Miljø- og Fødevareudvalget 2019-20
MOF Alm.del
Offentligt
2149099_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
J.nr. 2019 - 23231
Den 11. februar 2020
Ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestillings besvarelse af spørgsmål nr. 345 (MOF alm. del),
stillet 20. december 2019 efter ønske fra Lise Bech (DF).
Spørgsmål nr. 347
”I
2016 skærpede man straffen, hvad angår bødestørrelser og varigheden af fængselsstraffe for
overtrædelse af dyreværnsloven i sager om mishandling af dyr, grovere uforsvarlig behandling af
dyr og i gentagelsestilfælde af uforsvarlig behandling af dyr. Kan ministeren oplyse, om der siden
dyreværnslovens ikrafttrædelse har været eksempler på sager om dyremishandling og/eller
ulovlig (hjemme)slagtning, hvor der har været domme, der afspejler strafskærpelsen, og kan
ministeren i så fald komme med eksempler herpå?”
Svar
Jeg har til anmodet Justitsministeriet om bidrag til brug for besvarelse af spørgsmålet.
Justitsministeriet har i den forbindelse indhentet en udtalelse fra Rigsadvokaten, der oplyser
følgende:
”1.
Med lov nr. 645 af 8. juni 2016 om ændring af dyreværnsloven (Skærpelse af straffen i grove
dyreværnssager, præcisering af dyrs status som levende væsener, skærpelse af reglerne om
rettighedsfrakendelse, meddelelse af påbud og forbud, ophævelse af krav om tilladelse til
æglægningsbure) blev straffen skærpet i sager, der handler om mishandling af dyr, grovere
uforsvarlig behandling af dyr og sager om gentagne tilfælde af uforsvarlig behandling af dyr.
Det fremgik bl.a. af forarbejderne til lovændringen, at fængselsstraffene for forhold med karakter
af mishandling og grovere uforsvarlig behandling af dyr fremover skulle fastsættes til et
udgangspunkt, der svarer til det dobbelte af den straf, der hidtil er blevet udmålt. Det fremgik
endvidere, at strafniveauet efter den hidtidige retspraksis i sager, hvor der er tale om forhold med
karakter af mishandling af dyr, lå i niveauet omkring 30 dages fængsel afhængig af sagens
omstændigheder og grovhed.
2.
Rigsadvokaten har til brug for besvarelsen anmodet politikredsene og de regionale
statsadvokater om eksempler på afgørelser om mishandling af dyr, grovere uforsvarlig
behandling af dyr og sager om gentagne tilfælde af uforsvarlig behandling af dyr, hvor
strafskærpelsen, som blev indført ved lov nr. 645 af 8. juni 2016, er afspejlet.
Det bemærkes, at embedernes oplysninger beror på kredsenes umiddelbare kendskab til sådanne
sager.
Hovedparten af politikredsene samt de regionale statsadvokater har oplyst, at de ikke har
kendskab til sager om hjemmeslagtning.
Miljø- og Fødevareministeriet
Slotsholmsgade 12
1216 København K
Tlf. 38 14 21 42
Fax 33 14 50 42
• CVR
12854358
• EAN
5798000862005
[email protected]
www.mfvm.dk
MOF, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 347: Spm. om der siden dyreværnslovens ikrafttrædelse har været eksempler på sager om dyremishandling og/eller ulovlig (hjemme)slagtning, hvor der har været domme, der afspejler strafskærpelsen, til ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestilling
Nordjyllands Politi har oplyst, at kredsen har kendskab til to sager om slagtning af dyr på
bopælen. Sagerne er endnu ikke er afgjort ved domstolene. I begge sager har
anklagemyndigheden rejst tiltale for overtrædelse af bl.a. dyreværnsloven § 28, stk. 2, og stk. 3, jf.
stk. 1, og stk. 4, jf. § 1, § 2 og § 13, stk. 1, jf. bekendtgørelse nr. 135 af 14. februar 2014 om
slagtning og aflivning af dyr § 13, stk. 1, nr. 1, jf. § 9 og § 13, stk. 1, nr. 2, jf. § 3, stk. 1, jf. artikel 3 i
Rådets forordning (EF) nr. 1099/2009 om beskyttelse af dyr på aflivningstidspunktet. I den ene
sag har T i en bil transporteret et får med sammenbundne ben, hvorefter T skar halsen over på
dyret på sin bopæl. I den anden sag har T i en bil transporteret to geder med sammenbundne ben
og hætte eller lignende over hovedet, hvorefter T skar halsen over på dyrene på sin bopæl. Der er i
begge sager nedlagt påstand om frihedsstraf. I sagen om de to geder har anklagemyndigheden
endvidere taget forbehold for at nedlægge påstand om udvisning.
For så vidt angår øvrige afgørelser om mishandling af dyr, jf. dyreværnslovens § 28, stk. 3, kan fra
trykt retspraksis nævnes følgende afgørelser:
TfK2019.734/2: T blev i byretten idømt 60 dages ubetinget fængsel for dyremishandling
efter dyreværnslovens § 28, stk. 3, jf. stk. 2, jf. stk. 1, jf. § 1, og hærværk efter straffelovens §
291, stk. 1, jf. stk. 2, til en værdi af ca. 15.000 kr. T havde kastet en hund af racen chihuahua
så hårdt mod et køleskab, at den brækkede ryggen og måtte aflives. Landsretten
stadfæstede dommen og bemærkede, at der ved straffastsættelsen navnlig blev lagt vægt på
karakteren af dyreværnsforholdet sammenholdt med T’s forstraffe og
personlige forhold i
øvrigt.
