Miljø- og Fødevareudvalget 2019-20
MOF Alm.del
Offentligt
2169295_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
Den 26. marts 2020
Ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestillings besvarelse af spørgsmål nr. 668 (MOF alm. del) stillet
den 27. februar 2020 efter ønske fra Orla Østerby (KF).
Spørgsmål nr. 668
”Er det kutyme at udlevere kontrolrapporter med indskærpelser ved aktindsigtsbegæringer før
virksomhederne har haft mulighed for at blive hørt?”
Svar
Jeg har forelagt spørgsmålet for Fødevarestyrelsen, som har oplyst følgende:
”Almindeligvis
partshøres en virksomhed i forbindelse med udarbejdelsen af selve kontrolrapporten.
Der kan dog være sager, der grundet sagernes nærmere komplekse indhold, først kan sagsbehandles
på et af Fødevarestyrelsens kontorer, fx hvis der kræves særlig ekspertise til vurdering af lovligheden af
et anvendt fødevaretilsætningsstof. I sådanne sager kan det være relevant at partshøre virksomheden
efter selve kontrolbesøget er afsluttet hos virksomheden, inden der evt. udstedes et forbud mod
markedsføring.
Modtager Fødevarestyrelsen en aktindsigtsbegæring fra fx en journalist under selve sagsbehandlingen,
skal denne håndteres sideløbende under iagttagelse af lovgivningens bestemmelser herom.
Det følger af § 7, stk. 3, i offentlighedsloven, at retten til aktindsigt i et dokument, der er afsendt fra
Fødevarestyrelsen, først gælder fra dagen efter dokumentets afsendelse.
Aktindsigtsanmoder er som udgangspunkt berettiget til at modtage alle sagens dokumenter, jf.
offentlighedslovens § 7, stk. 1, dog således at dokumenter og oplysninger, der kan undtages fra
aktindsigt efter offentlighedslovens regler, kan udelades.
Efter offentlighedslovens § 30, nr. 2, omfatter retten til aktindsigt ikke oplysninger om tekniske
indretninger eller fremgangsmåder eller om drifts- eller forretningsforhold eller lignende, for så vidt
det er af væsentlig økonomisk betydning for den person eller virksomhed, oplysningen angår, at
begæringen ikke imødekommes.
Aktindsigt kan efter forarbejderne til offentlighedsloven alene nægtes, hvis det må antages, at
udlevering af de § 30, nr. 2 nævnte forhold indebærer en nærliggende risiko for, at der - typisk af
konkurrencemæssige grunde - påføres den pågældende virksomhed skade, navnlig økonomisk skade af
nogen betydning.
I de tilfælde, hvor der i forbindelse med behandlingen af en anmodning om aktindsigt opstår tvivl om,
hvorvidt oplysningerne, der fremgår af de dokumenter, der er omfattet af anmodningen, er
Miljø-
og Fødevareministeriet • Slotsholmsgade 12 • 1216
København K
Tlf. 38 14 21 42 • Fax 33 14 50 42 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected] • www.mfvm.dk
MOF, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 668: Spm. om det er kutyme at udlevere kontrolrapporter med indskærpelser ved aktindsigtsbegæringer før virksomhederne har haft mulighed for at blive hørt, til ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestilling
virksomhedsfølsomme og som følge heraf eventuelt kunne få en økonomisk skadesvirkning for
virksomheden, såfremt disse udleveres, foretager Fødevarestyrelsen en høring af virksomheden over
disse oplysninger, inden der træffes afgørelse om aktindsigt. Virksomhedsfølsomme oplysninger kan i
den forbindelse eksempelvis være oplysninger om forretningsforbindelser og kundelister samt andre
forretningshemmeligheder. Der vil som udgangspunkt ikke fremgå virksomhedsfølsomme oplysninger
i offentlighedslovens forstand af Fødevarestyrelsens kontrolrapporter, men det vurderes konkret i
forbindelse med behandling af aktindsigtsanmodningen.”
Mogens Jensen
/
Annelise Fenger
2