Miljø- og Fødevareudvalget 2019-20
MOF Alm.del
Offentligt
2135347_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
Den 13. januar 2020
Miljøministerens besvarelse af spørgsmål nr. 319 (MOF alm. del) stillet den 17. december 2019 efter
ønske fra Anne Valentina Berthelsen (SF).
Spørgsmål nr. 319
”Delspørgsmålet
i MOF alm. del
spørgsmål 90 om, hvorfor jagtloven ikke har samme bestemmelser
for pattedyr som for fugle, besvares i Departementets notat til svar på MOF alm. del - spørgsmål 90 af
27. november 2019 bl.a. med at ”baggrunden for, at lovens §
3, stk. 2, nr. 3, alene omfatter fugle, er, at
kravet følger af art. 7 i EU's fuglebeskyttelsesdirektiv, jf. direktiv 2009/147/EF. Der gælder ikke
samme formelle direktivforpligtelse ift. pattedyr”.
Vil ministeren redegøre for sin politiske holdning til, at den danske jagtlov gør forskel på
hensynene til pattedyr og fugle samt oplyse, om de nævnte EU-direktiver er til hinder for, at
den danske lov kan fastsætte samme bestemmelser for pattedyr som for fugle, så dansk lov
ikke gør forskel?
Vil ministeren i forlængelse heraf oplyse, om ministeren i forbindelse med en kommende
lovændring vil foranledige, at pattedyrene opnår samme juridiske beskyttelsesniveau som
fuglene?”
Svar
Det er vigtigt for mig, at Danmark har implementeret bestemmelserne i fuglebeskyttelsesdirektivet og
habitatdirektivet. Der er i de to direktiver forskelle mellem bestemmelserne for fugle og pattedyr. Jagt
på pattedyr skal ske i overensstemmelse med habitatdirektivet. Det betyder bl.a., at der ikke kan
indføres generel jagttid på arter omfattet af direktivets bilag IV.
De nævnte EU-direktiver er ikke til hinder for, at man i dansk lov kan fastsætte strengere regler og på
den måde beskytte dyrene mere, end det, der fremgår af direktiverne.
Jeg enig i, at der som udgangspunkt ikke bør være jagttid på pattedyr i dyrenes yngleperiode. Efter
jagtloven er det også udgangspunktet, at der ikke er jagttid i yngletiden for pattedyr.
Ud over de direktivmæssige forskelle på pattedyr og fugle er der nogle væsentlige biologiske
forskelle, som betyder, at det ikke nødvendigvis er hensigtsmæssigt at regulere fugle og pattedyr
fuldstændigt ens.
Formålet med ikke at drive jagt i yngletiden er at undgå, at moderdyr bortskydes fra afhængigt afkom.
For en del af pattedyrenes vedkommende kan der let skelnes mellem køn, ungdyr og voksne individer,
og det giver nogle andre muligheder for fastsættelse af jagttid, også i det der kaldes yngletid. Der er
således aktuelt jagttid på råbuk fra 16. maj til 15. juli, men dette har ikke betydning i forhold til
problemstillingen om efterladte afhængige unger. Endvidere kan der også være tilfælde, hvor ungerne
Miljø- og Fødevareministeriet
Slotsholmsgade 12
1216 København K
Tlf. 38 14 21 42
Fax 33 14 50 42
• CVR
12854358
• EAN
5798000862005
[email protected]
www.mfvm.dk
MOF, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 319: Spm. om ministeren ved kommende lovændring vil foranledige, at pattedyrene opnår samme juridiske beskyttelsesniveau som fuglene, jf. MOF alm. del - svar på spm. 90, til miljøministeren
kan klare sig selv, selvom de som udgangspunkt følger moderen i en længere periode. Dette gælder fx
krondyr.
Når det gælder fastsættelse af jagttider, vil jeg, som tidligere nævnt i besvarelsen af MOF alm. del
spørgsmål 90, som hidtil rådføre mig med Vildtforvaltningsrådet. Vildtforvaltningsrådet vurderer,
hvilke jagttider, der er hensigtsmæssige og tager blandt andet hensyn til dyrenes yngleperioder.
./.
Lea Wermelin
/
Katrine Barnkob Lindgreen
2