Miljø- og Fødevareudvalget 2019-20
MOF Alm.del
Offentligt
2144924_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
J.nr. 2020-487
Den 3. februar 2020
Ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestillings besvarelse af spørgsmål nr. 383 (MOF alm. del) stillet
den 7. januar 2020 efter ønske fra Zenia Stampe (RV).
Spørgsmål nr. 383
”Ministeren
bedes oversende en liste over antal dyreenheder i Danmark fordelt på henholdsvis kvæg
og svin opgjort pr. år de seneste 10 år samt redegøre for, hvilke muligheder en kommunalbestyrelse
har i forhold til at begrænse udvidelsen af et landbrug med dyrehold, og hvilke hensyn der skal tages til
naboer i forbindelse med udvidelsen af et landbrug med dyrehold”
Svar
Hvad angår den del af svaret, der vedrører antal dyreenheder i Danmark fordelt på henholdsvis kvæg
og svin opgjort pr. år de seneste 10 år, bemærkes indledningsvis, at begrebet dyreenheder har ikke
været anvendt som måleenhed i reguleringen siden ændringen af husdyrbrugloven i 2017. Spørgsmålet
forstås derfor som dyreholdet opgjort i antal dyr af henholdsvis kvæg og svin.
Til besvarelse af spørgsmålet er der foretaget et udtræk fra Danmarks Statistik. For kvæg omfatter
udtrækket dels kvæg i alt, dels fordelingen på hhv. malkekøer, kvier og ammekøer. Tilsvarende er svin
opgjort som dels svin i alt, dels hhv. søer, fravænnede svin under 50 kg og slagtesvin over 50 kg.
Udtrækket omfatter den aktuelle bestand i 2. kvartal i årene 2010 til 2019 og er opgjort som antal hele
tusinde.
Årstal
Kvæg i alt
Malkekøer
Kvier i alt
Ammekøer
Årstal
Svin i alt
Søer i alt
Fravænnede
svin under
50 kg.
Slagtesvin,
50- kg
2010
1.642
574
667
112
2010
12.208
1.074
5.204
2011
1.644
575
670
110
2011
11.932
1.034
5.156
2012
1.629
581
668
106
2012
11.960
1.023
5.155
2013
1.603
576
661
102
2013
12.017
1.033
5.161
2014
1.585
563
660
101
2014
12.257
1.026
5.349
2015
1.568
561
651
99
2015
12.483
1.035
5.566
2016
1.583
572
649
97
2016
12.418
1.000
5.700
2017
1.565
570
642
95
2017
12.228
1.014
5.697
2018
1.560
575
633
91
2018
12.733
1.046
5.809
2019
1.512
567
618
87
2019
12.175
997
5.676
3.205
3.053
3.125
3.093
3.119
3.055
3.009
2.764
2.976
2.724
Hvad angår den del af spørgsmålet, der vedrører kommunalbestyrelsens muligheder for at begrænse
udvidelser af husdyrbrug bemærkes, at husdyrreguleringen, der er miljøministerens ressort,
Miljø- og Fødevareministeriet
Slotsholmsgade 12
1216 København K
Tlf. 38 14 21 42
Fax 33 14 50 42
• CVR
12854358
• EAN
5798000862005
[email protected]
www.mfvm.dk
MOF, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 383: Spm. om liste over antal dyreenheder i Danmark fordelt på henholdsvis kvæg og svin opgjort pr. år de seneste 10 år samt redegøre for, hvilke muligheder en kommunalbestyrelse har i forhold til at begrænse udvidelsen af et landbrug med dyrehold m.m., til ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestilling
indebærer, at kommunalbestyrelsen ved tilladelse eller godkendelse af udvidelse af et husdyrbrug skal
påse, at de nærmere fastsatte beskyttelsesniveauer for ammoniakudledning og lugt er overholdt. I de
situationer, hvor husdyrbruget er placeret tæt på ammoniakfølsom natur, er der særlige regler for,
hvor meget ammoniak, der må udledes til naturområderne, og der er grænseværdier for lugt, der tager
hensyn til naboerne.
Derudover kan kommunalbestyrelsen ikke godkende eller tillade udvidelse af et husdyrbrug, hvis
husdyrbruget med det ansøgte i øvrigt kan indebære væsentlig virkning af miljøet, der ikke kan
imødegås med vilkår.
For så vidt angår beskyttelsesniveauerne er kommunalbestyrelsen kun i meget begrænset omfang
overladt et skøn. Husdyrreguleringen indebærer samlet set, at kommunalbestyrelsen ikke kan meddele
godkendelse eller tilladelse, hvis husdyrbruget med det ansøgte indebærer væsentlig virkning på
miljøet, som ikke kan imødegås med vilkår. Virkning anses i alle tilfælde for væsentlige, hvis
beskyttelsesniveauerne for hhv. ammoniak og lugt ikke kan overholdes. Omvendt kan kommunen
heller ikke fastsætte strengere krav, end de fastsatte regler tilsiger, undtagen inden for et meget
snævert undtagelsesområde i forhold til internationale naturbeskyttelsesområder.
Beskyttelsesniveauet i husdyrreguleringen stammer fra 2007 og 2011 og er videreført ved ændring af
husdyrbrugloven i 2017. Ved ændringen i 2011 tog man hul på at begrænse omfanget af de kommunale
vurderinger og skøn, og denne udvikling forsatte med lovændringen i 2017 i forlængelse af Fødevare-
og Landbrugspakken. Baggrunden herfor er ønsket om at sikre et ensartet beskyttelsesniveau og
kortere sagsbehandlingstider. Den ændrede husdyrbruglov fra 2017 blev vedtaget af de daværende V,
LA og K regeringspartier med tilslutning fra Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti og Det Radikale
Venstre.
Med afsæt i grænseværdierne for lugt varetages hensynet til naboer til husdyrproduktioner i praksis
på den måde, at der beregnes en geneafstand fra husdyrbruget til naboerne. I beregningen indgår
en række faktorer, hvor især produktionens art og størrelse har betydning. En stor produktion vil
derfor have en større geneafstand end en tilsvarende mindre produktion. Derudover er der et
generelt minimumskrav på 50 meter til naboer, som skal overholdes i alle tilfælde. Blandt de øvrige
forhold og miljøpåvirkninger, som kommunen skal vurdere, og som skal indgå i
vilkårsfastsættelsen, kan bl.a. nævnes gener fra det ansøgte som følge af støj, rystelser og transport,
der også er af betydning for naboer.
Mogens Jensen
/
Isabelle Navarro Vinten
2