovgivning tilsidesættes, Kommunerne skal uanset
retningslinjerne fortsat ved fastlæggelse afvedligeholdelsesbestemmelser vurdere
hensynet til afvanding. En kommune kan også fortsat i medfør af vandlobsioven
vælge at ændre allerede eksisterende vandiøbsregulativer, hvis den finder det
nødvendigt, fx fordi der opleves flere oversvømmelser end tidligere.
Jeg ser frem til en fortsat god dialog mellem kommunerne og Miljø- og
Fodevareministeriet på vandlobsområdet. Naturstyrelsen står gerne til rådighed
med nærmere generel rådgivning om indholdet af de regler, jeg har beskrevet
ovenfor.
venligilsen
2
MOF, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 86: MFU spm. om bekræftelse af, at flere af ministerens forgængere de seneste 15 år har udsendt hyrdebreve til kommunalbestyrelserne med klart pålæg om, at kommunen skal skride til handling, hvis vandløbene går over deres breder, til miljøministeren
2103624_0007.png
-—
AKT 112055
--
BILAG
3
-
[
biLig
3 vanciIohsrdniini;t:
ntion
201 ij
-
MfljømlnsterIet
Ministeren
Til borgmestre og kommunalbestyrelsesmedlemmer
i.nr.
NST—450 -00032
Deri
16 NDY. 2011
Kommunernes administration på vandlabsområdet
Jeg er opmærksom, at kommunerne
i
de senere år har haft store udfordringer
på vandløbsområdet som følge af store nedbørsmængder. Mange vandløb og
afvandingskanaler har haft svært ved at aflede den øgede mængde
vand
Som det fremgår af regeringsgrundlaget, ønsker regeringen at gennemføre en
modernisering afvandløbsioven. Samtidig ligger det regeringen på sinde at
få vedtaget vandpianerne.
Jeg vil dog i den sammenhæng erindre om, at kommunernes ansvar efter
vandlabsioven indtil videre er uændret. Det betyder bl.a., at kommunerne
fortsat har pligt til at udarbejde og efterleve vandløbsregulativet for
offentlige vandløb. Vedligeholdelsen af vandløbet skal fremgå af regulativet.
Kommunerne skal sikre, at vedligeholdelsen af vandløbet sker i
overensstemmelse med regulativet.
I det omfang kommunen ønsker at foretage en yderligere vedligeholdelse af
vandløbet i form af at øge vandløbets skikkelse eller vandføringsevne, skal
dette ske i overensstemmelse med reglerne i vandløbsioven og
naturbeskyttelsesloven, hvis vandløbet er beskyttet efter denne lovs
§
3.
Da mange vandløb krydser en eller flere kommunegrænser, vil jeg opfordre
kommunerne til at fastholde og styrke det traditionelt gode samarbejde på
tværs af kommunegrænserne.
Jeg ser frem til en konstruktiv dialog mellem kommunerne og
Miljøministeriet på vandløbsområdet, hvor vi står over for store udfordringer
også i de kommende år.
Med venlig hilsen
Ida Au en
Miljøminisicrict Hojbro
riad,
4-
1200 Kbcnhavn K
T11
7254
6000
Fa 3332 2227
.
CVR 2854358
EAN 5798000862005
mimjmim d)
www.mimdk
MOF, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 86: MFU spm. om bekræftelse af, at flere af ministerens forgængere de seneste 15 år har udsendt hyrdebreve til kommunalbestyrelserne med klart pålæg om, at kommunen skal skride til handling, hvis vandløbene går over deres breder, til miljøministeren
2103624_0008.png
MOF, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 86: MFU spm. om bekræftelse af, at flere af ministerens forgængere de seneste 15 år har udsendt hyrdebreve til kommunalbestyrelserne med klart pålæg om, at kommunen skal skride til handling, hvis vandløbene går over deres breder, til miljøministeren
2103624_0009.png
Miljøministériet
Til borgmestre og kommunalbestyrelsesmedlçmmer
Ministeren
J.nr. NST-401-00215
Den
V
24 AU6. 2011
Kommunernes administration af vandløbsioven
Som bekendt har de statslige vandpianer været noget længere tid undervejs
end oprindeligt planlagt. Lige nu arbejder vii Miljøniinisteriet med at få et
overblik over indholdet af de ca. 4.200 hØringssvar, vi har niodtaget i
forbindelse med den offentlige høring af planerne. Høringssvarenè peger på
mange vigtige problemstillinger. Og de vil sammen med resultaterne af en
række arbejdsgruppers arbejde føre til, àt planernes indhold bliver
opdateret på en række områder.
