Miljø- og Fødevareudvalget 2019-20
MOF Alm.del
Offentligt
2184497_0001.png
Folketingets Ombudsmand
Gammeltorv 22
1457 København K
Sendt til
[email protected]
J.nr. 2020-5688
Den 18. marts 2020
Vedr. Miljø- og Fødevareministeriets afgørelser af 26. og 30.
september 2019 om delvist afslag på aktindsigt i
Kammeradvokatens rapport om placeringstilladelser til havbrug
(dok.nr. 19/06141-4/SH)
Miljø- og Fødevareministeriets departement har modtaget henvendelsen fra
Folketingets Ombudsmand af 20. januar 2020, hvor der anmodes om, at Miljø- og
Fødevareministeriet tager stilling til klage fra Kromann Reumert på vegne af Dansk
Akvakultur og dels havbrugsvirksomhederne Aquapri A/S, Bisserup Havbrug AFT
ApS, Hjarnø Havbrug A/S, Musholm A/S og Snaptun Fisk Export A/S.
Indledningsvis skal vi dog beklage, at Miljø- og Fødevareministeriets departement
ikke har besvaret henvendelsen af 20. januar tidligere. En sagsstyringsfejl har
desværre betydet, at vi først er blevet opmærksom herpå i forbindelse med
ombudsmandens seneste henvendelse i sagen af 10. marts 2020.
Departementet har nu haft lejlighed til at gennemgå Kromann Reumerts
henvendelse med bilag af 10. december 2019. Henvendelsen giver ikke
departementet anledning til yderligere undersøgelser, herunder til at genoptage og
ændre afgørelserne af hhv. 26. og 30. september (sendt ved mail af 2. oktober 2019).
I det følgende redegøres nærmere for departementets stillingtagen til de af
Kromann Reumert anførte synspunkter.
1. Supplerende bemærkninger til sagens baggrund
Vi forstår Kromann Reumerts henvendelse således, at der klages over afgørelser
dateret hhv. 26. og 30. september 2019, og som er truffet af Miljø- og
Fødevareministeriets
departement.
Afgørelserne
angår
aktindsigt
i
Kammeradvokatens rapport af 2. juli 2019 om placeringstilladelser til havbrug samt
genoptagelse af disse afgørelser.
Kammeradvokatens rapport om placeringstilladelser til havbrug er bestilt af Miljø-
og Fødevareministeriets departement og udgør rådgivning af departementet. En
sammenfatning af rapporten er oversendt til Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
den 4. juli 2019 og er derved offentliggjort.
Departementet har løbende drøftet de problemstillinger, som indgår i rapporten
med Miljøstyrelsen, som er den ansvarlige myndighed for placeringstilladelser til
Miljø-
og Fødevareministeriet • Slotsholmsgade 12 • 1216 København K
Tlf. 38 14 21 42 • Fax 33 14 50 42 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected] • www.mfvm.dk
MOF, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 796: Spm. om kommentar til henvendelse af 17/4-20 fra Dansk Akvakultur om placeringstilladelser til havbrug og havbrugsgennemgang, til miljøministeren
2184497_0002.png
havbrug. Departementet har dog først den 29. oktober 2019 udleveret
Kammeradvokatens rapport til Miljøstyrelsen (bilag A).
Kromann Reumert anmodede den 20. september 2019 Miljøstyrelsen om aktindsigt
i Kammeradvokatens rapport på vegne af dels Dansk Akvakultur og dels
havbrugsvirksomhederne Aquapri A/S, Bisserup Havbrug AFT ApS, Hjarnø
Havbrug A/S, Musholm A/S og Snaptun Fisk Export A/S (bilag 11). Kromann
Reumert gjorde i den forbindelse bl.a. gældende, at ansøgerne havde retskrav på
fuld aktindsigt, og at forvaltningslovens § 14, nr. 3, ikke var anvendelig. Kromann
Reumert henviste til, at det ville være helt uforeneligt med grundlæggende
forvaltningsretlige regler, hvis en myndighed skulle kunne undtage en del af
administrationsgrundlaget og dermed grundlaget for en konkret sagsbehandling i
en konkret sag. Da Miljøstyrelsen ikke på dette tidspunkt var i besiddelse af
rapporten, videresendte styrelsen anmodningen om partsaktindsigt til
departementet ved mail af 25. september 2019 (bilag 12).
Departementet har ved afgørelser dateret hhv. 26. og 30. september 2019 afvist
anmodningen om partsaktindsigt under henvisning til, at departementet ikke er
ansvarlig myndighed for placeringstilladelser og derfor heller ikke træffer afgørelser
i sager angående havbrugene. Forvaltningslovens regler om partsaktindsigt finder
dermed ikke anvendelse. Departementet behandlede i stedet henvendelsen som en
anmodning om aktindsigt efter offentlighedsloven og miljøoplysningsloven og
meddelte delvis aktindsigt i rapportens faktiske oplysninger (bilag 15-18). Afslag i
rapportens øvrige oplysninger blev meddelt under henvisning til undtagelsesreglen
om brevveksling med sagkyndige om retssager
1
. Da Dansk Akvakultur og Bisserup
Havbrug AFT ApS allerede havde søgt om aktindsigt, blev henvendelsen i disse
tilfælde behandlet som en anmodning om genoptagelse, som blev afslået (bilag 13-
14).
Departementet har endvidere den 30. oktober 2019 orienteret Kromann Reumert
om, at Kammeradvokatens rapport var blevet udleveret til Miljøstyrelsen.
Departementet vurderede i den forbindelse, at udlevering af rapporten til
Miljøstyrelsen ikke gav anledning til at genoptage anmodninger om aktindsigt i
rapporten fra hhv. Dansk Akvakultur og de 5 havbrugsvirksomheder (bilag B).
2. Kammeradvokatens rapport udgør en del af grundlaget for
afgørelsessagerne
Kromann Reumert anfører, at Kammeradvokatens rapport er omfattet af aktindsigt,
da Miljøstyrelsens skrivelser af 4. juli 2019 til havbrugsvirksomhederne udgør
afgørelser efter forvaltningslovens § 2, stk. 1.
Departementet lægger til grund, at Kromann Reumerts klage angår departementets
afgørelse om aktindsigt i Kammeradvokatens rapport. Departementet fastholder på
den baggrund, at departementet ikke er ansvarlig myndighed for
placeringstilladelser og derfor heller ikke træffer afgørelser i sager angående
havbrugene. Det er efter departementets opfattelse uvedkommende for
1
§ 10, nr. 4, i den dagældende offentlighedslov (lov nr.572/1985), som miljøoplysningsloven (lbkg. nr.
980 af 16. august 2017) henviser til samt § 27, nr. 4, i den nugældende offentlighedslov (lov nr.
606/2013).
2
MOF, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 796: Spm. om kommentar til henvendelse af 17/4-20 fra Dansk Akvakultur om placeringstilladelser til havbrug og havbrugsgennemgang, til miljøministeren
departementets afgørelse om partsaktindsigt i Kammeradvokatens rapport, om
Miljøstyrelsen har truffet afgørelser, der vedrører havbrugens forhold. Det er også
uvedkommende, om Miljøstyrelsen var i besiddelse af Kammeradvokatens rapport
eller ej på dette tidspunkt, jf. dog bilag A og afsnit 3 nedenfor.
Departementet bemærker også for god ordens skyld, at departementet ikke er enig
i Kromann Reumerts synspunkt, om den retlige karakter af Miljøstyrelsens breve.
Dette anses imidlertid for irrelevant for sagen ved ombudsmanden, hvorfor der ikke
er redegjort yderligere herfor.
3. Miljøstyrelsens adgang til rapporten
Kromann Reumert anfører, at Miljøstyrelsen må have været i besiddelse af
Kammeradvokatens rapport, da skrivelserne blev sendt den 4. juli 2019.
Kromann Reumert henviser bl.a. til følgende passage i Miljøstyrelsens skrivelse af
4. juli 2019 til AquaPri (bilag 2):
"Miljøstyrelsen vurderer, i overensstemmelse med en vurdering fra
Kammeradvokaten, at en lovliggørelse af placeringstilladelserne for Onsevig, Fejø
og Skalø havbrug for nærværende kan afvente domstolenes afgørelse."
Kromann Reumert anfører, at det ikke følger af Kammeradvokatens sammenfatning
(bilag 6), at lovliggørelse af placeringstilladelse kan afvente domstolenes afgørelse,
og at sammenfatningen ikke angiver havbrugenes navne. Kromann Reumert
udleder på den baggrund, at Miljøstyrelsen på dette tidspunkt var i besiddelse af
Miljøstyrelsens rapport.
Kromann Reumert henviser også til, at Miljøstyrelsens breve til
havbrugsvirksomhederne blev fremsendt dagen efter, at sammenfatningen af
Kammeradvokatens rapport er dateret.
