Miljø- og Fødevareudvalget 2019-20
MOF Alm.del
Offentligt
2163970_0001.png
Den 16. marts 2020
Folketingets Miljø- og
Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
Minister for fødevarer, fiskeri og ligestillings besvarelse af spørgsmål nr. 558 stillet den 17.
februar 2020 efter ønske fra Susanne Zimmer (ALT).
Spørgsmål nr. 558
Vil ministeren oplyse, om EU yder støtte til kampagner/projekter i Danmark eller om der fra
dansk side ydes støtte til projekter/ kampagner i Danmark eller udlandet, som har til formål at
øge salget af kød? Støtten bedes oplyst for de sidste 5 år opgjort på projekter/kampagner og på,
hvor meget støtte der er givet.”
Svar
Der ydes støtte til sådanne kampagner/projekter fra EU og dansk side. Støtten ydes i henhold til
de i:
Landbrugsstøtteloven etablerede produktions- og promilleafgiftsfonde til afsætningsfremme
på kødområdet specifikt, jf. Finanslovens § 24.24.51. Produktions- og promilleafgiftsfonde
mv. inden for fødevaresektoren samt
Europa-Parlamentets og Rådets forordning om oplysningskampagner og salgsfremstød (EU-
promotion) for landbrugsprodukter i det indre marked og i tredjelande specifikt i Danmark
på kødområdet, jf. Finanslovens § 24.21.02.65. Oplysningskampagner og salgsfremstød.
./.
Der er fra dansk side ydet støtte til kampagner/projekter som har til formål at øge salget af kød i
Danmark eller i udlandet, jf. nedenstående oversigtstabel, for detaljer se vedhæftede bilag.
Opgørelsen omfatter den støtte, der er udbetalt i perioden 2015-2019. For 2019 er der tale om
budgettal for så vidt angår produktions- og promilleafgiftsfondene mv. inden for
fødevaresektoren, idet Landbrugsstyrelsen endnu ikke har modtaget fondenes regnskaber for
2019.
Opgørelsen omfatter den støtte som produktionsafgiftsfondene på svinekød, kvæg, fjerkræ- og
æg, samt på får, har tildelt til afsætningsfremme. Midlerne til uddeling fra produktions-
afgiftsfondene tilvejebringes gennem opkrævning af produktionsafgifter i de enkelte sektorer.
Den støtte som er tildelt fra den finanslovsfinansierede promilleafgiftsfond for landbrug til
afsætningsfremme indgår ligeledes i opgørelsen, hvis støtten specifikt relaterer sig til kampagner/
projekter på kødområdet.
Miljø-
og Fødevareministeriet • Slotsholmsgade 12 • 1216 København K
Tlf. 38 14 21 42 • Fax 33 14 50 42 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected] • www.mfvm.dk
MOF, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 558: Spm. om EU yder støtte til kampagner/projekter i Danmark, eller om der fra dansk side ydes støtte til projekter/kampagner i Danmark eller udlandet, som har til formål at øge salget af kød, til ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestilling
Opgørelsen indebærer fsva. EU's promotionordning, at kun den støtte som Landbrugsstyrelsen
har udbetalt i EU-støtte specifikt til afsætningsfremme af kød indgår. Det indebærer, at den EU-
støtte, der er udbetalt på enkeltlandsprogrammer under den nye promotion-ordning (gældende
fra 1, december 2015), dvs. programmer, der er forelagt af en eller flere organisationer i samme
medlemsland, samt alle programmer under den tidligere EU-promotionordning på hvilke de
sidste udbetalinger var i 2019, indgår i opgørelsen.
Derimod indgår ikke den støtte, som EU udbetaler direkte under den nye promotionordning på
multilandeprogrammer, dvs. programmer der er forelagt af en eller flere organisationer i flere
medlemslande. Administrationen, herunder udbetalingerne til disse programmer foretages af
EU-Kommissionens bureau CHAFEA (Consumers, Health, Agriculture and Food Executive
Agency), mens Landbrugsstyrelsen ikke er involveret i administrationen af disse programmer.
Der er ifølge Landbrugsstyrelsen oplysninger foretaget forskudsudbetalling i 2019 på et
multilandeprogram på kød med dansk involvering.
EU-medfinansieringen på den tidligere promotionordning, som omfatter udbetalingerne i årene
2015
2019, udgjorde 50%, mens de beløb som organisationerne eller medlemslandene skulle
yde i restfinansiering kunne hidrøre fra skattelignende indtægter eller obligatoriske bidrag, dvs.
fra produktions- og promilleafgiftsfondene.