-
Det giver mig anledning til at pointere, at kommunerne, indtil planerne er
endeligt vedtaget og trådt i kraft, skal administrere vandlØbsioven i
overensstemmçlse med de nûgældende regler og på det foreliggende
grundlag ikke i forventning om det eventuelle indhold af de kommende
vandpianer.
Det betyder, at kommunerne som vandløbsmyndighed skal sikre, at
vandlbsvedligeholdelsen er i overensstemmelse med de krav, der’ er fastsat i
regulativet for de enkelte vandlØb Bredejerne har retskrav herpå.
Jeg ser frem til en fortsat konstruktiv dialog mellem kommunerne og
Miljøministeriet på vandløbsområdet, bLa. i forbindelse med udarbejdelse af
de kommuiale vandhandleplaner, som skal følge i kølyandet på de statslige
vandpiarier.
MIamlnisteret Ha)bro Plads 4
1200 København K
Tlf: 72 5460 00
Pax 33322227
CVR 12854350
PAN
57000flflRR9flfl
mmømm
dI
n’,’.,
MOF, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 86: MFU spm. om bekræftelse af, at flere af ministerens forgængere de seneste 15 år har udsendt hyrdebreve til kommunalbestyrelserne med klart pålæg om, at kommunen skal skride til handling, hvis vandløbene går over deres breder, til miljøministeren
2103624_0010.png
MOF, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 86: MFU spm. om bekræftelse af, at flere af ministerens forgængere de seneste 15 år har udsendt hyrdebreve til kommunalbestyrelserne med klart pålæg om, at kommunen skal skride til handling, hvis vandløbene går over deres breder, til miljøministeren
2103624_0011.png
MILJØMINISTERIET
Til borgmestrene
Ministeren
J.nr.
BLS-470-00002
Den
2 7 MRS. 2008
Kommunernes opgaver vedr. vandløbsloven
Kommunerne har som vandløbsmyndighed ansvaret for tilsyn med Danmarks private og
offentlige vandløb.
Jeg
ved, at udfordringeme på vandløbsområdet i desénere år har væ
ret større end normalt i store dele af landet. En væsentlig årsag hertil er de til tider meget
store nedbersmængdèr, der er faldet i forhold til, hvad vi har kendt
til
tidligere. Mange
vandløb har derfor haft vanskeligt ved at lede vandet væk fra de vandløbsnære arealer. Vi
kan sLkkert forvente, at spørgsmålet om klimaforandring, øgede nedbørsmængder og
ændrede nedbørsmønstre
i
de kommende år vil blive en større udfordring.
Jeg finder derfor anledning til at pointere, at det er vigtigt, at kommunerne som vandløbs
myndighed sikrer, at vandløbsvedligeholdelsen er i overensstemmelse med de krav, der
er fastsat i regulativet for de enkelté vandløb. Bredejerne har et retskrav herpå. Kommu
nerne kan ifalde erstatningsansvar, hvis de ikke gennemfører den vedligeholdelse af
vandløbene, der er fastsat i regulativeme.
Arbejdet med gennemførelsen af EU’s vandrammedirektiv og udmøntning af miljømålslo
ven er inde i en vigtig fase. Uge nu udarbejder Miljøministeriet udkast til de første vand-
planer, der skal være klar
i
slutningen af 2009. Senere skal kommunerne udarbejde kom
munale handleplaner på vandområdet.
Vi
ved ikke endnu, hvilke krav det vil stille til even
tuelle ændringer af vandløbsregulativeme. Jeg vil derfor understrege, at indtil vi har klar
hed over det, er det de gældende regulativer, der skal følges.
Sidste år fik Miljøministeriet, med stor hjælp fra kommunerne, udarbejdet en rapport om
erfaringer med grødeskæring i vandløb. Rapporten kan ses på By- og Landskabsstyrel
sens hjemmeside og vil danne grundlag for en mere praktisk vejledning om grødeskæring
som forventes udsendt når sæsonen for grødeskæring starter.
Jeg ser frem til en fortsat konstruktiv dialog mellem kommunerne og Miljøministeriet på
.-....
Med venlig hilsen
/
Miljarninstenat.
Højbro Plads 4• 1200 København K
Tlf.
