TRANSPORTMINISTEREN
16. marts 2020
2020-1799
Miljø- og Fødevareudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Miljø- og Fødevareudvalget har i brev af 19. februar 2020 stillet mig følgende
spørgsmål (MOF alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra René Christensen (DF).
Spørgsmål nr. 575:
Banedanmark har tidligere oplyst, at ingen alternativer til glyfosatbaserede
bekæmpelsesmidler har vist sig tilstrækkeligt effektive og/eller rentable, jf. svar
på MOF alm. del
–spørgsmål
138, folketingsåret 2018-19, 2. samling. Vil mini-
steren redegøre for de økonomiske konsekvenser for Banedanmark, hvis sel-
skabet ikke længere kan gøre brug af glyfosatbaserede bekæmpelsesmidler?
Svar:
Glyphosat (Roundup) anvendes på transportområdet i langt overvejende grad
til behandling af jernbanebanespor, og har et jernbanesikkerhedsmæssigt for-
mål. Brugen af sprøjtemidler på transportområdet er nødvendig, da sprøjtning
ikke uden sikkerhedsmæssige risici og driftsforstyrrelser kan erstattes af anden
bekæmpelse.
Transport- og Boligministeriet anvendte 1051 kg glyphosat (Roundup) i 2018,
hvor Banedanmark alene stod for ca. 90 pct. af forbruget. Banedanmark har
vurderet, at det vil medføre økonomiske meromkostninger for Banedanmark
på mindst 200 mio. kr. årligt og muligvis flere gange højere, hvis Banedanmark
ikke længere kan anvende glyphosat.
Forbydes glyphosat forventes det ikke kun have økonomiske konsekvenser.
Effektiv bekæmpelse af vegetation er desuden nødvendig for at forebygge ned-
brydningen af sporet og ballasten, så driften kan sikres under sikkerhedsmæs-
sigt og arbejdsmiljømæssigt forsvarlige forhold. Hvis vegetationen ikke be-
kæmpes, vil sporet endvidere gradvist gro til, ballasten vil blive nedbrudt og
afvandingsevnen vil blive forringet. Det vil føre til destabilisering af sporet og
ultimativt til sporlukninger.
Såfremt vegetation i sporet og på øvrige befæstede arealer skal fjernes uden
brug af sprøjtemidler, vil det ligeledes udgøre en arbejdsmiljørisiko, da det vil
kræve færdsel til fods på banelegemet for eksempel ved vedligehold eller range-
ring.