Miljø- og Fødevareudvalget 2019-20
MOF Alm.del
Offentligt
2173816_0001.png
J.nr. 2020-10303
Ref. ANDPE/IRE
Den 18. marts 2020
Bidrag til svar på MOF 687
Departementet har anmodet Miljøstyrelsen om at bidrage til besvarelse af MOF alm. del.
687:
”Vil ministeren sende en liste over de sundhedsmæssige risici
forbundet med svineindustri,
f.eks.aerosoler, svovlbrinte, ammoniak, mercaptaner, methan, MRSA osv., og vil ministeren
give et overordnet skøn over de samlede sundhedsomkostninger ved dansk
svineproduktion?”
Departementet ønsker, at MST bidrager med en liste over de sundhedsmæssige risici
forbundet med svineindustri, der kan indsættes i besvarelsen som tabel eller liste.
Miljøstyrelsen kan oplyse, at styrelsen tidligere (i 2015 og 2016) har været i dialog med
Sundhedsstyrelsen om eventuelle risici for menneskers sundhed som følge af driften af
svinebrug.
Sundhedsstyrelsen informerede om, at forskningen på dette område iflg. en forsker på
Arbejds- og Miljømedicinsk Klinik OUH var meget begrænset. Sundhedsstyrelsen fulgte med
i udenlandsk forskning på området og informerede Miljøstyrelsen om forskellige
forskningsresultater. Der var ikke resultater, der gav anledning til at ændre reguleringen af
husdyrbrug i Danmark. Det bemærkes, at de danske generelle afstandskrav fra svinebrug til
naboer samt yderligere krav om længere afstande ved ansøgning om miljøgodkendelse pga.
lugtgener må forventes også at begrænse eventuelle sundhedsrisici for omgivelserne.
Ved Miljøstyrelsens dialog med Sundhedsstyrelsen blev flg. mulige risici nævnt:
Ammoniak
Støv
Endotoksiner
MRSA
Overførsel af bakterier og virus via stuefluer
MST bemærker desuden, at støj kan indebære en mulig sundhedsrisici.
Miljøstyrelsen understreger, at der med ovenstående liste over mulige risici ikke er draget
nogen konklusion om, hvorvidt de realistisk set kan forventes at udgøre sundhedsrisici under
danske forhold. Miljøstyrelsen forventer at Miljø- og Fødevareministeriet vil blive orienteret,
Miljøstyrelsen
Tolderlundsvej 5
5000 Odense C
Tlf. 72 54 40 00
• CVR
25798376
• EAN
5798000860810
[email protected]
www.mst.dk
MOF, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 689: Spm. om kommentar til pressemeddelelsen Mere indflydelse på husdyrsager fra Holbæk Kommune den 24. februar 2020 (https://holbaek.dk/nyheder-og-presse/nyheder/by-og-landskab/2020/mere-indflydelse-paa-husdyrsager), herunder kommentere ønsket om større lokal indflydelse på husdyrsager, til miljøministeren
2173816_0002.png
hvis der findes evidens for sundhedsrisici, der skal håndteres via miljøreguleringen af
husdyrbrug.
I forhold til de stoffer mv., der nævnes i MOF spørgsmål 687, kan Miljøstyrelsen endvidere
oplyse, at der er fastsat B-værdier
1
for følgende stoffer, der nævnes i spørgsmål 687:
-
-
Ammoniak: 0,3 (B-værdi mg/m3) fastsat i 1990
Mercaptaner: 0,0002 (B-værdi mg/m3) fastsat i 1990
B-værdier anvendes af myndighederne i forbindelse med regulering af virksomheders udslip
af kemiske stoffer til udeluften. Skorstene og afkast dimensioneres, så der sikres en
tilstrækkelig fortynding af udledningen til atmosfæren, så B-værdierne overholdes.
Dimensioneringen foretages ved hjælp af OML-modellen, de spørgsmål r er nærmere
beskrevet i Luftvejledningen, Miljøstyrelsens vejledning nr. 2, 2001.
