Miljø- og Fødevareudvalget 2019-20
MOF Alm.del
Offentligt
2147356_0001.png
- 1 -
APPENDIKS 2
Fyns Amt
Natur- og Vandmiljøafdelingen
31. marts 2005
9-21-1-1999
GU/SVP
Redegørelse for revision af vandløbsregulativet for Odense Å (eks-
klusiv bilag).
1. Indledning
Trafik- og Miljøudvalget behandlede på mødet den 3. juni 2004 for-
slag til nyt vandløbsregulativ for Odense Å. Det blev besluttet at
fremlægge regulativforslaget i offentlig høring sammen med to for-
slag til sejladsbestemmelser. Desuden blev det besluttet at afhol-
de et offentligt møde.
Den offentlige høringsperiode for regulativforslaget og de to sej-
ladsforslag udløb den 15. oktober 2004. Den 15. september 2004
blev der afholdt offentligt møde på Brobyværk Kro.
Der foreligger referat fra det offentlige møde den 15. september
2004, bilag 2.
2. Ændringer af det gældende vandløbsregulativ
Regulativforslaget er opbygget efter samme skabelon som det gæl-
dende regulativ. Vandløbsregulativet består dels af selve regula-
tivteksten samt af syv bilag. Revisionen omfatter regulativteksten
samt bilag 7, der er en redegørelse for regulativets grundlag og
konsekvenser. De resterende bilag er hovedsagelig kort og tabeller
med faktaoplysninger, som i nogen grad er blevet opdateret.
I lighed med tidligere regulativer, der er vedtaget af Trafik- og
Miljøudvalget, er der sket en præcisering af regulativteksten. I
forhold til gældende regulativ er der ændringer med hensyn til:
1. Vedligeholdelse: Vedligeholdelsesbestemmelserne er generelt
præciseret, således at der udover faste terminer for grøde-
skæring også er angivet mål for skæringsbredden, samt mulig-
hed for skæring i flere strømrender. Strømrendebredden er
fastsat ud fra gældende praksis.
På den genslyngede strækning af Odense Å ved Tørringe Bæks ud-
løb (se kortbilag 1 og 4) foreskriver regulativforslaget desu-
den en skånsom og begrænset vedligeholdelsespraksis. Det er af
hensyn til opnåelse af et naturligt og alsidigt plante- og dy-
reliv og genetablering af den naturlige balance mellem vandlø-
bet og dets omgivelser. Det vurderes ikke at have en negativ
effekt på afvandingsforholdene ud over, hvad lodsejerne er be-
kendt med som følge af vådområdeprojektet.
2. Kontrol af vandføringsevne: I det gældende regulativ for
Odense Å var der alene krav om kontrol af vandføringsevnen i
forbindelse med regulativrevision. Vandføringsevnen i Odense
Å er dog på flere strækninger kontrolleret med mellemrum. I
Appendiks 2 til Regulativ for Odense Å, Bilag 7
MOF, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 397: Spm. om de gældende regulativer for Odense Å og Odense Fjord, til miljøministeren
2147356_0002.png
- 2 -
regulativforslaget er der indført bestemmelse om kontrol af
vandføringsevnen hvert 5. år.
3. Krav til vandføringsevne: Krav til vandføringsevne er beskre-
vet i vandløbsregulativet ved hjælp af kurver, der viser
vandføringen (m
3
/s) som funktion af vandstanden (m). Generelt
er kravene til vandføringsevnen fastsat enten ud fra tidlige-
re gældende regulativmæssig skikkelse eller ud fra målinger
udført i 1980érne. I regulativforslaget er kravene til vand-
føringsevnen på to uregulerede strækninger justeret, så de
afspejler eksisterende forhold, (se kortbilag 1, 2 og 3).
Desuden er kravene til vandføringsevnen på den genslyngede
strækning af Odense Å fastlagt i overensstemmelse med rammer-
ne for vådområdeprojektet.
3. Sejladsbestemmelser
Sejladsbestemmelser udgør en del af vandløbsregulativet for Odense
Å. To forslag til sejladsbestemmelser for Odense Å har været i of-
fentlig høring sammen med regulativforslaget.
De to forslag lyder således:
1. I perioden 1. juni - 1. oktober må der sejles med robåde, ka-
noer og kajakker på strækningen fra Erik Bøghs Sti op til
Bellinge Bro. Amtet kan i særlige tilfælde og i begrænset om-
fang meddele tilladelse til sejlads på strækningen uden for
denne periode. Dette forslag er identisk med de gældende sej-
ladsbestemmelser.
