Miljø- og Fødevareudvalget 2019-20
MOF Alm.del
Offentligt
2157777_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
J.nr. 2020-15-160-00058
Den 3. marts 2020
Ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestillings besvarelse af spørgsmål nr. 510 (MOF alm. del) stillet
5. februar 2020 efter ønske fra Søren Egge Rasmussen (EL).
Spørgsmål nr. 510
”I ”Politisk aftale om styrket kontrol af dyretransporter” fra 18. december 2018 og i Rigsrevisionens
beretning om kontrol med dyretransporter (MOF alm. del
bilag 303) omtales en række tiltag,
instrukser og definitioner m.v., der skal udarbejdes eller er udarbejdet. Kan ministeren udarbejde en
oversigt over, hvilke tiltag, instrukser, definitioner m.v., der allerede er udarbejdet til brug for
kontrollen siden 18. december 2018? Oversigten bedes berøre følgende forhold:
• Vedtagelse af definition af et ”brodent kar”.
Udvikling af en risikoscoringsmodel for aktørerne på dyretransportområdet.
Indførelse af krav om, at transportøren automatisk skal indsende GPS-oplysninger for
transporter med en planlagt tur over 20 timer.
Styrkelse af det internationale samarbejde ved at afholde samarbejdsmøder.
Igangsættelse af en undersøgelse af muligheden for udstedelse af administrative bøder på
objektive og målbare krav.
Revurdering af besætninger og samlesteders godkendelse og registreringer til eksport skal ske
med faste intervaller.
Udarbejdelse af en klarere instruks til embedsdyrlægerne på, hvad der skal kontrolleres og
sanktioneres for.
Igangsættelse af en undersøgelse af mulighederne for indførsel af krav om, at besætninger,
samlesteder og slagterier skal have det nødvendige IT-udstyr, så der nemt og konsekvent kan
udarbejdes kontrolrapporter ude på selve kontrolstedet.
Udarbejdelse af klare retningslinjer for udstedelse, re-autorisering samt suspendering og
tilbagekaldelse af autorisationer til transport af dyr.
Forlængelse af fristen for udførelse af opfølgende tilsyn (over for f.eks. udenlandske
transportører, der har fået en sanktion) fra de nuværende 3 måneder op til 12 måneder.”
Svar
Jeg har forelagt spørgsmålet for Fødevarestyrelsen, der svarer følgende:
”Fødevarestyrelsen
har i 2019 igangsat implementeringen af de forskellige indsatser, som fremgår af
den politiske aftale om styrket kontrol af dyretransporter.
Der er udarbejdet en generel defintion af et broddent kar i maj måned 2019. Der arbejdes videre med
konkretisering af denne defintion samt operationalisering i kontrollen.
Der er endvidere udarbejdet en risikomodel, som siden slutningen af 2019 har været anvendt til
udpegning af Fødevarestyrelsens indladningskontrol.
Miljø-
og Fødevareministeriet • Slotsholmsgade 12 • 1216
København K
Tlf. 38 14 21 42 • Fax 33 14 50 42 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected] • www.mfvm.dk
MOF, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 510: Spm. om oversigt over, hvilke tiltag, instrukser, definitioner m.v., der allerede er udarbejdet til brug for kontrollen af dyretransporter, til ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestilling
Der foretages manuel hjemkaldelse af af GPS-oplysninger for logbøger, som er udtaget til returkontrol,
og hvis transport er over 20 timer. Hjemkaldelsen forventes systemunderstøttet omkring udgangen af
2. kvartal 2020.
I efteråret 2019 er der etableret indledende kontakt på veterinærdirektørniveau med Polen og
Tyskland om et øget samarbejde på dyretransportområdet. Yderligere møder på teknisk niveau
forventes afholdt i 1. halvår 2020. Danmark har endvidere deltaget i et forum for samarbejde på
dyretransportområdet med en række andre EU-medlemsstater i 2019, og dette samarbejde fortsætter i
2020.
Fødevarestyrelsen har endvidere i 2019 igangsat en undersøgelse af muligheden for at anvende
administrative bøder ved objektivt konstaterbare overtrædelser. Dette kræver Justitsministeriets
godkendelse. Der arbejdes videre med afdækningen af, hvilke overtrædelser der potentielt vil kunne
give anledning til administrative bøder på transportområdet, samt kontakten til Justitsministeriet.
Fødevarestyrelsen udfører årlige tilsyn af bla. indretningen af samlesteder. Der arbejdes fortsat med at
fastsætte betingelserne til gennemførelse af transportegnethedssynet i besætningerne, og hvorledes
dette skal implementeres. Dette arbejde forventes afsluttet i 1. halvår 2020.
Forud for igangsættelsen af den styrkede kontrol har Fødevarestyrelsen udarbejdet ny instruks til
indladningskontrol. Der er undervist i vejledning om de syv mest forekommende lidelser i relation til
transportegnethed, ligesom vejledning til sanktionering er opdateret.
For så vidt angår IT-udstyr på samlestederne har Statens IT igangsat en undersøgelse, som er
udmøntet i nogle anbefalinger. Fødevarestyrelsen skal nu tage stilling til den videre implementering.
For så vidt angår retningslinjer for udstedelse, re-autorisering, suspendering m.v. af
transportautorisationer er disse under udarbejdelse og forventes færdige i 1. halvår 2020.
Endelig er forarbejdet til forlængelse af fristen for udførelse af opfølgende tilsyn færdiggjort.
Gennemførelsen forventes at ske i forbindelse med det implementeringen af det nye kontrolkoncept i
efteråret 2020.
Mogens Jensen
/
Hanne Larsen
2