En B-værdi (bidragsværdien) er den enkelte virksomheds samlede maksimalt tilladelige
bidrag til tilstedeværelsen af et forurenende stof i luften i omgivelserne uden for
virksomheden, dvs. immissionen.
B-værdier har til formål at beskytte befolkningen mod skadelige effekter og gener fra
luftforureningen. Derfor fastsættes B-værdier ud fra et generelt ønske om at begrænse
luftforurening fra virksomheder og at opnå et højt beskyttelsesniveau
det vil sige, at
beskyttelsen både skal omfatte særligt følsomme grupper og tage hensyn til, at der er tale om
vedvarende udsættelse. B-værdier skal derfor betragtes som en sikkerhedsgrænse og ikke en
faregrænse.
Miljøstyrelsen har desuden modtaget følgende bidrag fra Fødevarestyrelsen til besvarelsen af
spørgsmål 687:
”Når mennesker har kontakt med dyr –
herunder også i svineproduktionen
kan der være
en risiko for smitte med zoonotiske mikroorganismer såsom f.eks. husdyr-MRSA og
salmonella. Almindelig, god arbejdshygiejne bør derfor iagttages.”
Med hensyn til de sundhedsøkonomiske omkostninger ved husdyr-MRSA:
Fødevarestyrelsen kan oplyse, at i 2015 gennemførte Det Nationale Institut for Kummuners
og Regioners Analyse og Forskning (KORA) en analyse af omkostningerne ved husdyr-
MRSA for sundhedsvæsenet. Denne analyse blev opdateret i forbindelse med MRSA-
eksperternes rapport fra 2017 ”MRSA, Risiko og håndtering, ved MRSA
ekspertgruppen,
August 2017”. Af rapporten fremgår det:
” Den af KORA i 2015 gennemførte analyse af omkostninger ved husdyr-MRSA
for
sundhedsvæsenet i Danmark viste, at de samlede årlige omkostninger ved husdyr-MRSA
1
https://www2.mst.dk/Udgiv/publikationer/2016/08/978-87-93529-02-1.pdf
2
MOF, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 689: Spm. om kommentar til pressemeddelelsen Mere indflydelse på husdyrsager fra Holbæk Kommune den 24. februar 2020 (https://holbaek.dk/nyheder-og-presse/nyheder/by-og-landskab/2020/mere-indflydelse-paa-husdyrsager), herunder kommentere ønsket om større lokal indflydelse på husdyrsager, til miljøministeren
2173816_0003.png
for sundhedsvæsenet i Danmark i 2014 var ca. 43 mio. kr. Sundhedsstyrelsen finder at de
beregnede udgifter for sundhedsvæsenet fortsat er gældende i 2017. Dog må der tillægges
en merudgift til implementering af Sundhedsstyrelsens reviderede vejledning fra 2016.
Sundhedsstyrelsen vurderer, at udgivelsen af Sundhedsstyrelses reviderede vejledning til
forebyggelse af spredning af MRSA i 2016 er forbundet med en årlig meromkostning på
omkring fem millioner kroner.”
Det kan endvidere oplyses, at MRSA ekspertgruppen i rapporten ikke anbefalede at
bekæmpe husdyr-MRSA i Danmark, men anbefalede at håndtere situationen med tiltag til
at holde husdyr-MRSA inde i besætningerne og forebygge, at husdyr-MRSA spredes fra
svinestalde til det omgivende samfund ved smitteforebyggende tiltag.
Link til rapporten:
https://www.foedevarestyrelsen.dk/SiteCollectionDocuments/Dyresundhed/Dyresygdom
me/15082017%20MRSA%20rapport.pdf
Fødevarestyrelsen er ikke bekendt med udregninger af sundhedsøkonomiske konsekvenser
for andre sygdomme. Der henvises til sundhedsmyndighederne.
3