Departementet bemærker, at Miljøstyrelsen først fik udleveret rapporten den 29.
oktober 2019, jf. bilag A.
Departementet bemærker endvidere, at spørgsmålet om udsættelse af
sagsbehandling er behandlet i sidste afsnit i Kammeradvokatens sammenfatning
(bilag 6). Departementet læser således det citerede afsnit fra Miljøstyrelsens
skrivelse af 4. juli 2019 som en henvisning hertil.
Endeligt skal departementet oplyse, at Miljøstyrelsen blev bedt om at hastebehandle
breve til havbrugsvirksomhederne, således at Folketinget og de berørte parter fik
besked om Kammeradvokatens konklusioner samtidigt. Det var således et bevidst
valg, at havbrugsvirksomhederne blev orienteret straks af den ansvarlige
myndighed frem for via pressen eller på anden vis.
4. Brevveksling med sagkyndige om retssager
Kromann Reumert anfører, at ministeriet har anvendt undtagelsesreglen om
brevveksling med sagkyndige om retssager forkert.
3
MOF, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 796: Spm. om kommentar til henvendelse af 17/4-20 fra Dansk Akvakultur om placeringstilladelser til havbrug og havbrugsgennemgang, til miljøministeren
Ministeriet fastholder, at bestemmelsen er anvendt korrekt, og at
Kammeradvokatens rapport har en sådan karakter, at rapporten er omfattet af den
pågældende undtagelsesbestemmelse, herunder at rapporten angår juridiske
tvivlsspørgsmål, hvor der er en tilstrækkelig grad af sandsynlighed for et sagsanlæg.
Departementet henvises i den forbindelse til bilag 11, hvori Kromann Reumert
anfører følgende:
”På baggrund af ovenstående bemærkninger tager jeg forbehold for de
ovennævnte havbrugsvirksomheders retsstilling i enhver henseende, ligesom jeg
tager forbehold for at rette et erstatningskrav mod Miljøstyrelsen for det
økonomiske tab, som havbrugsvirksomhederne vil blive påført som følge af
Miljøstyrelsens hidtidige og igangværende sagsbehandling i disse sager.”
Departementet bemærker, at det som følge af den organisatoriske og økonomiske
sammenhæng mellem hhv. departementet og Miljøstyrelsen, er uden betydning for
vurderingen ovenfor, at forbeholdet om erstatningskrav er rettet mod styrelsen.
Såfremt ombudsmanden ønsker en nærmere redegørelse for, hvorfor rapporten
efter departementets opfattelse er undtaget for aktindsigt, foreslår departementet,
at rapporten oversendes til ombudsmanden med departements vurdering i en
særskilt og fortrolig mail, og som derfor ikke tilgår Kromann Reumert.
5. Afkald på beskyttelsen efter undtagelsesbestemmelsen
Kromann Reumert anfører, at departementet har givet afkald på den beskyttelse,
der begrunder, at rapporten delvist kan undtages for aktindsigt, i medfør af
bestemmelsen om brevveksling med sagkyndige om retssager. Kromann Reumert
henviser i den forbindelse til, at der er offentliggjort en sammenfatning (bilag 6),
der indeholder Kammeradvokatens overordnede overvejelser og konklusioner
vedrørende gyldigheden af havbrugenes placeringstilladelser.
Departementet bemærker, at der er udarbejdet et selvstændigt sammendrag, som
alene og yderst kortfattet gengiver rapportens konklusioner.
Den samlede rapport er et omfattende dokument, der adskiller sig væsentligt fra
sammenfatningen, herunder i form af rådgivning, vejledning og overvejelser om de
emner, der fremgår af sammenfatningen. Departementet afviser dermed, at
rapportens indhold allerede er offentliggjort. Beskyttelseshensynet bag
undtagelsesbestemmelsen om brevveksling med sagkyndige om retssager er derfor
efter departementet vurdering ikke opgivet ved offentliggørelsen af
sammenfatningen.
Departementet bemærker for god ordens skyld, at udlevering af rapporten til
Miljøstyrelsen heller ikke indebærer, at oplysningerne må anses for afgivet til en
udenforstående under omstændigheder, hvor det måtte stå myndigheden klart, at
den
opgav
(prisgav)
det
beskyttelseshensyn,
der
ligger
bag
undtagelsesbestemmelsen.
