Miljø- og Fødevareudvalget 2019-20
MOF Alm.del
Offentligt
2159242_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
J.nr. 2020-3340
Den 6. marts 2020
Ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestillings besvarelse af spørgsmål nr. 528 (MOF alm. del) stillet
den 10. februar 2020 efter ønske fra Torsten Schack Pedersen (V).
Spørgsmål nr. 528
”Er
ministeren enig i, at ICES’ biologiske rådgivning bør have et format, hvor alle TAC’er, der kan
bidrage til en bestandsopbygning, fremgår på en ensartet og lige tilgængelig vis, og vil ministeren på
den baggrund årligt tage spørgsmålet om Kommissionens rådgivningsanmodning til ICES op i EU’s
fiskerigruppe?”
Svar
Et bærende element i den fælles fiskeripolitik er at sikre et højt udbytte af fiskebestandene på lang sigt.
Konkret besluttede man med vedtagelsen af den fælles fiskeripolitik i 2013, at alle bestande senest i
2020 skulle befiskes med en fiskeridødelighed på MSY-niveau (Fmsy). Det er også en målsætning, der
skal bidrage til at opnå god miljøtilstand i de europæiske have i 2020 som foreskrevet i havstrategi-
direktivet. Regeringen bakker fuldt ud op om målsætningerne i den fælles fiskeripolitik og arbejdet for
at opnå god miljøtilstand i vores have. Målsætningen for EU's fiskeriforvaltning - og derved
baggrunden for den videnskabelige rådgivning
er fastlagt i samarbejde med Europa-Parlamentet og
Rådet i den fælles fiskeripolitik.
ICES biologiske rådgivning tager udgangspunkt i en rådgivningsanmodning med et format og en
metode, der er aftalt med rekvirenterne af rådgivningen, herunder både EU-Kommissionen, Norge og
Den Nordøstatlantiske Fiskerikommission (NEAFC).
ICES giver således rådgivning efter følgende overordnede principper:
-
Hvis der findes en forvaltningsplan godkendt af alle lande, der fisker på bestanden, og hvis
forvaltningsplanen af ICES vurderes at følge forsigtighedsprincippet, gives TAC rådgivningen
ud fra denne. Det er rekvirenterne, der afgør, om en forvaltningsplan er godkendt af alle parter
med fiskeri på bestanden. Hvis en forvaltningsplan angiver, at der er mulighed for at fastsætte
en TAC inden for et interval, såfremt en bestand er inden for visse angivne referencepunkter,
vil ICES rådgive om dette interval.
Rådgivning ud fra den politiske vedtagne målsætning om, at bestandene skal udnyttes ud fra
princippet om maksimalt bæredygtig udbytte (MSY), sker ved anvendelse af ICES’ MSY
rådgivningsregel (”advisory
rule”).
Denne rådgivning gives, hvis der kan laves en analytisk
bestandsvurdering for bestanden med absolutte tal for bestandsstørrelse og fiskeritryk, og når
der er bestemt MSY referencepunkter.
-
Miljø- og Fødevareministeriet
Slotsholmsgade 12
1216 København K
Tlf. 38 14 21 42
Fax 33 14 50 42
• CVR
12854358
• EAN
5798000862005
[email protected]
www.mfvm.dk
MOF, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 528: Spm. om ministeren er enig i, at ICES’ biologiske rådgivning bør have et format, hvor alle TAC’er, der kan bidrage til en bestandsopbygning, fremgår på en ensartet og lige tilgængelig vis, til ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestilling
-
For bestande uden bestandsvurdering med absolutte estimater af bestandsstørrelse og
fiskeritryk, eller hvor der ikke kan bestemmes referencepunkter, gives rådgivningen ud fra
forsigtighedsprincippet.
ICES giver en fangstrådgivning (TAC) ud fra de skitserede optioner. Desuden giver ICES en række
scenarier (”Catch Scenarios”) for,
hvad TAC og estimeret bestandsstørrelse ville være, hvis
beregningerne foretages med brug af en anden forudsætning, end den der benyttes ved anvendelse af
den valgte option. Disse scenarier er vigtige værktøjer i vurderingen af implikationerne for bestandene
ved forskellige fangstniveauer. Rekvirenterne af rådgivningen specificerer forskellige scenarier, som
præsenteres i rådgivningen.
Jeg er af den opfattelse, at ICES bør give den biologiske rådgivning i forlængelse af de principper, vi
har besluttet i den fælles fiskeripolitik. Samtidigt er det også vigtigt, at forskellige mulige scenarier
præsenteres, da der i nogle situationer kan være brug for at have flere optioner.
Ligeledes er vigtigt, at der er fuld transparens i processerne omkring rådgivningsprocessen i ICES.
Danmark har tidligere sammen med andre EU-medlemslande rejst dette ønske over for Kommis-
sionen. Vi vil også fremadrettet ved passende lejligheder gentage dette ønske om gennemsigtighed i de
processer og beslutninger, der leder frem til rådgivningen fra ICES.
Mogens Jensen
/
Nis Christensen
2