På den nye promotionordning udgør EU-medfinansieringen 70% på enkeltlandsprogrammer på
det indre marked i EU, og 80% på enkeltlandsprogrammer rettet mod lande uden for EU, og på
multilandeprogrammer. Restfinansieringen på den nye ordning kan hidrøre fra organisationerne
eller fra skattelignende indtægter, obligatoriske bidrag eller andre finansielle instrumenter, dvs.
produktionsafgiftsfondene, idet midlerne ikke kan hidrøre statslige midler.
Støtten fra produktions- og promilleafgiftsfondene til afsætningsfremme, herunder fremstøds-
foranstaltninger, omfatter kampagner og markedsføring i bred forstand, informationsformidler
og markedsundersøgelser mv. Støtten anvendes mhp. på i EU eller uden for EU at informere om
landbrugsprodukters egenskaber, formidling af videnskabelige og faktuelle oplysninger,
tilskyndelse til erhvervsdrivende eller forbruger til at købe de pågældende produkter.
Fremstødskampagner skal fokusere på kvalitetsordninger, herunder økologi mv., obligatoriske
kontrolforanstaltninger ifm. kvalitetsordningerne, markedsundersøgelser, produktudformning
samt være af generisk karakter og være til gavn for alle producenter af produktet.
Støtten på EU's promotionordning anvendes til oplysningskampagner og salgsfremstød i og uden
for EU mhp. at øge kendskabet til EU's landbrugsprodukter, øge EU's landbrugsprodukters
konkurrenceevne, øge EU's landbrugsprodukters markedsandel med særlig fokus på
vækstmarkeder, øge kendskabet til EU's kvalitetsordninger, herunder økologi mv. Derudover har
ordningen til formål at fremhæve de særlige kendetegn ved landbrugsproduktionsmetoderne i
EU, herunder fødevaresikkerhed, sporbarhed, ægthed, dyrevelfærd, miljø og bæredygtighed mv.
2
MOF, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 558: Spm. om EU yder støtte til kampagner/projekter i Danmark, eller om der fra dansk side ydes støtte til projekter/kampagner i Danmark eller udlandet, som har til formål at øge salget af kød, til ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestilling
2163970_0003.png
Oversigtstabel
støtte til afsætningsfremme af kød, incl. æg, perioden 2015-2019
1
Afsætningsfremme
-
Mio. kr. -
2015
76,927
2016
70,238
2017
57,467
2018
59,958
2019
46,666
Afsætningsfremme totalt:
Produktionsafgiftsfondene i alt:
Svineafgiftsfonden
Medfinansiering EU-programmer
Svineafgiftsfonden i alt
Kvægafgiftsfonden i alt
Fjerkræ- og ægafgiftsfonden i alt
Fåreafgiftsfonden i alt
47,618
33,015
7,584
40,599
5,680
1,014
0,325
48,640
37,464
4,733
42,197
5,430
0,982
0,031
39,547
27,271
5,272
32,543
5,942
1,062
39,684
26,932
5,069
32,001
6,562
1,121
34,416
23,038
3,200
26,238
6,880
1,298
Promilleafgiftsfonden:
Promilleafgiftsfonden:
Medfinansiering EU-programmer
Promilleafgiftsfonden i alt
16,008
13,019
2,989
16,008
19,223
17,610
1,613
19,223
11,248
11,248
-
11,248
14,223
12,381
1,842
14,223
9,006
9,006
-
9,006
EU's promotion-ordning i alt:
Promotion of EU-pork and pork by-products
in China and Hongkong
Promotion of EU-pork in China and Hongkong
EU-promotion i alt
1
For yderligere oplysninger se bilag.
13,301
13,301
2,375
1,795
0,580
6,672
-0,002
6,674
6,672
6,051
3,244
-0,001
6,051
6,051
3,245
3,244
13,301
2,375
Det årlige bidrag på 10,0 mio. kr. til Food Nation, som ydes ligeligt af offentlige og private
partnere indgår ikke i opgørelsen, idet Food Nation er Danmarks markedsføringskonsortium for
hele fødevareklyngen. Food Nation har som overordnet formål gennem generisk markedsføring,
at øge den danske fødevareeksport og skabe vækst og beskæftigelse, og blev etableret i 2017 som
et non-profit offentligt-privat partnerskab med forankring hos både offentlige aktører (tre
ministerier), erhvervsorganisationer, fagbevægelsen og private virksomheder fordelt over hele
værdikæden.
Mogens Jensen
/
Sofus Rex
3