2. I perioden 1. juni - 1. april må der sejles med robåde, kano-
er og kajakker på strækningen fra Erik Bøghs Sti op til Bel-
linge Bro. Amtet kan i særlige tilfælde og i begrænset omfang
meddele tilladelse til sejlads på strækningen uden for denne
periode.
I perioden 1. oktober - 1. april må der sejles med robåde,
kanoer og kajakker på strækningen fra Bellinge Bro op til
gangbro ved Nørre Broby (st. 35,7 km).
De to forslag til sejlads er illustreret på kortbilag 5.
Lovgivning vedr. beskyttelse af natur- og vandområder
Odense Å er udpeget som internationalt naturbeskyttelsesområde fra
begyndelsen ved Arreskov sø og til Åsumbroen nedstrøms Odense by
og igen på strækningen fra Kertemindevejen og til Odense Fjord.
Udpegningsgrundlaget er arterne: Sump-Vindelsnegl, Tykskallet Ma-
lermusling, Bæklampret, Pigsmerling og naturtyperne Vandløb med
vandplanter, Bræmmer med høje urter langs vandløb Rigkær, Kilder
og væld med kalkholdigt (hårdt) vand, og Elle- og Askeskove ved
vandløb. I 2003 blev den Tykskallet Malermusling for første gang
siden 1991 igen registreret i Odense Å på strækningen fra Dalum
til udløbet af Vittinge Å. Den findes på relativt dybt vand og i
partier nærmest bredden.
Kravet om, at der ikke må ske væsentlig negativ påvirkning af om-
råderne gælder også, når der udarbejdes regulativer, hvor der til-
lige gælder et krav om, at der skal redegøres for grundlaget for
og konsekvenserne af regulativforslaget. Regulativernes bestemmel-
Appendiks 2 til Regulativ for Odense Å, Bilag 7
MOF, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 397: Spm. om de gældende regulativer for Odense Å og Odense Fjord, til miljøministeren
2147356_0003.png
- 3 -
ser om bl.a. vedligeholdelse og sejlads skal således afspejle de
krav til vandløbskvaliteten, der følger af udpegningen som inter-
nationalt naturbeskyttelsesområde.
I forbindelse med Trafik- og Miljøudvalgets behandling den 31. ja-
nuar 2002 af forslag til sejladsbestemmelser forelå en redegørelse
af 7. januar 2002, der bl.a. omfattede forholdet til beskyttelsen
af vandløbet, herunder i relation til habitatbestemmelserne. Denne
del af redegørelsen vedlægges som bilag 1.
Siden denne redegørelse blev udarbejdet er der sket visse ændrin-
ger i lovgivningen vedrørende beskyttelsen af natur- og vandområ-
derne. Således er Lov om Miljømål og de nye bestemmelser i natur-
beskyttelsesloven om Natura 2000-områder trådt i kraft. I forhold
til tidligere fremgår det nu direkte af lovgivningen, at der ved
udgangen af 2009 skal foreligge vedtagne Natura 2000-planer, der
skal sikre gunstig bevaringsstatus for de arter og naturtyper, der
indgår i udpegningsgrundlaget.
I 2004 gav EU Kommissionen tilsagn om at medfinansiere et Vandmil-
jøplan II projekt på strækningen af Odense Å mellem Borreby og Nr.
Broby. Projektet omfatter bl.a. en restaurering og gensnoning af
Odense Å på ca.12 km og genskabelse af 349 ha med enge, våde enge
og oversvømmede arealer. EU’s tilsagn om medfinansiering udgør 50%
af 28,7 mio. kr. Gennemførelsen af projektet vil bidraget til rea-
lisering af den kommende Natura 2000-plan.
4. Bemærkninger og indsigelser i tilknytning til regulativforsla-
get
Forslaget til revideret regulativ for Odense Å har været annonce-
ret til offentlig fremlæggelse i 8 uger. Endvidere har det været
sendt til udtalelse hos De Fynske Landboforeninger, Fyns Familie-
landbrug, Danmarks Naturfredningsforening, Danmarks Sportsfisker-
forbund og samtlige kommuner langs vandløbet.
4.1 Indsigelser
Der er indkommet 10 indsigelser og bemærkninger, jfr. bilag 3:
Odense Kajakklub
skriver i brev af 6. oktober 2004, at de kan gå
ind for sejladsforslag 2, hvis der tilføjes, at man i perioden 1.
oktober til 1. april tillige må sejle med kajakker fra Nr. Broby
op til Hillerslev Bro.
Fyns Kajak Kreds
angiver i deres brev af 7. oktober 2004, at de
går ind for sejladsforslag 2, dog med den tilføjelse, at der til-
lige må sejles med kajakker fra Bellinge Bro op til Hillerslev Bro
i perioden fra 1. oktober til 1. april.
Danmarks Idrætsforbund
anfører i brev af 13. oktober 2004, at de
støtter sejladsforslag 2, såfremt der tilføjes en mulighed for or-
ganiseret sejlads i kajakker fra Hillerslev Bro til gangbro ved
Nørre Broby i perioden 1. oktober til 1. april, hvor passende
vandløbsbredde og dybde er til stede. Danmarks Idrætsforbund bak-
ker fuldt op om Fyns Kajak Kreds og Odense Kajakklubs fremsendte
bemærkninger.
Appendiks 2 til Regulativ for Odense Å, Bilag 7
MOF, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 397: Spm. om de gældende regulativer for Odense Å og Odense Fjord, til miljøministeren
2147356_0004.png
- 4 -
Friluftsrådet
anbefaler i deres brev af 13. oktober 2004, at sej-
ladsforslag 2 følges, under forudsætning af følgende:
1. Landgang kan kun finde sted på dertil indrettede steder.
2. Der kan gives dispensation til organiseret sejlads fra Hil-
lerslev 1-2 gange om året.
3. I forhold til naturgenopretningsprojektet mellem Nr. Broby
og Bellinge Bro, hvor der skal skabes våde enge langs med
Odense Å, skal der foretages en revurdering af bestemmel-
serne, når naturgenopretningen er færdig.
4. Der oprettes et brugerråd med kompetence til at give di-
spensationer, løse konflikter og afvise sejlads, når for-
holdene ikke er egnede.
5. Der udarbejdes information om forhold vedr. sejlads,
Broby Kommune, Teknisk Udvalg,
gør i brev af 16. september 2004
indsigelse imod de to fremsatte forslag til sejladsbestemmelser
for Odense Å. De vil have indført, at der må sejles med robåde,
kanoer og kajakker på hele strækningen gennem Broby Kommune fra
Hillerslev Bro og nedstrøms fra 1. juni til 1. april.
Dansk Ornitologisk Forenings Fynsafdeling
anbefaler i brev af 6.
oktober 2004, at der ikke ændres på de gældende sejladsbestemmel-
ser.
Danmarks Sportsfiskerforbund, Region Fyn,
gør i brev af 12. okto-
ber 2004 indsigelse imod sejladsforslag 2. De kan tilslutte sig
sejladsforslag 1.
Jacob Schaffalizky, Muckadell Gods,
udtaler i sit brev af 27. sep-
tember 2004, at han er imod en udvidelse af sejladsretten fra Hil-
lerslev Bro til Brobyværk.
De Fynske Landboforeninger
efterspørger i deres brev af 12. okto-
ber 2004 et samlet overblik over bl.a. problematikken vedrørende
afstrømning fra befæstede arealer.
Focus Advokater
har, i brev af 8. oktober 2004, på vegne af Claus
Christensen, følgende kommentarer til regulativforslaget for Oden-
se Å.
1. Der ønskes en vurdering af vandføringsevnen på baggrund af
målinger udført i 2002 inden regulativet færdigbehandles.
2. Claus Christensen mener, at det er nødvendigt at udvide
gennemløbet i broen ved Borrebyvej.
3. Regulativets forslag om bortskæring og vedligeholdelse af
vandløbet er utilstrækkeligt og uhensigtsmæssigt, og grøde-
skæringen 2. gang ønskes foretaget i åens fulde bredde.
4. Der ønskes i regulativet medtaget bestemmelser, der sikrer
amtets renholdelse af drænrør, således at dræning kan ske i
overensstemmelse med vandløbslovens § 3, stk. 1.
Appendiks 2 til Regulativ for Odense Å, Bilag 7
MOF, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 397: Spm. om de gældende regulativer for Odense Å og Odense Fjord, til miljøministeren
2147356_0005.png
- 5 -
4.2 Natur- og Vandmiljøafdelingens bemærkninger til indsigelser
4.2.1. Odense Kajakklub, Fyns Kajak Kreds, Danmarks Idrætsfor-
bund og Jacob Schaffalizky
Natur- og Vandmiljøafdelingen vurderer, at sejlads i vinter-
halvåret på strækningen fra Hillerslev Bro til gangbro i Nr.
Broby kan forstyrre dyrelivet og give skader på de sårbare nye
profiler på den genslyngede strækning af Odense Å. Desuden vil
det, såfremt sejlads tillades opstrøms Nr. Broby, være nødven-
digt at etablere flere anlæg forbi spærringer. Flere lodsejere
har tidligere givet udtryk for, at de ikke ønsker disse anlæg
på deres jord. Tilsvarende forhold gælder også ved tilladelse
af organiseret sejlads et par gange om året.