72 5460 00
Fax
33 3222 27•
CVR
12854358
EAN 5798000862005• mimmim.dk
.
wwwmintdk
MOF, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 86: MFU spm. om bekræftelse af, at flere af ministerens forgængere de seneste 15 år har udsendt hyrdebreve til kommunalbestyrelserne med klart pålæg om, at kommunen skal skride til handling, hvis vandløbene går over deres breder, til miljøministeren
2103624_0012.png
MOF, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 86: MFU spm. om bekræftelse af, at flere af ministerens forgængere de seneste 15 år har udsendt hyrdebreve til kommunalbestyrelserne med klart pålæg om, at kommunen skal skride til handling, hvis vandløbene går over deres breder, til miljøministeren
2103624_0013.png
MILJØMINISTERIET
Skov- og Naturstyrelsen
Til kommunalbestyrelserne og
sammenlægningsudvalgene
Landområdet
J.nr. SN-479-00009
13. september 2006
Kommunernes opgaver omkring vandlobsioven efter kommunalreformen
Som konsekvens af kommunalreformen vil kommunerne fra den 1. januar 2007 være eneste
vandløbsmyndighed og have ansvaret for alle Danmarks vandløb. Kommunerne har fra
mange års arbejde med kommunevandløb og som myndighed for både kommunevandløb og
private vandløb oparbejdet megen erfaring.
Reformen indebærer, at kommunerne fremover også skal administrere de nuværende
amtsvandløb store vandløb, der oftest gennemløber flere kommuner. Nogle kommuner har
allerede erfaring med administration af større vandløb. Det er væsentligt at være opmærk
som på, at dette i vidt omfang kræver samarbejde med nabokommunerne med henblik på at
sikre en ensartet administration af disse vandløb.
Forvaltningen af vandløbene bliver fortsat en vigtig opgave i det åbne land. Der knytter sig
mange problemstillinger til vandløbene, og i de kommende år vil gennemførelsen af vand
rammedirektivet sætte yderligere fokus på vandløbene og deres omgivelser. Allerede nu
tegner der sig en række udfordringer i forbindelse med den videre indsats med at gennemfø
re direktivet, som i de kommende år vil få væsentlig betydning også for administrationen af
vandløbene.
Afvanding er et af vandløbsiovens formål, og det må forudses, at spørgsmål om vandløbe
nes vandafledningsevne også fortsat vil påkalde sig stor interesse. Vandløbenes evne til at
føre vand væk fra dyrkningsjorderne og sikkerheden for at kunne dyrke afgrøder op til vand
løbene har stor betydning for landbrugserhvervet.
-
-
Vandløb er samtidig vigtige naturområder, og deres biologiske og hydrologiske egenskaber
har betydning for vandkvaliteten, også i de søer som ligger ved vandløbssystemerne og i de
tilstødende fjorde og kystvande. Derfor er vandløbslovens formål om at tilgodese miljømæs
sige kvaliteter i vandløbene også et vigtigt redskab til opnåelse af natur- og miljøpolitiske
målsætninger.
Afvejningen af de to formål i vandløbsloven vil derfor fortsat være en væsentlig udfordring for
kommunerne som vandløbsmyndighed, både ved fastlæggelsen af målsætninger for de en
kelte vandløbsstrækninger, ved gennemførelsen af regulerings- og restaureringssager, ved
udformningen af vandløbsregulativer og i tilrettelæggelsen af vandløbsvedligeholdelsen mv.
Skov- og Naturstyrelsen Haraldsgade 53
.
2100 København ø
Tlf. 39 47 20 00
Fax 39 279899
CVR 11916910
EAN 5798000860803 [email protected]
www.skovognatur.dk
MOF, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 86: MFU spm. om bekræftelse af, at flere af ministerens forgængere de seneste 15 år har udsendt hyrdebreve til kommunalbestyrelserne med klart pålæg om, at kommunen skal skride til handling, hvis vandløbene går over deres breder, til miljøministeren
2103624_0014.png
Set over en længere årrække har der på en række områder været en udvikling, som både nu
og fremover vil øge behovet for, at kommunerne er opmærksomme på vand løbslovens dob
belte formål.
