Miljø- og Fødevareudvalget 2019-20
MOF Alm.del
Offentligt
2193473_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Ch r istiansborg
1 240 København K
Den 1 8. m a j 2020
Ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestillings besvarelse a f spørgsmål nr. 7 91 (MOF a lm. del) s tillet
22. a pril efter ønske fra Erling Bonnesen (V ).
Spørgsm ål nr. 7 91
”V
il m inisteren redegøre for de nuvær ende r egler i Da nmark om v ilde dyr på m arkeder i Da nmark
s a mt for om fanget h eraf, og v il ministeren redegøre for s in h oldning til at forbyde vilde dyr på marke-
der i Da nmark og internationalt m ed h envisning til udmelding fra Dy renes Bes kyttelse den 22. a pril
2020 (bl.a . h os Ritzau) om deres igangsatte initiativ m ed forslag om forbud mod v ilde dyr på marke-
der ?”
Sv ar
Jeg h ar forelagt s pørgsmålet for Fødevarestyrelsen og Miljøstyrelsen.
Fødev arestyrelsen har taget u dgangspunkt i forholdene i Da nmark og dermed ikke i Gr ønland og Fæ-
r øerne, da r egulering a f markeder m ed vilde dyr og v ilde dyr til konsum i Gr ønland og Fær øerne er
h jem taget og dermed h ører under de lokale veterinærmyndigheder. Fødevarestyrelsen h ar a nsvar for
r eg ler og kontrol m ed a nimalske fødevarer, der produceres i fødevarevirksomheder, der eksporterer
a nimalske fødevarer fra Gr ønland. Animalske fødevarer er fx fiskevarer, kød af r ensdyr og kød a f s æ-
ler .
Fødev arestyrelsen oplyser, a t s tyrelsen ikke har kendskab til markeder i Da nmark, hvor der handles
m ed h verken levende eller døde v ilde dyr til konsum, s om det er tilfældet på
de s åkaldte ”wet m ar-
kets ”,
der fx findes i Asien. Slagtning af opdrættede dyr til konsum skal i Da nmark s om h ovedregel fo-
r egå i autoriserede slagterier, og v ildt m å nedlægges i naturen a f jæg ere m ed jagttegn i jagttiden efter
ja g tlovgivningen og fødevarelovgivningen. Fødevarelovgivningen indeholder ikke bestemmelser om a t
br inge v ilde dyr levende til en v irksomhed eller et marked for s lagtning til konsum. Jæg ere må a fsætte
det v ildt, de h ar nedlagt til autoriserede vildthåndteringsvirksomheder. Herudover må den enkelte jæ-
g er i m indre om fang a fsætte direkte til endelige forbrugere og detailvirksomheder.
A ndre samlinger a f levende dyr, som ikke er med henblik på salg til konsum, h erunder fx m arkeder,
dy rskuer eller udstillinger, s kal forudgående a nmeldes til Fødevarestyrelsen. Der er tale om dyrevel-
fær ds mæssige krav, s om forpligter arrangørerne a f sådanne samlinger til a t sikre, a t dyrene h oldes og
pa s ses forsvarligt. Er der tale om samlinger af m ere end én dyreart, s kal der desuden v ære en embeds-
dy r læge tilknyttet s amlingen, s om fører tilsyn m ed, a t kravene ov erholdes. Det for egår v ed, at Fødeva-
r es tyrelsen u dpeger en praktiserende dyrlæg e til opgaven, s om har s ærlig t kendskab til de pågældende
dy r earter, fx s ærligt kendskab til krybdyr. Der er og så dyresundhedsmæssige hensyn v ed m arkeder,
dy rskuer og u dstillinger mv., s om i da g alene er r ettet m od husdyr (klovbærende dyr, h erunder hjorte-
dy r og lamaer, fjerkræ, h erunder s trudsefugle i fangenskab, prydfugle, pelsdyr, h este, h unde, katte og
Mi l jø-
og Fødev areministeriet • Slotsholmsgade 12 • 1 216
Køb enhavn K
Tl f . 38 1 4 21 42 • Fax 33 1 4 50 42 • CV R 12854358 • EA N 5798000862005 • mf [email protected] • w ww.mf vm.dk
MOF, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 791: Spm. om de nuværende regler i Danmark om vilde dyr på markeder i Danmark samt for omfanget heraf m.m., til ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestilling
2193473_0002.png
g navere). Der er s åledes for nuværende ikke specifikke dyresundhedsmæssige krav for s a mlinger a f
kr ybdyr og lignende eksotiske a rter.
