Miljø- og Fødevareudvalget 2019-20
MOF Alm.del
Offentligt
2196784_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
Den 25. maj 2020
Ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestillings besvarelse af spørgsmål nr. 799 (MOF alm. del) stillet
30. april 2020 efter ønske fra Hans Christian Schmidt (V).
Spørgsmål nr. 799
”Vil ministeren kommentere artiklen ”Udenlandske investorer opkøber dansk landbrugsjord”,
Arbejderen.dk, den 30. april 2020 (https://arbejderen.dk/indland/udenlandske-investorer-opkøber-
dansk-landbrugsjord)?”
Svar
Siden ændringerne i lov om landbrugsejendomme, senest i 2014, hvor virksomheders adgang til at
købe landbrugsejendomme i Danmark blev liberaliseret, har der været tilbagevendende fokus på
udenlandsk opkøb, ligesom der i den offentlige debat har været udtrykt bekymring for, hvorvidt der
foregår større opkøb af dansk landbrugsjord af udenlandske investorer. For at få et mere præcist
overblik over omfanget af udenlandske opkøb og ejerskab i Danmark, har Miljø- og
Fødevareministeriet bestilt en analyse hos Danmarks Statistik, som er oversendt til Miljø- og
Fødevareudvalget den 28. marts 2020. Analysen viser, at ca. 66.500 ha dansk landbrugsjord ved
udgangen af 2018 er i udenlandsk ejerskab, hvilket svarer til ca. 2,5 % af det samlede danske
landbrugsareal på ca. 2,6 mio. ha.
Artiklen i Arbejderen.dk udtrykker bekymring for denne udvikling, bl.a. under henvisning til, at
’udenlandsk kapital ikke kommer for at passe på vores natur eller lokalsamfund’. Der udtrykkes også et
ønske om, at udviklingen i udenlandsk ejerskab af dansk landbrug løbende overvåges, da
landbrugsjord i fremtiden forventes at blive en knap ressource.
Formålet med de seneste ændringer i lov om landbrugsejendomme i 2014 var både at fremme
strukturudviklingen og at sikre et konkurrencedygtigt landbrugserhverv. Et flertal i Folketinget
ønskede at give såvel indenlandske og udenlandske investorer adgang til at investere i dansk landbrug
og at sikre adgang til udefra kommende kapital til landbrugserhvervet ved at ligestille selskabsreglerne
med de øvrige erhverv. Udviklingen med hensyn til udenlandsk ejerskab af dansk landbrugsjord er
således i overensstemmelse med hensigten bag lovændringen.
Miljø- og Fødevareministeriet afsøger mulighederne for en løbende opdatering af analysen.
Landbrugsloven giver imidlertid ikke hjemmel til særskilt at registrere salg af landbrugsejendomme til
udenlandske borgere eller selskaber.
Artiklen fremhæver, at landbrugere også er naturforvaltere og dermed spiller en central rolle for klima,
biodiversitet, drikkevand m.v. Det er jeg helt enig i, men varetagelsen af disse hensyn er ikke afhængig
af nationalitet. De generelle regler, der beskytter natur, drikkevand mv., gælder for alle uanset
nationalitet eller pengekasse.
Miljø- og Fødevareministeriet
Slotsholmsgade 12
1216 København K
Tlf. 38 14 21 42
Fax 33 14 50 42
CVR 12854358
EAN 5798000862005
[email protected]
www.mfvm.dk
MOF, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 799: Spm. om kommentar til artiklen "Udenlandske investorer opkøber dansk landbrugsjord", Arbejderen.dk, den 30. april 2020, til ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestilling
Der er også stadig bopælspligt ved erhvervelse af en landbrugsejendom, som gælder for danske såvel
som for udenlandske ejere. Bopælspligten er upersonlig, dvs. at en anden person end ejeren kan
opfylde bopælspligten.
Samlet set er det afgørende for regeringen på den ene side ikke at begrænse landbrugets muligheder
for adgang til kapital og på den anden side at sikre en effektiv miljøregulering, der beskytter
naturressourcerne bedst muligt uanset ejerskab.
Mogens Jensen
/
Sofus Rex
2