I takt med landbrugets stedse mere specialiserede produktion er en række vandløbsnære
arealer gennem årene overgået til intensiv planteavl. Det har på én gang øget bredejernes
behov for, at jorderne har høj dyrkningssikkerhed, og på samme tid medført at de naturlige
sætninger i dyrkningsjorden langs vandløbene i både økonomisk og biologisk forstand har
fået langt større betydning. Denne udvikling har medført, at den skikkelse, der var til stede
efter tidligere vandløbsreguleringer, og som ligger til grund for mange af de eksisterende
vandløbsregulativer, ikke i alle tilfælde afspejler den aktuelle tilstand og skikkelse for vandlø
bet.
Samfundets infrastruktur har også fået stigende betydning for vandløbene. Byudvikling, nye
trafikanlæg og øget spildevandsrensning har i omfattende grad påvirket behovene for at
kunne lede vand væk gennem vandløbene, ligesom vandindvinding visse steder har reduce
ret vandløbenes vandføring. Vandløbsioven rummer mekanismer, som sikrer, at der er en
lovgivningsmæssig ramme til rådighed for vandløbsmyndighederne ved håndteringen af
ændrede vandafledningsbehov. Det vil også i årene fremover være væsentligt, at vandløbs
myndighederne er opmærksomme på vandløbslovens dobbelte formål i denne sammen
hæng, så der foretages de nødvendige afvejninger og træffes de nødvendige beslutninger af
vandløbsmynd igheden.
De sidste 20 års store samfundsmæssige indsats omkring vandmiljøet gennem vandmiljø
planerne m.v. har også haft stor betydning for vandløbenes tilstand. Forbedret spildevands
rensning har medført, at de direkte miljømæssige påvirkninger af vandløbene er blevet me
get stærkt reduceret, så det væsentligste miljømæssige problem omkring vandløbene i dag
er vandløbenes fysiske form. Gennem naturgenopretningsprojekter, vådområdeprojekter og
vandløbsrestaureringer har vandløbsmyndighederne i en lang række tilfælde medvirket til at
forbedre vandløbenes miljømæssige og biologiske funktioner. Som regel i god forståelse
med bredejerne, som ved gennemførelsen af de konkrete miljøforbedrende projekter er ble
vet kompenseret for tab og ulemper. Også i årene fremover vil der være basis for at gennem
føre sådanne konkrete projekter. Både Skov- og Naturstyrelsen og Direktoratet for Fødeva
reErhverv har i dag tilskudsordninger, som kan anvendes i denne sammenhæng.
Spørgsmålet om klimaforandringer, øgede nedbørsmængder og ændrede nedbørsmønstre
vil formentlig blive en større udfordring for fremtidens vandløbsmyndighed. Det er allerede nu
muligt at konstatere statistisk sikre ændringer af ned børsmængderne i Danmark. Der er store
regionale forskelle, men visse steder i Danmark er nedbøren markant større i dag end for
100 år siden. Disse klimatiske ændringer vil kunne få stor betydning, ikke blot for vandløbe
ne, men også for de vandløbsnære arealer. Og det er vigtigt, at kommunerne som vand
løbsmyndigheder er opmærksomme på det heraf følgende stigende behov for at tage kon
kret fat om den nødvendige afvejning mellem afvandingsbehovene og de miljømæssige hen
syn i vandløbene, så de faktiske forhold til enhver tid er i overensstemmelse med det eksiste
rende regulativ.
Vandløbsvedligeholdelsen er en opgave, som kommunerne har mange års erfaring med.
Vedligeholdelsesmetoderne, intensiteten i vedligeholdelsen og terminerne for vedligeholdel
se er alle faktorer, som både har betydning for vandafledningen og for vandløbenes natur- og
miljømæssige tilstand. En række konkrete sager, hvor Skov- og Naturstyrelsen har været
2
MOF, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 86: MFU spm. om bekræftelse af, at flere af ministerens forgængere de seneste 15 år har udsendt hyrdebreve til kommunalbestyrelserne med klart pålæg om, at kommunen skal skride til handling, hvis vandløbene går over deres breder, til miljøministeren
2103624_0015.png
inddraget som klagemyndighed, viser, at der i visse tilfælde ikke er overensstemmelse mel
lem de eksisterende vandløbsregulativer og den vedligeholdelse, som vandløbsmyndighe
den gennemfører. Det er uheldigt på både kort og langt sigt, dels fordi der på denne måde
opstår usikkerhed omkring rækkevidden af den konkrete politiske beslutning om afvejningen
af vandløbslovens forskellige formål i relation til det enkelte vandløb, dels fordi bredejerne på
længere sigt ikke har mulighed for at vurdere, om de faktiske forhold omkring vandløbet af
spejler de regulativfastlagte forhold.
