Miljø- og Fødevareudvalget 2019-20
MOF Alm.del
Offentligt
2152182_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1 240 København K
Den 20. februar 2020
Ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestillings besvarelse af spørgsmål nr. 47 6 (MOF alm. del) stillet
24. januar 2020 efter ønske fra Ev a Kjer Hansen (V ).
Spørgsm ål nr. 47 6
”V
il ministeren redegøre for reglerne for erstatning til v irksomheder, der har lidt tab på baggrund af
fejl i kontrolrapporter fra Fødevarestyrelsens side, jf. artiklen ”Fødevarestyrelsen
i kæmpe bommert: -
V i beklager" (ekstrabladet.dk, 17 . januar 2020,
https://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/foedevarestyrelsen-i-kaempe-bommert-vi-
beklager/7961512)?”
Sv ar
Jeg har forelagt spørgsmålet for Fødevarestyrelsen, som oplyser følgende:
”Offentlige
my ndigheders erstatningsansvar er som udgangspunkt ikke lov reguleret. Et ev entuelt
erstatningsansvar skal v urderes efter dansk rets almindelige erstatningsretlige principper, som de er
udv iklet i retspraksis, juridisk litteratur og juridiske retsgrundsætninger.
Offentlige my ndigheder har som udgangspunkt ikke hjemmel i lov givningen til at udbetale erstatning i
tilfælde, hv or my ndigheden har begået en fejl. Dette følger af de grundlæggende bevillingsretlige
regler. Det fremgår af Budgetv ejledningens punkt 2.4.3, at der er adgang til umiddelbart at afholde
uforudselige udgifter, som staten v ed dom tilpligtes at betale. Det fre mgår endvidere, at der er adgang
til at afholde uforudselige udgifter, som det må anses for ov ervejende sandsynligt, ev entuelt efter
indhentet udtalelse fra Kammeradvokaten, at staten i tilfælde af en retssag v il blive dømt til at betale.
En my ndighed kan bliv e pålagt af domstolene at betale erstatning, hvis de almindelige
erstatningsbetingelser er opfyldt. Dette forudsætter blandt andet, at my ndigheden har handlet
ansv arspådragende, og at der er en direkte årsagssammenhæng mellem den offentlige myndigheds
ov ertrædelse og den berørte borgers eller virksomheds tab.
Derudov er stilles der v ed v urderingen af offentlige myndighedes erstatningsansvar krav om, at der
foreligger en grovhed i den offentlige myndigheds handling, der ligger over en v is tærskel, som i sidste
instans fastlægges af domstolene. Offentlige my ndigheder er ikke underlagt et objektivt ansvar, hvor
alle fejl automatisk medfører et erstatningsansvar. Et erstatningsansvar for en offentlig my ndighed
kræv er, at der ud over den konstaterede fejl kan bebrejdes my ndigheden noget fx i form af sy stemiske,
tilbagevendende fejl eller bevidst tilsidesættelse af regler. Den retlige norm er således fastlagt som en
”tilstrækkeligt kvalificeret overtrædelse”,
hv ilket betyder, at ov ertrædelsen skal v ære
ӌbenbar
og grov.
Mi l jø- og Fødev areministeriet
Slotsholmsgade 12
1 216 Køb enhavn K
Tl f . 38 1 4 21 42
Fax 33 1 4 50 42
• CV R
12854358
• EA N
5798000862005
mf [email protected]
w ww.mf vm.dk
MOF, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 476: MFU spm. om reglerne for erstatning til virksomheder, der har lidt tab på baggrund af fejl i kontrolrapporter fra Fødevarestyrelsens side
I den konkrete sag blev v irksomheden v ed en processuel fejl ikke partshørt om de faktiske forhold
forud for offentliggørelse af kontrolrapporten.”
Mogens Jensen
/
Annelise Fenger
2