Pressemeddelelse
fra
Danmarks Fiskeriforening PO
Nordensvej 3, Taulov
DK - 7000 Fredericia
Axeltorv 3, Axelborg
DK - 1609 København V
Tlf. +45 70 10 40 40
Fax. +45 75 45 19 28
www.dkfisk.dk
22. oktober 2019
Bevar den åbne kystfiskerordning
Der er brug for handling nu, ellers udløber den åbne/tidsbegrænsede
kystfiskerordning
–
en ordning, som har og fortsat bør styrke dansk kystfiskeri
Hvad enten du spørger kystfiskerne Erik Pedersen i Hirtshals eller Thomas Hansen i Hvide
Sande, så er de ikke i tvivl. Den åbne kystfiskerordning, også kaldet den tidsbegrænsede
ordning, er guld værd.
Her kan de få ekstra fisk, og den styrker og sikrer dansk kystfiskeri. Men desværre står den
åbne ordning til at lukke ved årsskiftet, med mindre politikerne griber ind
–
og det, håber
kystfiskerne i Danmarks Fiskeriforening, vil ske.
- Vi ønsker et bredt og stort kystfiskeri i Danmark. Der skal være plads til alle
–
både
bundgarn, garnfartøjer og kysttrawlere. Det er der i den åbne ordning, og derfor bør den
bevares. Den sikrer bredden i dansk kystfiskeri, siger Allan Buch, der er formand for
Udvalget for Kystnært Fiskeri, Danmarks Fiskeriforening.
Udvalget har lavet et forslag til, hvordan de mener, at fremtidens kystfiskerordning bør se ud,
og sendt det til minister for fødevarer, fiskeri og ligestilling Mogens Jensen og Folketingets
Miljø- og Fødevareudvalg d. 22. oktober. Læs anbefalingerne
her.
Der findes både en åben og en lukket, også kaldet tidsubegrænset, kystfiskerordning. Den
lukkede er for alle fartøjer under 15 meter, samt 15-17 meter med udvalgte redskaber, og så
er den permanent. Man binder sig altså i ordningen, og modsat den åbne udløber den ikke
ved årsskiftet.
Den åbne kystfiskerordning er derimod tidsbegrænset og løber i tre år ad gangen. Den er
altså fleksibel, hvilket er vigtigt i kystfiskeriet, hvor kvoterne svinger, fiskene flytter sig og
fiskeriet er omskifteligt. Samtidig er den for alle kystfiskere med fartøjer under 17 meter
uanset redskab. Ergo favner den flere kystfiskere end den lukkede, hvilket også ses på
tallene. Der er 195 fartøjer i den åbne ordning mod 63 fartøjer i den lukkede. Over årene har
det også været den åbne ordning, som har oplevet størst fremgang.
- Den åbne ordning er populær! Hvorfor lukke noget, der fungerer? spørger Allan Buch, der
mener, at den lukkede ordning ikke bør stå alene, men skal suppleres af den åbne: