Miljø- og Fødevareudvalget 2019-20
MOF Alm.del
Offentligt
2145970_0001.png
Da nm arks Fiskeriforening Pr oducent Organisation
m a [email protected]
Den 2 0. januar 2020
Til bestyrelsen for DFPO
Som a ftalt på m ødet m ed jeres forretningsudvalg d. 1 5. januar 2 020 fremsender
jeg h ermed bem ærkninger til jeres henvendelse t il Folketingets Miljø- og
Fødev areudv alg a f 1 5. januar 2020 v edrørende elektronisk m onitorering.
Det er kor rekt, at forslaget om et kameraprojekt er et da nsk initiativ. Det danske
for slag v ar så ledes en del a f en samlet løsning, hvor der enten skal fiskes m ed
m eget selektive redskaber, eller hv or fiskere m ed elektronisk m onitorering
om bord kan fiske med de r edskaber, der h idtil h ar v æret krav om i Ka ttegat.
Sa m let set blev det danske pr ojekt en del af et kom prom is, som er m ed t il at sikre
en for nuftig bifangstkvote, sam tidig m ed, a t der fortsat er m ulighed for at h ave et
bla ndet fiskeri i Ka ttegat.
Ift . kontrollen m ed landingsforpligtigelsen kan det bem ærkes, at både EU-
Kom m issionen og MSC begge har konstateret, at der er v æsentlige udfordringer
m ed ov erholdelsen a f landingsforpligtelsen, og a t kontrollen i EU - h er under og så
i Da nm ark - ikke er t ilstrækkelig. Og n år vi i da nsk fiskeri sammenligner fiskernes
eg ne logbogsoplysninger om , hv or m eget fisk der udsm ides, m ed oply sninger fra
for skernes
observatørture og m ed oplysninger fra de ”last haul-kontroller”, som
Fiskerikontrollen g ennemfører, m å m an kon statere, at der er stor forskel på
t a llene. Der er således indikationer på, at v i og så i dansk fiskeri h ar v æsentlige
pr oblemer i forhold til ov erholdelse a f landingsforpligtelsen. Landingsforpligtelsen
er før st indført for t orsk i Kattegat i 2019, og der er ikke noget, der indikerer, a t
sit uationen er hverken bedre eller dårligere i Ka ttegat.
Ift . spørgsmålet om bedre data bemærkes det, at Da nske fiskere h ar v ed m ange
lejligheder påpeget, at biologerne ikke har de nødv endige data t il at g ive
t idssvarende og korrekte kvoter i forhold til den reelle bestandssituation. Fuldt
dokum enteret fiskeri vil på sigt g ive m ere om fattende og v alide fiskeridata, der kan
a nv endes i den biologiske rådgivning.
Gr u nden til, at v i nu starter et projekt i Ka ttegat er først og fremmest, at v i har en
sæ rlig udfordring m ed t orskebestanden, og a t der er brug for at g øre en sæ rlig
indsats for at få bestanden på fode igen. Fuldt dokumenteret fiskeri kan bidrage t il
en m ere bæ redygtig forvaltning a f bestanden og pr ojektet v il samtidig kunne g ive
fiskerne m ulighed for at dokumentere, at r eglerne ov erholdes.
Miljø- og Fødevareministeriet
Slotsholmsgade 12
1216 København K
Tlf. 38 14 21 4 2
Fax 33 14 50 4 2
• CVR
12854 358
• EAN
5798000862005
[email protected]
www.mfvm.dk
MOF, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 443: Spm. om kommentar til henvendelse af 15/1-20 fra Danmarks Fiskeriforening om kameraovervågning af dansk fiskeri, jf. MOF alm. del - bilag 266, til ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestilling
2145970_0002.png
I næ v ner, a t I finder, at projektet er u dtryk for forskelsbehandling og i strid m ed
pr incippet
om ”level playing field”. Ka ttegat er et fornuftigt projektom råde, h
v or
”lev el playing field” problemet er m eget begrænset. Da nm ark h ar klart det st ørste
kv otegrundlag. Vi har 62% a f t orskekvoten og 89 % a f r ødspæ ttekvoten. V i har også
84% a f t ungekvoten og 7 3% a f jom fruhummerkvoten i Skagerrak/Kattegat. Sv erige
h a r st ort set r esten a f kv oterne, m ens Ty skland har en m eget lille andel. V i h ar
så ledes langt størstedelen a f fiskeriet. V i h ar derfor og så størstedelen a f ansv aret
for de pr oblemer, der er m ed t orskebestanden. I 1 987 v ar kv oten på 1 5500 t ons. I
2 000 v ar den st adig på 7 000 t ons. I da g er den nede på 1 30 t ons m ed en nul-
a nbefaling fra ICES. Der kan være m ange presfaktorer på torsken Ka ttegat, m en
fiskeriet er én a f dem , og det det er v i nød til a t tage alvorligt.
At der indføres m ere effektive kontrolforanstaltninger betyder ikke, at fiskerne i
m odsæ tning t il a ndre skal bev ise deres u skyld, så dan som det på peges i jeres
h env endelse. Ingen kan sa nktioneres m edmindre, at der er bev iser for en
ov ertrædelse, og dette er fortsat gældende. V i står m ed en fæ lles udfordring i
for h old til a t sikre, a t landingsforpligtelsen ov erholdes, og at der er en or dentlig
kontrol, som v i kan stå på m ål for.
St aten foretager kontrolforanstaltninger inden for m ange brancher og erhverv for
a t kunne kontrollere og dokumentere, a t gældende regler og lov e er ov erholdt. Det
er inden for a lle om råder nødv endigt at følge m ed udv iklingen og sikre, a t de
a nv endte kontrolforanstaltninger er effektive. Der for indføres der og så skæ rpede
for a nstaltninger inden for a ndre erhverv som for eksempel landbr uget. Et
eksem pel på dette er den om fattende kontrol m ed sv inetransporter. Der er derfor
ikke tale om en sæ rlig m istillid til fiskerierhvervet, m en en ambition om a t sikre en
lig eså effektiv og m oderne kontrol som inden for andre om råder.
Pr ojektet m ed elektronisk m onitorering på en række fartøjer i Kattegat er i en
opst artsfase og det er t anken, at projektet i første om gang v il om fatte ca. 15
fa rtøjer, hvorefter det u drulles i 2 021. Der er endnu ikke taget stilling til den
konkrete udformning a f en række a f projektets delelementer, h erunder den
pr æ cise a fgrænsning a f de fartøjer, der skal indgå. Det er blandt a ndet fordi, a t der
er lagt op t il, a t fiskerierhvervet og a ndre centrale a ktører skal inddrages i,
h v ordan projektet konkret u dformes. Det ligger dog fast, a t den m åde vi ender m ed
a t im plementere det på, naturligvis vil ov erholde a l relevant lov givning.
Der v il blive nedsat en følgegruppe m ed deltagelse a f fiskerierhvervets
interesseorganisationer. Som jeg g av u dtryk for på v ores m øde, håber j eg, at DFPO
v il gå t il opgaven m ed den sans for k onstruktivt samarbejde, der kendetegner jeres
or g anisation.
Med v enlig h ilsen
Mog ens Jensen
2