Miljø- og Fødevareudvalget 2019-20
MOF Alm.del
Offentligt
2205586_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
J.nr. 2020-9330
Den 8. juni 2020
Ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestillings besvarelse af spørgsmål nr. 811 (MOF alm. del) stillet
11. maj efter ønske fra Anne Valentina Berthelsen (SF).
Spørgsmål nr. 811
”Vil ministeren redegøre for, om Danmark med de nuværende regler for EU’s landbrugsstøtte kunne
have valgt at differentiere enkeltbetalingerne under søjle 1, så lavbundsjorden fik lavere eller slet ingen
støtte, og hvad er ministerens vurdering i forhold til, om det vil kunne lade sig gøre i den nye CAP?”
Svar
Jeg har forelagt spørgsmålet for Landbrugsstyrelsen, som oplyser, at grundbetalingen under søjle 1 i
indeværende reform er en afkoblet støtteordning. Den afkoblede støtte betyder, at der ikke kan gives
støtte på baggrund af, hvad eller hvor meget der produceres på landbrugsarealet. Ligeledes er
grundbetalingen defineret som afkoblet i kommende reform.
Ifølge EU reglerne er ethvert landbrugsareal, som anvendes til landbrugsaktivitet, defineret som et
støtteberettiget areal. Landbrugsarealer er arealer, der er udlagt som agerjord (inklusiv brakarealer),
arealer udlagt med græs i 5 år eller længere, eller permanente afgrøder. EU-reglerne indeholder
således ingen bestemmelser, der afskærer arealer med specifikke jordbundsforhold fra at være
støtteberettigede arealer, hvis de lever op til ovenstående definitioner.
Indeværende reform indeholder mulighed for at fordele grundbetalingsstøtten regionalt i
medlemslandet og på den måde differentiere på støtten pr. ha. Muligheden for at opdele
medlemslandet i regioner skulle være sket på baggrund af socioøkonomiske eller agronomiske
karakteristika. Notifikationen til Kommissionen skulle senest ske 1. august 2014, og det er derfor ikke
længere en mulighed at implementere i indeværende reform. Muligheden forventes dog gentaget i
forbindelse med implementeringen af den kommende landbrugsreform.
En sådan mulighed forudsætter, at man på baggrund af særlige socioøkonomiske eller agronomiske
karakteristika opdeler Danmark i regioner med differentieret støtte pr. ha. Det skal i givet fald
vurderes, om lavbundsjorderne kan karakteriseres som en region ud fra socioøkonomiske eller
agronomiske karakteristika, som skal være objektive og ikke-diskriminerende, idet regionerne dog
ikke behøver at være fysisk sammenhængende, hvis de kan differentieres socioøkonomisk eller
agronomisk. En sådan ændring vil endvidere have økonomiske konsekvenser for landmænd og
administrative konsekvenser, som ikke er analyseret.
Der arbejdes dog allerede med, at der i landbrugsreguleringen i højere grad bliver taget højde for de
særlige forhold på lavbundsjorder. Senest har regeringen den 4. juni 2020 lagt op til, at der fra august
2020 i gødskningsbekendtgørelsen indføres nye, lavere kvælstofnormer for humusjorde. Derved vil
Miljø- og Fødevareministeriet
Slotsholmsgade 12
1216 København K
Tlf. 38 14 21 42
Fax 33 14 50 42
• CVR
12854358
• EAN
5798000862005
[email protected]
www.mfvm.dk
MOF, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 811: Spm. om Danmark med de nuværende regler for EU’s landbrugsstøtte kunne have valgt at differentiere enkeltbetalingerne under søjle 1, så lavbundsjorden fik lavere eller slet ingen støtte, til ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestilling
den mængde kvælstof, som landbrugerne kan tilføre deres arealer, nu blive bedre afstemt med
gødskningsbehovet på deres jorde.
Mogens Jensen
/
Louise Piester
2