4.2.2 Friluftsrådet
Pkt. 1-2: Ang. indrettede steder til landgang og dispensation
til organiseret sejlads fra Hillerslev Bro henvises til bemærk-
ninger under afsnit 4.2.1.
Pkt. 3: I det tilfælde hvor det besluttes at åbne for sejlads
nedstrøms Nr. Broby kan der i forbindelse med gennemførelse af
anlægsarbejder for realiseringen af Vandmiljøplan II projektet
fra Nr. Broby til Borreby vise sig behov for at fastsætte mid-
lertidige begrænsninger i muligheden for sejlads under og umid-
delbart efter anlægsarbejdet. Midlertidige eller permanente æn-
dringer i sejladsbestemmelser på denne strækning kan behandles
og afgøres sammen med afgørelsen i vandløbssagen for projektet.
Der henvises i øvrigt til nedenstående bemærkninger i Sammen-
fatning.
Pkt. 4: Danmarks Idrætsforbund har den 18. marts 2003 foreslået,
at der nedsættes et brugerråd for Odense Å. Som svar på en til-
svarende henvendelse har Fyns Amt den 18. september 2003 udtalt,
at man ikke finder behov for nedsættelse af et sådant råd. Begrun-
delse herfor var bl.a., at der med tiden allerede er nedsat for-
skellige udvalg, grupper og råd i forbindelse med det løbende ar-
bejde med Odense Å og Odense Fjord. Det var vurderingen, at der
med de nuværende råd og udvalg er dannet basis for en bred dækning
af de interesser, der knytter sig til Odense Å og Odense Fjord.
Pkt. 5: På Fyns Amts hjemmeside er der allerede i dag information
om sejlads på Odense Å og andre amtsvandløb på Fyn. Denne informa-
tion vil blive ajourført med eventuelle ændrede beslutninger om
sejlads på Odense Å.
4.2.3 Broby kommune, Teknisk Udvalg
Natur- og Vandmiljøafdelingen vurderer, at vanddybden om somme-
ren flere steder for lille til sejlads på den del af Odense Å,
der løber gennem Broby Kommune. Sejlads om sommeren vil således
kunne skade flora og fauna på lavvandede strækninger. Desuden
vil sejlads i sommerhalvåret forstyrre fuglene i deres ynglesæ-
son.
Ang. sejlads i vinterhalvåret i Broby Kommune henvises til be-
mærkninger i afsnit 4.2.1
Appendiks 2 til Regulativ for Odense Å, Bilag 7
MOF, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 397: Spm. om de gældende regulativer for Odense Å og Odense Fjord, til miljøministeren
2147356_0006.png
- 6 -
4.2.4 Dansk Ornitologisk Forening og Danmarks Sportsfiskerfor-
bund
Natur- og Vandmiljøafdelingen vurderer, at vanddybden fra 1.
oktober til 1. april på strækningen nedstrøms gangbro ved Nr.
Broby normalt er så stor, at sejlads ikke gør skade på værdi-
fulde stryg. Perioden ligger desuden uden for fuglenes ynglesæ-
son, og antallet af roere i vinterhalvåret forventes ikke at
kunne forstyrre faunaen i væsentligt omfang.
4.2.5 De Fynske Landboforeninger
I henhold til gældende lovgivning skal eventuelle ændrede til-
strømningsforhold ikke danne grundlag for fastlæggelse af kra-
vene til vandføringsevnen i vandløbsregulativer. Natur- og
Vandmiljøafdelingen har i brev af 2. november 2004 til De Fyn-
ske Landboforeninger redegjort for forhold i relation til befæ-
stede arealer. Der henvises til kopi af brev, bilag 4.
Problemstillingen drøftedes tillige på møde med landbruget den
3. marts 2005.
4.2.6 Focus Advokater
Pkt.1:
I forbindelse med forarbejdet til revisionen af vandløbsregulati-
vet for Odense Å blev der i 1999/2000 foretaget opmåling af Odense
Å opstrøms Borreby, herunder forbi Claus Christensens ejendom. Ved
hjælp af vandløbshydrauliske beregninger blev der lavet en detal-
jeret vurdering af denne stræknings vandføringsevne. Desuden blev
der i 2000 udført kontrolmålinger af vandføringsevnen i hele Oden-
se Å.
I 2002 blev der foretaget ekstraordinære kontrolmålinger af vand-
føringsevnen på enkelte strækninger af Odense Å, idet der var mis-
tanke om, at enkelte målinger fra 2000 var påvirket af væltede
træer fra orkanen i 1999.