Sidstnævnte problemstilling har været meget udtalt i nogle konkrete klagesager, hvor brede
jerne har været af den opfattelse på grund af adskillige års uoverensstemmelser mellem
regulativ og vedligeholdelse at de er blevet afskåret fra at kunne søge erstatning hos vand
løbsmyndigheden. Det er derfor vigtigt, at vandløbsmyndigheden sikrer, at der er overens
stemmelse mellem de beslutninger, som træffes af myndigheden, og den vedligeholdelse,
som vandløbsmyndigheden gennemfører. Der kendes dog kun ganske få tilfælde, hvor der
har foreligget forhold, der berettigede til erstatning. Det følger heraf, at kommunerne kan ifal
de et erstatningsansvar, hvis der ikke gennemføres den vedligeholdelse, der er fastsat i re
gulativet for det pågældende vandløb.
-
Kommunerne skal være opmærksomme på, at hvis kommunen vurderer, at der er behov for
at lovliggøre den faktiske dimension af vandløbet, som er fremkommet ved langvarig vedli
geholdelse som nævnt ovenfor, kan det kun gøres ved at gennemføre en reg uleringssag og
enten samtidig hermed eller efterfølgende foretage revision af regulativet. Reguleringssagen
skal normalt også behandles efter naturbeskyttelseslovens
§
3.
Kommunerne har som vand løbsmyndighed en række udfordringer. De fleste er kendte, men
der er også udsigt til, at en række af de forskellige interesser, som skal tilgodeses i og om
kring de danske vandløb, bliver vanskeligere at forene i årene fremover. Der er derfor behov
for, at kommunerne som vandløbsmyndighed i videst muligt omfang skaber gennemskuelig
hed omkring de beslutninger, som myndigheden træffer. Det gælder for eksempel:
Vandløbsvedligeholdelsen bør tilrettelægges og gennemføres, så den er i overens
stemmelse med vandløbsregulativet.
De faktiske forhold omkring vandløbene bør til enhver tid være i overensstemmelse
med regulativet.
lnddragelse af interessenter ved fastlæggelse af målsætninger for vandløb og ved til
vejebringelsen af nye vandløbsregulativer vil skabe større klarhed om eventuelle kon
flikter til gavn både for de involverede parter og for den politiske afvejning af forskelli
ge hensyn.
Etablering af permanente vådområder på vandløbsnære arealer gennemføres med
udgangspunkt i lovgivningens bestemmelser om etablering af vådområder (naturbe
skyttelsesloven eller landdistriktsstøtteloven), og regulativet skal bringes i overens
stemmelse med de faktiske forhold i området,
Gennemførelse af konkrete natur- og miljøforbedrende projekter vil synliggøre aktuel
le problemstillinger og gøre det muligt konstruktivt at inddrage bredejerne, så de får
indflydelse på de fremtidige forhold.
Skov- og Naturstyrelsen arbejder løbende med at tilvejebringe viden og redskaber, som kan
støtte vandløbsmyndighedernes arbejde.
3
MOF, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 86: MFU spm. om bekræftelse af, at flere af ministerens forgængere de seneste 15 år har udsendt hyrdebreve til kommunalbestyrelserne med klart pålæg om, at kommunen skal skride til handling, hvis vandløbene går over deres breder, til miljøministeren
2103624_0016.png
I løbet af efteråret 2006 vil styrelsen således udsende et nyt materiale om udarbej
delse af vandløbsregulativer. Materialet er baseret på den eksisterende lovgivning og
bygger på praktiske erfaringer fra vandløbsmyndighederne. Materialet vil på den må
de kunne inspirere til arbejdet med fremtidige vandløbsregulativer.
Skov- og Naturstyrelsen er desuden i færd med at forberede et projekt om vandløbs
vedligeholdelse, som skal indsamle viden om “best practise” og gøre den tilgængelig
for kommunerne, så de kommende års vandløbsvedligeholdelse kan tilrettelægges til
gavn for både vandafledning og miljøhensyn.
Også i det løbende arbejde med gennemførelsen af EU’s vandrammedirektiv og i arbejdet
med at udmønte lov om miljømål, vil der være behov for en dialog mellem Miljøministeriet og
kommunerne.
Med venlig hilsen
Anne-Marie Rasmussen
vicedirektør
Kopi:
Amtsrådene
4