Miljø- og Fødevareudvalget 2019-20
MOF Alm.del
Offentligt
2165747_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
Den 19. marts 2020
Miljøministerens besvarelse af spørgsmål nr. 608 (MOF alm. del) stillet 20. februar 2020 efter ønske
fra Mai Villadsen (EL).
Spørgsmål nr. 608
Vil ministeren oversende en skematisk opgørelse over de enkelte udgifter i Naturstyrelsens
beregninger af pris for udlægning af urørt statsskov, herunder hvilke forudsætninger
de enkelte udgifter baserer sig på (f.eks. arealstørrelser, skiltning, vedligeholdelse af veje
og stier, typer af hegn), og vil ministeren endvidere oplyse, i hvilket omfang de enkelte
udgiftsposter for udlægning af urørt statsskov falder over tid?”
Svar
Jeg har forelagt spørgsmålet for Naturstyrelsen, som oplyser:
”Omkostninger
forbundet med udlæg af urørt skov omfatter dels et nettoindtægtstab i forhold til den
hidtidige skovdrift, dels udgifter til naturpleje (eksempelvis græsning og genopretning af naturlig
hydrologi) samt øvrige udgifter knyttet til arealerne og forvaltningen.
Nedenstående tabel opsummerer omkostningerne ved udlægning af urørt skov på de statsejede
arealer, som Naturstyrelsen forvalter.
Urørt skov på alle statens
skovarealer inkl. naturpleje
102.000*
kr./ ha/år
-1.200
0
-100
-900
Supplerende udlæg af urørt
skov (FL2020)
Eksempelvis 6-8.000
kr./ ha/år
-1.300 til -1.500
0
-100
-900
Areal med urørt skov (ha)
Nettoindtægtstab
Mindreudgifter funktionær- og
fællesomkostninger
Øvrige omkostninger (Meromkostninger til at
sikre adgang for friluftslivet m.v.)
Naturpleje
Totalt
-2.200
-2.300 til -2.500
* Fraregnet arealer med eksisterende urørt skov. Indeholder arealer, der er udpeget som led i Aftalen om
Naturpakken fra 2016, hvor urørt skov er under indfasning.
Nettoindtægtstabet ved ophør af skovdrift er varigt, da Naturstyrelsen vil miste en årlig indtægt fra
hugst og salg af en del af skovenes årlige vedmassetilvækst. I beregningerne af nettoindtægtstabet
indgår salgsindtægter fra salg af råtræ fratrukket skovnings- og transportomkostninger, herunder det
reducerede behov for investeringer i plantning og træproduktionen.
Miljø-
og Fødevareministeriet • Slotsholmsgade 12 • 1216
København K
Tlf. 38 14 21 42 • Fax 33 14 50 42 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected] • www.mfvm.dk
MOF, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 608: Spm. om skematisk opgørelse over de enkelte udgifter i Naturstyrelsens beregninger af pris for udlægning af urørt statsskov, til miljøministeren
I det nettoindtægtstab ved et nyt udlæg af en mindre del af statens skovarealer, der fremgår af tabellen,
antages en fordeling på 67 pct. løvskove med en høj træproduktion og 33 pct. nåletræsplantager med
en lavere træproduktion. Nettoindtægtstabet, hvis der alene udlægges løvskove, der generelt har både
et højt biodiversitetspotentiale og en høj økonomisk værdi, udgør 1.700-1.900 kr./ha/år. Eventuelle
besparelser af funktionærlønninger og fællesomkostninger (kontorhold m.v.) i forbindelse med ophør
af skovdriften antages at blive anvendt til nye naturplejeopgaver, derfor er mindreudgifterne sat til 0
kr./ha/år. I styrelsens arealforvaltning anvendtes i 2019 10 pct. af arbejdstiden på skovdrift.
Når der ikke længere skal transporteres træ på vejene, spares omkostninger til selve vejvedligeholdet.
Men samlet set vil der erfaringsmæssigt efter en årrække være en meromkostning til opretholdelse af
friluftslivets muligheder, bl.a. til sikring af adgangsveje ved at rydde væltede træer på stierne, holde
opvæksten af træer på stier og veje nede, sikre forpligtigelser til at lede vand væk fra naboarealer,
håndtere risikotræer m.v. Det er opgaver, der i dag gennemføres som en naturlig del af skovdriften,
men som vil stå tilbage som en selvstændig udgift ved ophør med træproduktion.
Genopretning af naturlig hydrologi forventes at ske over en længere årrække, men denne del af
naturplejeindsatsen vil på langt sigt bortfalde. Bekæmpelse af invasive arter, der kan påvirke skovens
biodiversitet negativt, forventes at være løbende og fortrinsvis i områder uden skovgræsning.
Skovgræsning består af en etableringsomkostning og en årlig driftsomkostning til sikring af
dyrevelfærd og vedligeholdelse af hegn samt afskrivning af hegnet. I estimatet antages skovgræsning
etableret over længere tid og er indeholdt i de varige omkostninger. De anførte omkostninger til
naturpleje vil kunne sikre den mest nødvendige naturpleje herunder den mest optimale skovgræsning
på de vigtigste lokaliteter. Der er tale om et groft skøn baseret på erfaringstal fra eksisterende
græsningsprojekter.”
Lea Wermelin
/
Peter Ilsøe
2