Miljø- og Fødevareudvalget 2019-20
MOF Alm.del
Offentligt
2163146_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
Den 13. marts 2020
Miljøministerens besvarelse af spørgsmål nr. 565 (MOF alm. del) stillet 17. februar 2020 efter ønske
fra Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg.
Spørgsmål nr. 565
”Vil
ministeren redegøre for, hvorvidt udgiften til habitatkonsekvensvurdering i relation til
eksisterende og nye havbrug påhviler myndighederne eller den enkelte havbrugsvirksomhed?
Redegørelsen bedes præsenteret med gennemgang af relevante afgørelser fra instanser både på
nationalt og EU-plan samt anvisning af lovhjemmel.”
Svar
Havbrugsvirksomhed kræver efter gældende regler en placeringstilladelse efter fiskeriloven
(lovbekendtgørelse nr. 261 af 21. marts 2019) og en miljøgodkendelse efter miljøbeskyttelsesloven
(lovbekendtgørelse nr. 1218 af 25. november 2019).
Både ved en ansøgning om placeringstilladelse (fiskerilovens § 10 e, stk. 2) og en ansøgning om
miljøgodkendelse (§ 7, stk. 6, nr. 6, i bekendtgørelse nr. 1595 af 6. december 2018 om udpegning og
administration af internationale naturbeskyttelsesområder) stilles krav om, at der foretages en
habitatkonsekvensvurdering.
For så vidt angår placeringstilladelser, afholder Miljøstyrelsen som udgangspunkt udgifterne til brug
for habitatkonsekvensvurderingen, jf. fiskerilovens § 10 e, stk. 2, sammenholdt med forarbejderne
hertil
1
. Miljøstyrelsen kan dog afvise at foretage en habitatkonsekvensvurdering, hvis det på forhånd
vurderes, at ny eller fortsat havbrugsdrift vil være uforenelig med bevaringsmålsætningerne for
lokaliteten, eller hvis omfanget af det konkrete havbrugsprojekt vurderes at være uproportionalt i
forhold til omkostningerne ved en habitatkonsekvensvurdering. Ansøger kan i en sådan situation
vælge selv at tilvejebringe en habitatkonsekvensvurdering for egen regning, som efterfølgende vil
skulle indgå i Miljøstyrelsens beslutning om, hvorvidt der kan gives placeringstilladelse i den konkrete
sag.
For så vidt angår miljøgodkendelser, er spørgsmålet om, hvem der afholder udgifterne til
habitatkonsekvensvurderingen, ikke udtrykkeligt reguleret i de gældende regler. Det påhviler den
kompetente myndighed at foretage habitatkonsekvensvurderingen, og myndigheden har i den
forbindelse ansvaret for at sikre, at den pågældende sag er tilstrækkelig oplyst til, at der er grundlag for
at foretage habitatkonsekvensvurderingen. Det følger i den forbindelse af § 6, stk. 9, i
godkendelsesbekendtgørelsen (bekendtgørelse nr. 1534 af 9. december 2019 om godkendelse af
listevirksomhed), at godkendelsesmyndigheden kan kræve yderligere oplysninger fra en
1
Der henvises til de specielle bemærkninger til § 1, nr. 6, i forslag til lov nr. L 136 af 27. marts 2008 om ændring af lov om fiskeri
og fiskeropdræt.
Miljø- og Fødevareministeriet
Slotsholmsgade 12
1216 København K
Tlf. 38 14 21 42
Fax 33 14 50 42
• CVR
12854358
• EAN
5798000862005
[email protected]
www.mfvm.dk
MOF, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 565: Spm. om, hvorvidt udgiften til habitatkonsekvensvurdering i relation til eksisterende og nye havbrug påhviler myndighederne eller den enkelte havbrugsvirksomhed, til miljøministeren
listevirksomhed ud over dem, der er krævet i bilag 3 og 4 samt i bilaget til bekendtgørelse om
standardvilkår i godkendelse af listevirksomhed, i det omfang, det er nødvendigt af hensyn til
afgørelsen. Med hjemmel i denne bestemmelse kan en ansøger om en miljøgodkendelse pålægges for
egen regning at frembringe oplysninger, som er nødvendige for myndighedens
habitatkonsekvensvurdering.
Lea Wermelin
/
Isabelle Navarro Vinten
2