TfK2018.234: T blev i byretten fundet skyldig i grovere uforsvarlig behandling med karakter
af mishandling efter dyreværnslovens § 28, stk. 3, jf. stk. 1, og spirituskørsel efter
færdselslovens § 117, jf. § 53, stk. 1. T havde påført en kat en brækket/splintret kæbe samt
blødninger i hovedet og brysthulen, hvorpå T efterlod katten. Under henvisning til
strafskærpelsen ved lov nr. 645 af 8. juni 2016 blev T straffet med ubetinget fængsel i 60
dage. T blev endvidere frakendt retten til at eje, passe eller beskæftige sig personligt med
dyr mv. i tre år fra endelig dom. T blev derudover idømt en bøde på 20.500 kr. samt
frakendelse af førerretten i tre år. Landsretten stadfæstede dommen.
Fra utrykt retspraksis kan bl.a. nævnes følgende afgørelser:
Østre Landsrets dom af 26. november 2019: T1 og T2 var i byretten idømt 60 dages fængsel
for bl.a. overtrædelse af dyreværnslovens § 28, stk. 3, jf. stk. 2, ved at have været chauffører
på en grisetransport, hvor 11 grise døde under transporten til slagteri. De var endvidere
blevet frakendt retten til at udføre erhvervsmæssig transport af dyr i tre år. Landsretten
ændrede byrettens afgørelse således, at 30 af de 60 dages fængsel blev gjort betinget.
Frakendelse blev endvidere fastsat til to år.
Østre Landsrets dom af 20. november 2019: T var i byretten dømt for grov uforsvarlig
behandling med karakter af mishandling af dyr efter dyreværnslovens § 28, stk. 3. I sagen
var der tale om en ældre hunkat med et punkteret og forrådnet øje, ligesom katten havde
hudbetændelse på ryggen og luftvejsinfektion. Katten var ikke tilset eller behandlet af
dyrlæge eller aflivet. Byretten fastsatte straffen til tre måneders ubetinget fængsel under
hensyn til forholdenes karakter. Landsretten fastsatte straffen til fængsel i 60 dage med
henvisning til den skærpelse, som blev indført ved lov nr. 645 af 8. juni 2016, og på, at der i
den konkrete sag var tale om én mishandling. Landsrettens fandt, at straffen og
frakendelsen kunne gøres betinget henset til, at T var ustraffet, sagens varighed og sagens
forhold i øvrigt.
2
MOF, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 347: Spm. om der siden dyreværnslovens ikrafttrædelse har været eksempler på sager om dyremishandling og/eller ulovlig (hjemme)slagtning, hvor der har været domme, der afspejler strafskærpelsen, til ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestilling
Retten i Hillerøds dom af 22. marts 2019: T blev idømt 60 dages betinget fængsel med
vilkår om samfundstjeneste for overtrædelse af dyreværnslovens § 28, stk. 3, jf. stk. 1, jf. § 1
og § 13, stk. 1. T havde aflivet en kat ved at slå den adskillige gange med en økse på halsen,
indtil den var halshugget, hvorefter han smed katten på et bål. T blev endvidere frakendt
retten til at eje, bruge, passe, slagte eller i det hele taget beskæftige sig personligt med dyr i
tre år.
Retten i Randers dom af 12. oktober 2018: T blev straffet med fængsel i 1 år for
overtrædelse af bl.a. dyreværnslovens § 28, stk. 2 og 3 og 9, jf. stk. 1, og våbenlovens § 10,
stk. 1, jf. § 2, stk. 1, jf. § 1, stk. 1, nr. 1, og nr. 3. Sagen vedrørte erhvervsmæssig opdræt af
hunde. 61 hunde var i den forbindelse blevet udsat for grov uforsvarlig behandling. Mange
af hundene var afmagrede, havde diverse ubehandlede lidelser og blev holdt under
uacceptable forhold i uhygiejniske omgivelser uden tørt leje og uden tilstrækkelig adgang til
vand og foder mv. Flere af hundene var desuden blevet udsat for groft uforsvarlig
behandling med karakter af mishandling. Bl.a. havde en hund fået en metalfjeder kilet ind
mellem dens kindtænder, hvorved den ikke kunne indtage foder og derfor var afmagret.
Flere hunde var desuden blevet aflivet ved tildeling af slag i hovedet eller ved flere skud.
Straffen blev gjort betinget med henvisning til T’s alder og helbredsmæssige forhold. T blev
frakendt retten til at eje, bruge, passe, slagte eller i det hele beskæftige sig med dyr i 10 år.
Retten i Odenses dom af 29. maj 2018: T blev fundet skyldig i overtrædelse af
dyreværnslovens § 28, stk. 3. T havde skåret halsen over på en hund ved at stikke en
kokkekniv skråt ind i halsen på den. T blev idømt 60 dages betinget fængsel med vilkår om
samfundstjeneste samt frakendt retten til at eje, bruge, passe, slagte eller i det hele
beskæftige sig personligt med kæledyr i tre år.”
Mogens Jensen
/
Paolo Drostby
3