Miljø- og Fødevareudvalget 2019-20
MOF Alm.del
Offentligt
2103299_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1 240 København K
Den 1 1 . november 2019
Ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestillings besvarelse af spørgsmål nr. 38 (MOF alm. del), stillet
den 1 4. oktober 2019 efter ønske fra ikkemedlem af udv alget (MFU) Preben Bang Henriksen (V ).
Spørgsm ål nr. 38
”V
il ministeren kommentere sagen om den landmand i Fjerrits lev, der er blevet klemt mellem
Fødev arestyrelsens og Naturstyrelsens modsatrettede krav, hv ilket har resulteret i en bøde til
landmanden? Der henv ises til artiklen ”Dropper naturpleje med
kv æg: Landmand i klemme mellem
sty relser” bragt på www.tv2nord.dk den 9. oktober 2019 og omtalen
i ny hederne på TV 2 Nord den 9.
oktober kl. 1 9.30.”
Sv ar
Jeg har forelagt sagen for Fødevarestyrelsen og Naturstyrelsen, der oplyser følgende, hv ortil jeg kan
henholde mig:
”Der er flere misforståelser i den næv nte artikel.
Det er ikke, som anført i artiklen, Fødevarestyrelsen,
der har anlagt sagen mod landmanden. Sagen er rejst af politiet på baggrund af en anmeldelse fra
Hestens V ærn, og en embedsdyrlæge fra Fødevarestyrelsen har efter anmodning bistået politiet med
den faglige v urdering. Det er således ikke Fødevarestyrelsen, der gennemfører en retssag mod den
pågældende landmand.
Landmanden er v ed såvel By retten som Landsretten idømt en bøde for i tiden op til den 1 4. februar
201 8 at hav e ladet 1 20 kreaturer gå på en mark, hv or der ikke v ar adgang til læskur eller lignende,
ligesom den bev oksning, som dyrene havde adgang til, heller ikke gav dyrene tilstrækkelig adgang til
læ og tørt leje. Der er ikke tale om, at Fødev arestyrelsen har kræv et læskur opsat på arealet.
I den omhandlede artikel henvises der til, at Fødevarestyrelsen siden 2012 har krævet læskure til
udegående husdyr, der går i det fri hele året, hv ilket ikke er rigtigt. Kontrollen med udegående dyr om
v interen udføres efter dyreværnslovens § 3, stk. 1 , 3. pkt., hv oraf det fremgår, at dy r skal sikres mod
v ejr og v ind i ov erensstemmelse med deres behov. Det V eterinære Sundhedsråd fortolker
bestemmelsen således, at udegående dyr om vinteren skal hav e adgang til enten læskur eller bygning
eller naturlige forhold, der giver en høj grad af besky ttelse. Der stilles ikke krav om læskur, hvis de
naturlige forhold kan y de dyrene tilstrækkelig beskyttelse mod v ind og vejr. Hv is der er tale om
arealer, hvor de naturlige forhold ikke y der tilstrækkelig beskyttelse, kan disse ikke beny ttes til
helårsgræsning, medmindre der opsættes læskur. Alternativt må dy rene fly ttes til egnede arealer i
v interperioden.
Fødev arestyrelsen har foretaget en tilpasning af kontrollen, så der blandt andet lægges mere v ægt på
en bedømmelse af dy rene, herunder deres robusthed, og at dy rene under gunstige vejrforhold om
v interen kan gå på arealer uden beskyttelse, hvis de omgående flyttes til egnede arealer, såfremt vejret
bliv er dårligt. Der er ikke tale om en regelændring.
Mi l jø- og Fødev areministeriet
Slotsholmsgade 12
1 216 Køb enhavn K
Tl f . 38 1 4 21 42
Fax 33 1 4 50 42
• CV R
12854358
• EA N
5798000862005
mf [email protected]
w ww.mf vm.dk
MOF, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 39: MFU spm. om ministeren i forlængelse af MOF alm. del – spørgsmål 38 vil indhente en forklaring fra Fødevarestyrelsen og Naturstyrelsen om sagens sammenhæng, til ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestilling
Endv idere bemærkes, at det omhandlede areal ikke, som angivet i artiklen, er Naturstyrelsens areal, og
landmanden har derfor heller ikke indgået en aftale med Naturstyrelsen om afgræsning af dette areal.”
Hv is arealet er omfattet af naturtypebeskyttelsen i naturbeskyttelseslovens § 3, tilkommer det i giv et
fald kommunen at v urdere, om opsætning af eksempelsvis et læskur på arealet er umiddelbart tilladt
eller kræv er en dispensation fra § 3 -besky ttelsen.
Mogens Jensen
/
Hanne Larsen
2