Miljø- og Fødevareudvalget 2019-20
MOF Alm.del
Offentligt
2159229_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
J.nr. 2020-3340
Den 6. marts 2020
Ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestillings besvarelse af spørgsmål nr. 529 (MOF alm. del) stillet
den 10. februar 2020 efter ønske fra Torsten Schack Pedersen (V).
Spørgsmål nr. 529
”Er
ministeren enig i, at både de naturlige og fiskerimæssigt betingede forhold har vist, at
fiskeripolitikkens målsætning om opnåelse af MSY har vist sig urealistiske, og er ministeren bekendt
med, at nyere forskning, bl.a. i Discardless og MyFish, har fremlagt viden om MSY og FMSY? Vil
ministeren på den baggrund udarbejde et notat om problemer og mulige løsninger ved anvendelsen af
MSY og FMSY, og vil ministeren tilkendegive sin holdning til en tilpasning af MSY- og FMSY-
bestemmelserne i grundforordningen ved en kommende revision?”
Svar
Ministeriet er bekendt med bl.a. de to nævnte forskningsprojekter. Jeg har til brug for besvarelsen af
spørgsmålet bedt DTU Aqua om bidrag i forhold til de to forskningsprojekter, der spørges til i
spørgsmål 529. DTU Aqua har bidraget med følgende kortfattede beskrivelse:
”Projekterne Myfish (2012-2016)
og Discardless (2014-2019) fokuserede hhv. på MSY konceptets og
landingsforpligtelsens implementering.
Myfish projektet undersøgte hvorvidt alle bestande kunne give det maksimale bæredygtige udbytte
samtidig. Projektet konkluderede at det ofte ikke er tilfældet, fordi fisk spiser hinanden, fanges i
blandet fiskeri og bestandene påvirkes forskelligt af klimaændringer. Som en måde at imødegå dette
foreslog projektet, at der anvendes F-intervaller i forvaltningen, så TAC kunne bestemmes ud fra et
interval omkring FMSY. Disse blev efterfølgende implementeret i EU's flerårige planer for fiskeri i
Østersøen og Nordsøen. Projektet foreslog også, at man varetog socioøkonomiske hensyn inden for
disse intervaller, f.eks. afvejning af hensyn til blandet fiskeri, stabilitet i fangsterne mellem år og
interaktioner mellem fiskeri efter rov- og byttefisk. Mulige kombinationer af fiskerimuligheder
forventedes udviklet i samarbejde med interessenter og at blive løbende tilpasset til klimaforholdene.
Endelig konkluderede projektet at intervaller ikke bør anvendes til at opretholde et fiskeritryk, der i
flere år eller for flere arter er over FMSY, da man så går glip af væsentligt økonomisk udbytte og har
øget risiko for at bestandenes produktivitet påvirkes negativt.
Discardless projektet undersøgte bl.a. muligheden for at anvende F-intervaller i implementeringen af
landingsforpligtelsen. Undersøgelserne viste, at en del af det forventede tab ved en fuld implemente-
ring af landingsforpligtelsen kan genvindes ved anvendelse af F-intervaller, men at denne fordel er
afhængig af en nøjagtig fangst-indberetning. Dersom indførelsen af landingsforpligtelsen fører til en
større ikke-rapporteret fangst fører anvendelsen af intervaller til et lavere økonomisk udbytte og en
øget risiko for at bestandene falder under godkendte referencepunkter. Projektet konkluderede
endvidere i begyndelsen af 2019, at indberetningen af uønskede fangster fortsat var under det
Miljø- og Fødevareministeriet
Slotsholmsgade 12
1216 København K
Tlf. 38 14 21 42
Fax 33 14 50 42
• CVR
12854358
• EAN
5798000862005
[email protected]
www.mfvm.dk
MOF, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 529: Spm. om ministeren er enig i, at både de naturlige og fiskerimæssigt betingede forhold har vist, at fiskeripolitikkens målsætning om opnåelse af MSY har vist sig urealistiske, til ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestilling
forventede niveau. Kvaliteten af disse data var ikke i bedring, og der var udfordringer i forhold til
observatørers adgang til fiskeriet i visse EU lande. Interessenter udtrykte bekymring i forhold til et
potentielt stigende fiskeritryk som følge af dette.”
Selv om vi er nået langt i forhold til den fælles fiskeripolitiks målsætninger om, at udnyttelsen af
fiskebestandene skal være på et niveau, der kan give maksimalt bæredygtigt udbytte senest i 2020, er
der stadig bestande, hvor denne målsætning ikke er nået. Derfor får vi også fremadrettet brug for at
gøre en yderligere indsats for at nå vores målsætninger.
Jeg er enig i, at vi har brug for at evaluere de fremskridt, der er nået, og de udfordringer med
opnåelsen af målsætningerne, vi stadig står overfor. Det gælder eksempelvis erfaringer med
anvendelsen af flerårige forvaltningsplaner, hvor der via den fælles fiskeripolitik er mulighed for at
tage højde for de specifikke problemer, der er forbundet med blandet fiskeri og opnåelse af MSY-
målsætningerne for alle bestande, der indgår i disse fiskerier, på samme tid. Jeg er dog også af den
opfattelse, at det er for tidligt at drage konklusioner om, hvilke tilpasninger i fiskeripolitikken, der kan
være brug for at arbejde med i de kommende år. Hertil kommer, at Brexit kommer til at skabe nye
rammer for EU’s fiskeripolitik, som også skal tages i betragtning.
Mogens Jensen
/
Nis Christensen
2