Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
J.nr. 2020 - 10739
Den 12.juni 2020
Ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestillings besvarelse af spørgsmål nr. 859 (MOF alm. del) stillet
den 15. maj 2020.
Spørgsmål nr. 859
”Vil
ministeren kommentere henvendelsen af 14/5-20 fra Danmarks Fiskeriforening PO om
overholdelse af landingspligt for torsk i Kattegat i 2019, jf. MOF alm. del - bilag 495?”
Svar
Jeg har forelagt henvendelsen for Fiskeristyrelsen, der oplyser følgende:
”Kontrol
af landingsforpligtelsen
Det anføres i henvendelsen fra Danmarks Fiskeriforening PO (herefter DFPO), at den manglende
overholdelse af landingsforpligtelsen er et væsentligt argument for, at man fra dansk side vil indføre
kameraovervågning af dansk trawlfiskeri i Kattegat.
Til dette kan bemærkes, at det er vanskeligt at sikre en effektiv kontrol af, om landingsforpligtelsen
overholdes, såfremt der ikke anvendes enten observatører ombord på fartøjerne eller elektronisk
monitorering (kamera-monitorering).
I dag foregår kontrollen med landingsforpligtelsen primært via. den såkaldte Last Haul-kontrol, som
foregår på den måde, at kontrolpersonalet ifm. en kontrol til søs ombord på fiskefartøjet overværer
indhalingen af en given fangst (et træk) og efterfølgende opgør størrelsesfordelingen af fangsten,
herunder undermålsfisk. Er der store afvigelser mellem andelen af undermålsfisk i den fangst, der har
været kontrolleret, og fiskernes egne registreringer, kan der være en indikation på, at
landingsforpligtelsen ikke overholdes.
Kontrollen kan følges op med en landingskontrol, hvori det kan kontrolleres om fartøjet lander
eventuelle konstaterede undermålsfisk. Såfremt der er uoverensstemmelser, kan dette sanktioneres.
Dette er en meget ressourcekrævende kontrolform, og en sanktion af disse indikationer over for et
konkret fartøj kræver, at der gennemføres både søkontrol og landingskontrol af fartøjet ifm. samme
fangstrejse.
Indikationer på udsmid af fisk
DPFO anfører, at der er ikke er datagrundlag for at konstatere en manglende overholdelse af
landingsforpligtelsen. I forlængelse af dette anføres, at det ikke er korrekt at vurdere overholdelse af
landingsforpligtelsen alene ud fra logbogsdata.
Data fra Last Haul-kontrol sammenholdt med logbogsdata kan - i kombination med f.eks. biologiske
estimater af omfanget af udsmid og data for landinger af undermålsfisk
–
anvendes til at give en
indikation af, om der sker udsmid af fisk, der burde have været landet.
Miljø- og Fødevareministeriet
•
Slotsholmsgade 12
•
1216 København K
Tlf. 38 14 21 42
•
Fax 33 14 50 42
• CVR
12854358
• EAN
5798000862005
•
•
www.mfvm.dk