Der henvises i den forbindelse til, at Miljøstyrelsen er den relevante kompetente
myndighed, og at Miljøstyrelsens interesse i rapporten og i at denne holdes fortrolig
4
MOF, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 796: Spm. om kommentar til henvendelse af 17/4-20 fra Dansk Akvakultur om placeringstilladelser til havbrug og havbrugsgennemgang, til miljøministeren
må sidestilles med departementets. Der henvises som ovenfor til den
organisatoriske og økonomiske sammenhæng mellem hhv. departementet og
Miljøstyrelsen.
6.
Retssikkerhedsmæssige
betænkeligheder
forbundet
med
ministeriets afslag på aktindsigt
Kromann Reumert vurderer, at det må anses for uforeneligt med grundlæggende
forvaltningsretlige regler, hvis en myndighed i forhold til hele sagsområder skal
kunne
undtage
sagsbehandlingsgrundlaget
og
de
almindelige
sagsbehandlingsskridt fra adgangen til aktindsigt for de berørte virksomheder.
Departementet bemærker hertil, at Kammeradvokatens rapport udgør rådgivning,
men ikke er udtryk for myndighedsbehandling.
Kammeradvokaten har vurderet, at der er uorden i placeringstilladelserne til de
eksisterende havbrug, herunder som følge af manglende iagttagelse af
habitatdirektivet, jf. den offentliggjorte sammenfatning (bilag 6). Miljøministeren
har på den baggrund bedt Miljøstyrelsen om at gennemgå sagerne enkeltvis bl.a.
med henblik på at undersøge, om der er meddelt tilladelser uden forudgående
habitatvurdering.
Fører Miljøstyrelsens gennemgang af tilladelserne til, at der skal træffes en
forvaltningsretlig afgørelse, vil denne afgørelse naturligvis blive truffet på baggrund
af den enkelte afgørelsessags konkrete faktiske og retlige omstændigheder. De
implicerede havbrug vil blive inddraget i Miljøstyrelsens sagsbehandling i
overensstemmelse med de forvaltningsretlige regler og principper, herunder
reglerne om partshøring, konkret begrundelse, saglighed, proportionalitet mv.
Havbrugene vil dermed også blive inddraget i de retlige grundlag, som
Miljøstyrelsen måtte træffe afgørelse på baggrund af.
Endelig vil der også være klageadgang og søgsmålsret forbundet med
Miljøstyrelsens eventuelle afgørelser, hvorved der vil kunne ske prøvelse af, om
Miljøstyrelsens vurderinger er korrekte.
Det forhold, at Kammeradvokatens rapport er undtaget for aktindsigt, er derfor ikke
forbundet med retssikkerhedsmæssige betænkeligheder som anført af Kromann
Reumert.
7. Klageadgang
Det er departementets vurdering, at der ikke er klageadgang i afgørelserne om afslag
på aktindsigt i Kammeradvokatens rapport om placeringstilladelser til havbrug.
Departementet henviser til, at rapporten ikke indgår i sagsgrundlaget for en
afgørelse, som departementet træffer afgørelse i. Aktindsigtsafslagene er således
meddelt som led i en ikke-afgørelsessag, og som der ikke er mulighed for at
indbringe for en højere administrativ myndighed. Dette burde have fremgået af de
pågældende afgørelser.
Departementet har beklageligvis i afgørelser af 15. og 16. juli 2019 angivet, at
afgørelserne kunne indbringes for Miljø- og Fødevareklagenævnet i medfør af
miljøoplysningslovens regler. Det er som ovenfor anført ikke tilfældet.
5
MOF, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 796: Spm. om kommentar til henvendelse af 17/4-20 fra Dansk Akvakultur om placeringstilladelser til havbrug og havbrugsgennemgang, til miljøministeren
Departementet har konstateret fejlen efter den angivne klagefrists udløb, hvorfor
der ikke er foretaget yderligere skridt med henblik på at berigtige forholdet.
Departementet skal dog beklage, at Kromann Reumert ikke modtog den korrekte
klagevejledning.
8. Spørgsmål mv.
Departementet står naturligvis til rådighed, hvis sagen giver anledning til yderligere
spørgsmål, herunder hvis ombudsmanden vurderer, at det er nødvendigt at
modtage kopi af Kammeradvokatens rapport om placeringstilladelser til havbrug
med henblik på at tage stilling til Kromann Reumerts henvendelse.
Kopi af departementets svar til ombudsmanden er sendt til Kromann Reumert.
Med venlig hilsen
Peter Hallenberg
Konstitueret Kontorchef
Miljø- og Fødevareministeriet
6