Miljø- og Fødevareudvalget 2019-20
MOF Alm.del
Offentligt
2173815_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
J.nr. 2020-5341
Den 2. april 2020
Miljøministerens besvarelse af spørgsmål nr. 689 (MOF alm. del) stillet den 5. marts efter ønske fra
Zenia Stampe (RV).
Spørgsmål nr. 689
”Vil
ministeren kommentere pressemeddelelsen "Mere indflydelse på husdyrsager" fra Holbæk
Kommune den 24. januar 2020 (http://holbaek.dk/nyheder-og-presse/nyheder/by-og-
landskab/2020/mere-indflydelse-paa-husdyrsager), herunder kommentre ønsket om større lokal
indflydelse på husdyrsager?
Svar
I pressemeddelelsen "Mere indflydelse på husdyrsager" fra Holbæk Kommune giver et flertal af
politikerne i Holbæk Kommunes økonomiudvalg udtryk for, at de gerne vil have bedre muligheder for
at lave en helhedsvurdering i forhold til store udvidelser af husdyrbrug. Ønsket om bedre muligheder
for at foretage en helhedsvurdering ved godkendelser af husdyrbrug begrundes med, at kommunen
derved bedre kan varetage hensynene til hhv. naboer, bosætningsmuligheder generelt,
transportbelastning, støj og klimaet.
Husdyrreguleringen varetager hensynet til naboer ved regulering af en række forhold. Reguleringen
indebærer bl.a., at kommunalbestyrelsen ved tilladelse eller godkendelse af udvidelse af et husdyrbrug
skal påse, at det nærmere fastsatte beskyttelsesniveau for lugt er overholdt. Med afsæt i
grænseværdierne for lugt varetages hensynet til naboer til husdyrproduktioner i praksis på den måde,
at der beregnes en geneafstand fra husdyrbruget til naboerne. I beregningen indgår en række faktorer,
hvor især produktionens art og størrelse har betydning. En stor produktion vil derfor have en større
geneafstand end en tilsvarende mindre produktion. Derudover er der et generelt minimumskrav på 50
meter til naboer, som skal overholdes i alle tilfælde. Transportbelastning og støj indgår i de øvrige
forhold og miljøpåvirkninger, som kommunen skal vurdere, og som skal indgå i vilkårsfastsættelsen.
Der henvises i denne forbindelse til uddrag fra et tidligere svar til Folketinget fra september 2019, der
vedrører vejforhold (MOF alm. del nr. 50-55):
”Blandt
de forhold og miljøpåvirkninger, som kommunen skal vurdere, og som skal indgå i
vilkårsfastsættelsen, kan bl.a. nævnes gener fra det ansøgte som følge af støj, rystelser og transport.
Kommunen kan dog alene stille vilkår, som er begrundet i miljømæssige forhold, herunder særligt
støj. Trafiksikkerhed, vejplanlægning, vejvedligeholdelse mv. varetages ikke i miljølovgivningen,
men henhører under transportministerens ressort."
I pressemeddelelsen efterspørger Holbæk Kommune muligheden for at kunne varetage klimahensyn
ved godkendelse af udvidelser af husdyrbrug. Klimahensyn vurderes for nuværende ikke at kunne
Miljø- og Fødevareministeriet
Slotsholmsgade 12
1216 København K
Tlf. 38 14 21 42
Fax 33 14 50 42
• CVR
12854358
• EAN
5798000862005
[email protected]
www.mfvm.dk
MOF, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 689: Spm. om kommentar til pressemeddelelsen Mere indflydelse på husdyrsager fra Holbæk Kommune den 24. februar 2020 (https://holbaek.dk/nyheder-og-presse/nyheder/by-og-landskab/2020/mere-indflydelse-paa-husdyrsager), herunder kommentere ønsket om større lokal indflydelse på husdyrsager, til miljøministeren
varetages inden for husdyrreguleringen. Overvejelser herom forventes at indgå i arbejdet med en
kommende klimahandlingsplan.
I pressemeddelelsen nævnes bosætningsmuligheder generelt som et hensyn, der også vil kunne
varetages bedre, hvis kommunen får mulighed at foretage en helhedsvurdering ved godkendelse af
husdyrbrug. Bosætningsmuligheder varetages ikke i miljølovgivningen men henhører under planloven
og er dermed Erhvervsministerens ressort.
Holbæks borgmester udtaler i pressemeddelelsen, at kommunen har det formelle ansvar for de
afgørelser, der træffes i forbindelse med ansøgning om godkendelse af husdyrbrug, men at kommunen
ikke har mulighed for at afveje de til tider modsatrettede hensyn.
Husdyrbrugloven har til formål at værne om natur, miljø og landskab, så udviklingen af
husdyrproduktionen og anvendelsen af gødning kan ske på et bæredygtigt grundlag i respekt for
menneskers livsvilkår og for bevarelsen af dyre- og plantelivet. Reguleringen er således udtryk for en
afbalancering af de ofte modsatrettede hensyn, der er til hhv. erhverv og omgivelser, herunder naboer
og miljøet.
Omfanget af de kommunale vurderinger er blevet begrænset ved ændringer af husdyrbrugloven i hhv.
2011 og 2017. Lovændringen i 2017 betød, at beskyttelsesniveauerne på husdyrområdet i højere grad
skulle lægges fast i nationalt fastsatte generelle regler, der i mindre omfang nødvendiggør vurderinger
i den enkelte sag. Lovændringen sikrer, at beskyttelsesniveauerne er de samme i hele landet, og at
landmænd bliver behandlet ens på tværs af kommunegrænser. Dertil kommer, at en begrænsning af de
kommunale vurderinger har medført væsentligt kortere sagsbehandlingstider.
Miljø- og Fødevareministeriet er samtidig opmærksom på, at der kan være særlige problemstillinger,
der knytter sig til store husdyrbrug. Der har i den senere tid været en stigning i antallet af sager, hvor
både borgere og kommuner udtrykker kritik af store husdyrbrug, herunder placeringen af dem. En del
af denne kritik har også omhandlet den sundhedsrisiko, der måske kan være forbundet med at bo tæt
på husdyrbrug. Særligt én hollandsk undersøgelse er blevet anvendt som argument for, at der skulle
være forøget sundhedsrisiko ved at bo tæt på husdyrproducenter. Miljø- og Fødevareministeriet har
efter anbefaling fra Sundhedsstyrelsen besluttet at igangsætte en fuldstændig gennemgang af de
eksisterende videnskabelige undersøgelser af helbredseffekter af luftforurening relateret til
husdyrbrug. Miljø- og Fødevareministeriet vil i første omgang afvente resultatet af denne gennemgang
og herefter vurdere, om der er anledning til at kigge nærmere på reguleringen af store husdyrbrug.
Lea Wermelin
/
Peter Hallenberg
2