Da der er tale om lovligt handlede og opdr ættede dyr, og fordi der ikke forefindes
”wet markets”
i Da n-
m a rk, hvor der handles m ed levende eller døde v ilde dyr til konsum, vurderer Fødevarestyrelsen, a t
der ikke er risiko for introduktion a f nye pa togener fra den vilde fauna.
Der u dover nævnes det, a t det kræv er tilladelse fra Fødevarestyrelsen at drive erhvervsmæssig h andel
m ed levende dyr, og der s tilles krav til indretning a f s algslokalerne. Det er forbudt at h olde eller sælge
en la ng række dyrearter, s om kan frembyde fare eller er sær ligt vanskelige a t h olde på en dyrevær ns-
m æs s igt forsvarlig måde. Listen om fatter en lang række dyrearter, s om findes i den vilde natur.
Det oply ses, a t der i 2019 er a fholdt 251 samlinger af dyr (markeder, dyrskuer og u dstillinger) i Da n-
m a rk, hvor der foregik forevisning eller s alg a f dyr. På 1 31 a f disse s amlinger, har der vær et tale om
s a mlinger af fugle, krybdyr og lignende eksotiske a rter.
På ba g grund af ov enstående vurderer Fødevarestyrelsen ikke, a t der er risiko for, a t pandemier s om
den v erserende COV ID-1 9 pandemi v il kunne s tarte på de markeder, dyrskuer og u dstillinger, der i dag
finder s ted i Da nmark.
Miljøs tyrelsen oplyser, a t s tyrelsen ikke h ar r egler, der s pecifikt r egulerer salg a f v ilde dyr på m arke-
der , m en at s tyrelsen er r essortmyndighed for flere generelle r egler, der r egulerer handel m ed v ilde
dy r . Ligesom Fødevarestyrelsen h enviser Miljøstyrelsen til, a t det for jagtbare arter vil være m uligt i et
v ist om fang a t sælge disse. For arter, h vor der ikke er ja gttid, er der m eget begrænset m ulighed for
s a lg, fx kan der g ives dispensation til erhvervsmæs sigt s alg a f vinbjergsnegl. Udgangspunktet er, a t
m a n i Da nmark ikke m å indfange, transportere eller sælge naturligt forekommende v ildt fra den dan-
s ke natur, medmindre der er tale om jagtbare arter, hvor transport og s alg er m uligt, s åfremt dyrene er
lov ligt nedlagt.
Miljøs tyrelsen h enviser også til CITES-r eglerne
1
, der r egulerer international handel med truede v ilde
dy r og planter. R eglerne betyder, a t der kræves tilladelse til indførsel til og u dførsel fra EU a f dyr, der
er om fattet af CITES. Ha ndlen kan og så om fatte vildtfangne individer. CITES indeholder ikke s ærlige
bes temmelser om for eksempel h andel på markeder, dyrevelfærd eller s undhed. Med h enblik på even-
tu elle tilsyn m ed ov erholdelse af CITES-r eglerne h older Miljøstyrelsen s ig orienteret om diverse dyre-
m es ser og deltager indimellem på s ådanne som oftest sammen m ed Fødevarestyrelsens kontrollanter,
m en Miljøstyrelsen h ar ikke et s amlet kendskab til s ådanne m arkeder, da det ligger u den for styrelsens
r essort.
På ba g grund af ov enstående s er jeg ingen a nledning til a t forbyde vilde dyr på m arkeder i Da nmark.
Fødev arestyrelsen vurderer, at der ikke er risiko for udbrud af pandemier fra de nævnte markeder, dy -
r es kuer og u dstillinger, ligesom Miljøstyrelsen oplyser, a t der g enerelt er forbud mod indfangning, her-
u nder opbevaring, transport og s alg a f vildtlevende arter i Da nmark , m edmindre der er ta le om ja gt-
ba r e a rter, hvor transport og salg er m uligt, såfremt dyrene er lovligt nedlagt for s alg . Et for bud mod
v ilde dyr på m arkeder i Da nmark v il ramme det lovlige, regulerede salg og h old a f fx fugle, krybdyr og
lignende eksotiske arter, h erunder CITES-dy r.
1
CIT ES gennemført ved EU´s Rådsforordning nr. 338/97 af 9. december 1996 om beskyttelse af vilde dyr og planter ved kontrol
a f handelen hermed
2
MOF, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 791: Spm. om de nuværende regler i Danmark om vilde dyr på markeder i Danmark samt for omfanget heraf m.m., til ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestilling
I for h old til ønsket om internationale drøftelser a f em net bør det s ker i internationalt r egi fx v ia den
internationale dyresundhedsorganisation (OIE), og h er s tøtter Da nmark, a t EU bringer s pørgsmålet
op s narest muligt.
Mog ens Jensen
/
Per Pr eisler Ch ristiansen
3