Der kan ikke ud fra disse kontrolmålinger foretages en detaljeret
vurdering af vandføringsevnen. En sådan detaljeret vurdering kræ-
ver en nøjere analyse af vandløbet og dets geometri, som det skete
i 1999/2000.
Kontrolmålingerne fra 2002 overskred ikke gældende krav til
vandføringsevnen, bortset fra de to uregulerede strækninger,
hvor regulativforslaget foreskriver en justering af krav til
vandføringsevnen.
Der er i øvrigt ikke konstateret overskridelser af krav til
vandføringsevnen ved Claus Christensens ejendom. Den omstændig-
hed, at der – som advokat Flemming Johnsen anfører – sker over-
svømmelser, er således ikke ensbetydende med, at kravet til
vandføringsevnen og dermed Fyns Amts vedligeholdelsesforpligti-
gelse, ikke er overholdt.
Pkt. 2:
Broens gennemløbsprofil er fastlagt i forbindelse med tidligere
reguleringer og det falder udenfor Fyns Amts forpligtigelse at
Appendiks 2 til Regulativ for Odense Å, Bilag 7
MOF, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 397: Spm. om de gældende regulativer for Odense Å og Odense Fjord, til miljøministeren
2147356_0007.png
- 7 -
forbedre gennemløbet. Der er i øvrigt ikke konstateret over-
skridelser af kravet til vandføringsevnen opstrøms broen.
Pkt. 3:
Med hensyn til indsigelsen mod principperne for grødeskæring
bemærkes samlet set, at det er en nødvendig forudsætning for at
kunne opfylde Regionplanens recipientmålsætning, at der foreta-
ges en miljøvenlig grødeskæring. Recipientmålsætningen for
Odense Å opstrøms rensningsanlægget ved Ejby Mølle er, at vand-
løbet skal være egnet som gyde- og/eller opvækstområde for lak-
sefisk. En grødeskæring i vandløbets fulde bredde vil være med-
virkende til, at denne målsætning ikke opfyldes.
Pkt. 4:
Vandløbslovens § 3 stk. 1 vedrører udelukkende lodsejerens egen
ret til at etablere dræn til vandløbet. Amtet er således ikke
forpligtet til at sikre renholdelse af drænudløb.
Sammenfatning
For så vidt angår forslag 2 til ændring af sejladsbestemmelser, er
det Natur- og Vandmiljøafdelingens vurdering, at der ved en tilla-
delse til sejlads på strækningen fra Nr. Broby og nedstrøms i pe-
rioden fra 1. oktober og til 1. april ikke vil ske en væsentlig
negativ påvirkning af udpegningsgrundlaget for habitatområdet. Der
lægges herved til grund, de arter, der er relevante for udpeg-
ningsgrundlaget og potentielt kan påvirkes ved en sejlads, i det
væsentlig er Sump-Vindelsnegl, Tykskallet Malermusling, Bæklampret
og Pigsmerling. En sejlads med robåde, kanoer og kajakker på det
nævnte tidspunkt af året, vil således ikke give en væsentlig nega-
tiv påvirkning.
Ved afgørelsen om sejlads i efterår og vinterperioden på stræknin-
gen fra Nr. Broby og nedstrøms må det med i vurderingen, i hvilken
udstrækning det igangværende arbejde med Vandmiljøplan II projek-
tet, herunder gennemførelse af anlægsarbejder og sårbarheden af
vandløbsprofilet i årene derefter, skal vægtes. Det skal tillige
med i vurderingen, om en tilladelse til sejlads vil kunne influere
på opfyldelsen af den kommende Natura 2000-plan med deraf afledte
handleplaner, som skal være vedtaget i 2010.
Med hensyn til regulativets øvrige bestemmelser giver indsigelser-
ne og bemærkningerne ikke Natur- og Vandmiljøafdelingen anledning
til at foreslå ændringer i det offentliggjorte regulativforslag.
5. Den videre proces
Efter vedtagelsen af regulativforslaget vil regulativteksten og
bilag 7 (redegørelse for regulativets grundlag og konsekvenser)
samt enkelte rettede kortbilag blive udsendt til de interesseorga-
nisationer og offentlige myndigheder, der har været hørt eller i
øvrigt tidligere har modtaget regulativet. Der er efter vandløbs-
lovens regler mulighed for at påklage Trafik- og Miljøudvalgets
afgørelse til Skov- og Naturstyrelsen inden en frist på 4 uger fra
offentliggørelsen af vedtagelsen.
Appendiks 2 til Regulativ for Odense Å, Bilag 7